Hlavní obsah

„Nikdo mě nevzal.“ Válkem slibovaný konec obvolávání lékařů nenastal

Foto: Shutterstock.com

Oční lékař, to je v dnešní době nedostatková profese. (Ilustrační snímek)

Reklama

Už nemusíte obvolávat lékaře, pomůžeme vám ho najít, slibuje online formulář Ministerstva zdravotnictví, který propaguje i šéf resortu Vlastimil Válek. Lidé, kteří se podělili o svou zkušenost, ale nemají co doporučit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

S marným hledáním zubaře, pediatra, ale i dalších lékařů má pomáhat online formulář nedostupnapece.mzcr.cz, který provozuje samotné Ministerstvo zdravotnictví.

Koncem května tuto webovou adresu jako elegantní řešení začal propagovat i samotný ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09).

„Vyplní formulář a ministerstvo komunikuje se zdravotní pojišťovnou, aby mu sehnala do třiceti dnů jméno konkrétního lékaře, u kterého se může zaregistrovat,“ popsal ministr zdravotnictví koncem května v pořadu Ptám se já na Seznam Zprávách, jak má systém fungovat.

Konkrétní zkušenosti občanů ovšem dokládají, že ani touto cestou se lidé nemusí domoci svého zákonného práva na zajištění zdravotní péče.

„Moc se službou spokojená nejsem. Říkala jsem si, jestli má vůbec smysl,“ líčí Marie z Jihočeského kraje. Sháněla - a stále shání - zubaře.

Popisuje, že zhruba tři týdny poté, co zadala požadavek na zubaře v online formuláři, dostala reakci v podobě seznamu zubařů – ne konkrétního lékaře, který má volnou kapacitu, jak ministr Válek sliboval.

„Nikdo mě nevzal, dokonce na seznamu bylo uvedeno jméno mého bývalého lékaře, který ale zavřel ordinaci před dvěma lety,“ popisuje Marie.

Najdeme vám lékaře

Ministerstvo zdravotnictví tvrdí, že skrze speciální webovou stránku nedostupnapece.mzcr.cz dokáže občanům pomoct s hledáním praktického lékaře, pediatra, zubaře nebo jiného odborného lékaře.

Máte s touto službou zkušenost? Pomohlo vám ministerstvo najít lékaře? Napište nám svoji zkušenost na mail pribehy@sz.cz.

Přes dva měsíce bez reakce

Radka z Prahy zase shání dětského očního lékaře pro svoji dceru. „Nemá žádnou vadu, prostě na prohlídce hůř viděla, ale problém je ten, že dětských očařů je strašně, strašně málo a i v očních optikách vám řeknou, že do patnácti let musí měřit lékař,“ vysvětluje žena s tím, že spádoví lékaři nové pacienty nepřijímají.

Na nejbližší poliklinice jí měli dokonce říct, že je aktuálně 450. v pořadí.

„Říkala jsme si, jestli formulář něco změní, a zatím teda nic,“ zmiňuje Marie s tím, že svůj požadavek zadala 24. května a dosud, tedy více jak dva měsíce, čeká na reakci.

„Vidím, že formulář odešel, nechala jsem si ho poslat v kopii, ale co se s ním stalo, nevím. Pan ministr se kasal, že to bude fungovat a že to bude super, a ono to tak super není…,“ hodnotí svoji zkušenost.

Tento týden zkusila zadat ve formuláři požadavek na dětského očaře podruhé. A bude čekat.

Redakce Seznam Zpráv oslovila předsedu Sdružení praktických lékařů Petra Šonku a předsedkyni Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost Ilonu Hülleovou.

Shodují se v tom, že nemají příliš informací o tom, jak reálně online formulář funguje a jestli pacientům pomáhá.

Problém některých poboček pojišťoven, reaguje ministr

Ministr zdravotnictví zdůrazňuje, že většina zdravotních pojišťoven k požadavkům přes formulář přistupuje individuálně a zajistí požadovanou péči.

„Stále se ovšem setkáváme s případy, kdy pobočky některých zdravotních pojišťoven předávají pouze seznam poskytovatelů v dané lokalitě a odbornosti, čímž ale svoji povinnost zajistit péči nenaplní,“ připouští Vlastimil Válek v reakci na dotaz Seznam Zpráv, proč ne vždy při využití ministerského formuláře dojde k dohledání konkrétního lékaře.

„Vyzvali jsme proto management všech zdravotních pojišťoven, aby přístup sjednotili a žadateli se věnovali podle povahy jeho problému – stále platí, že požadavky na akutní ošetření musí být vyřešeny obratem, naopak například registrace k pravidelným prohlídkám snesou odkladu v návaznosti na jejich obvyklou četnost,“ dodává ministr zdravotnictví.

Mluvčí resortu Ondřej Jakob ještě doplňuje, že v obecné rovině je online formulář nedostupnapece.mzcr.cz branný jako úspěšný projekt, přes který do konce června letošního roku lidé poslali 16,5 tisíce požadavků na zajištění dostupnosti zdravotních služeb. Kolik lidí skutečně získalo lékaře, ale neuvedl.

„Nejčastěji pojištěnci požadují zajistit zubního lékaře (73 %), všeobecného praktického lékaře – pro dospělé (8 %) či praktického lékaře pro děti a dorost (7 %). Výrazná většina podání (26 %) se týká zajištění péče v Moravskoslezském kraji,“ vypočítává Ondřej Jakob.

Ministerská statistika odpovídá výsledkům průzkumu společnosti Ipsos pro Seznam Zprávy v rámci projektu Jak se žije v Česku. V něm lidé uvedli, že nejvíce pociťují nedostatek právě stomatologů (85 % respondentů). Dále pak zmiňují, že chybí praktici pro děti i dospělé, psychiatři (a psychologové – byť nejde o lékařskou profesi). U všech těchto specializací nadpoloviční většina lidí vnímá jejich nedostatek.

Jak se žije v Česku

Foto: Seznam Zprávy

Série Seznam Zpráv.

Seznam Zprávy vyrážejí do měst a obcí, aby zjistily, jak se vám v České republice žije. Zajímá nás, jak zvládáte zdražování, jak bydlíte, jaké máte příležitosti k práci. Celoroční projekt vychází z interních dat datového týmu a průzkumů společnosti IPSOS.

Všechny díly série naleznete ve speciálu „Jak se žije v Česku“.

Chcete se do projektu Jak se žije v Česku zapojit? Dejte nám vědět, kde se potýkáte s problémy. Svoje tipy pište na e-mail: pribehy@sz.cz.

Reklama

Doporučované