Hlavní obsah

Musíme to lidem lépe vysvětlit, říká nový šéf Úřadu práce o složence s dávkami

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Nový generální ředitel Úřadu práce Daniel Krištof (uprostřed) v doprovodu ministra práce Mariana Jurečky a vrchního ředitele pro digitalizaci Karla Trpkoše.

Reklama

Musíme lidem lépe vysvětlovat, proč se sociální dávky společnosti vyplatí, řekl hned po nástupu nový šéf Úřadu práce Daniel Krištof. Reagoval tak na odezvu, kterou vyvolalo zveřejnění složenky s dávkami pro ženu z Ostravy.

Článek

Hned po svém nástupu na post šéfa Úřadu práce se Daniel Krištof vyjádřil k případu ženy, jejíž výšku dávek v tomto týdnu zveřejnil předseda SPD Tomio Okamura. Útržek poštovní poukázky s hodnotou téměř 100 tisíc korun šéf opozičního hnutí sdílel na svých sociálních sítích s popiskem, že to vypadá, že se vláda o některé spoluobčany umí postarat.

Reportéři Seznam Zpráv ženu vypátrali a ukázalo se, že téměř stotisícovou částku inkasovala za dva měsíce, a to na celkem devět dětí, o které pečuje.

„Z reakcí lidí je zřejmé, že nerozumí, proč by měli odvádět nějakou část svého platu na dávky. I když soukromě to rozhodnutí dělají a platí si například havarijní pojištění a neříkají, že vyhazují peníze za nešiku, který neumí řídit,“ okomentoval věc pro Seznam Zprávy jen pár minut po uvedení do funkce Daniel Krištof.

Vnímá proto, že je potřeba vysvětlovat, že sociální dávky se společnosti v důsledku vyplatí. Už v úvodním slovu, kdy se snažil před novináři nový generální ředitel popsat, jak vnímá úlohu Úřadu práce, zmínil, že jde o „organizaci, která pomáhá rodičům, aby dokázali dobře vychovat děti, aby byly úspěšné“, protože pak se vložené peníze státu vrací.

Samotné zveřejnění konkrétní částky, která byla viditelná na útržku složenky, nový ředitel ovšem odsuzuje. „Stigmatizace sociálně oslabených tím, že je takto konkrétně někdo zveřejní, si myslím, že není v pořádku,“ zastává se Krištof ženy, která následně v otevřeném dopise prosila předsedu SPD Tomio Okamuru, aby příspěvek s její složenkou stáhl, a poukazuje na to, že její rodina se kvůli tomu stala terčem nenávisti.

Druhou rovinou ale podle Krištofa je i zneužívání dávek. Úřad se má zaměřit na to, aby výplaty byly přesně zacílené, aby skutečně pomáhaly lidem, kteří pomoc potřebují. V tom mají sehrát důležitou roli data, která stát shromažďuje a bude si schopen dohledat. „Stát bude vědět víc informací než jen ty, které jsou v žádosti,“ zmiňuje generální ředitel.

Krištof přichází z prostředí velkých mezinárodních společností a vysvětluje, že chce více prosazovat kladné příběhy. Například samotný úřad opakovaně označuje jako „jednu z největších pomáhajících organizací“ nebo jako „záchrannou síť, která pomáhá lidem najít novou a lepší práci“.

Redaktorovi Seznam Zpráv budování pozitivní image vysvětloval i řečnickou otázkou: „Kdybych se vás zeptal, jak je Úřad práce úspěšný v hledání práce, tak myslím, že nevíte. Komunikace těchto pozitivních příběhů chybí,“ tvrdí Krištof.

Kdo je nový šéf klíčového Úřadu práce

  • Daniel Krištof získal doktorát na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde vystudoval Psychologii práce a organizace a Klinickou psychologii. Prošel akreditovaným psychoterapeutickým výcvikem a výcvikem krizové intervence.
  • Deset let pracoval pro poradenskou společnost Deloitte, kde řídil transformace velkých společností. Byl v top managementu významných společností, jako jsou ČEZ Prodej, Česká spořitelna a Direct pojišťovna.
  • Řídil ČEZ Akademii, která s pomocí předních českých odborníků pomáhá lidem šetřit energiemi.
  • Od září 2023 působí jako generální ředitel Úřadu práce.

Zdůraznil, že prošel složitějším vývojem, než že z velkého korporátu přešel do státní správy. Nejdříve totiž došel k myšlence, že se chce vrátit ke své původní profesi, a otevřel si psychologickou kliniku.

„Chtěl jsem se věnovat dětem. Pokrok v neuropsychologii je obrovský a dá se skutečně velmi efektivně dětem pomáhat, aby se lépe učily, aby se u toho netrápily. To bylo první rozhodnutí: odejít z korporátu a jít pomáhat,“ vysvětluje Krištof.

„A potom přišla příležitost pomoci Úřadu práce pomáhat ve velkém efektivněji a lépe,“ tvrdí. Podle něj součástí rozhodnutí bylo i to, že změny úřadu jsou už nastartované a stojí za nimi tým lidí v čele s Karlem Trpkošem, vrchním ředitelem sekce informačních technologií na Ministerstvu práce a sociálních věcí, který od února i dočasně vedl Úřad práce právě do nástupu Daniela Krištofa.

Cíl? Digitalizace a transformace

Ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) během jmenování vyzdvihl, že má nový šéf Úřadu práce zkušenosti s proměnou velkých projektů v komerční sféře. Sám Krištof popsal, že například deset let pomáhal firmám s velkými transformacemi: „Aby měly lidi a na správném místě, dělat optimalizaci procesů a snižovaní jejich náročnosti,“ vypočítal naplň své práce.

Podle ministra Jurečky tak přichází člověk, který v úřadu nebude dělat chyby a vydávat se po slepých cestách, protože si to už ve své kariéře odzkoušel. „Chybí nám kroky, které by zjednodušovaly práci zaměstnancům úřadů práce. V letošním roce jsme je odstartovali v případě rodičáku,“ zmínil Jurečka, podle kterého digitalizace dávky zjednoduší práci i samotným úředníkům.

Samotný Krištof se ovšem před novináři do většího detailu nechtěl pouštět. „Opravdu se budu muset s úřadem seznámit. Budu potřebovat porozumět agendě, aktuálním tématům, ale i věcným tématům a tomu, jak to vidí moji podřízení a lidé na jednotlivých úřadech,“ uvedl.

Pro Jurečku jsou podle jeho slov důležitější zkušenosti z praxe a fakt, že do státní správy přichází schopní lidé z korporací. „Možná to zní až idealisticky, ale rozhodnutí je i o tom vrátit nějaké zkušenosti státu. Rozhodnutí o finanční odměně nebylo úplně klíčové,“ dodal Jurečka s tím, že manažery nemohl přilákat na finanční odměnu.

Řádného šéfa má generální ředitelství Úřadu práce po půl roce. V polovině února byl z pozice odvolaný Viktor Najmon, kterého dočasně zastupoval Karel Trpkoš. Bývalý generální ředitel využil zákonné možnosti a proti odvolání se bránil. Proto bylo možné výběrové řízení na nového šéf vypsat až na začátku léta.

Reklama

Doporučované