Hlavní obsah

Řidičák by měl stát alespoň 40 tisíc, zní z autoškol

Foto: Shutterstock.com

Řidičské průkazy v tuzemsku zdražují, podle autoškol cena stále není dost vysoká.

Reklama

aktualizováno •

Za poslední tři roky u nás strmě stoupla cena řidičských průkazů. Nejvíce z celé EU. Autoškoly tvrdí, že byla cena kurzů dlouhodobě podhodnocená. Navíc argumentují narůstajícími náklady nejen na paliva.

Článek

Cena kurzu na řidičské oprávnění skupiny B – tedy na osobní automobil – šplhá ve většině tuzemských měst přes hranici 20 tisíc korun. Podle průzkumu je na tom Česko co do výše zdražení nejhůře v Evropské unii. Zástupci autoškol vysvětlují, že jim výrazně narostly náklady. Navíc podle nich byly kurzy před covidem cenově podhodnocenné.

Březnová data Eurostatu ukazují, že se ceny řidičských průkazů pro osobní vozidla zvedly mezi lety 2018 a 2022 téměř o 20 %. To potvrzují i redakcí Seznam Zpráv oslovené autoškoly. Některé zvedly cenu oproti období před covidem o třetinu, jiné i víc.

„Od pandemie jsme cenu zvedli z nějakých 14 na průměrně 23 tisíc,“ řekl Seznam Zprávám například majitel celorepublikové sítě autoškol Patrik Nosek.

Podobné zvýšení cen popisuje i spolumajitel jedné pražské autoškoly Roman Kříž. „Od koronavirové pandemie jsme zdražili kvůli inflaci, benzinu nebo nájemnému. Je také těžké zaplatit mzdy kvalitním učitelům. Před pandemií jsme měli ceny na nějakých 13 tisících, teď máme ceny kurzů průměrně na 22,“ vysvětlil.

Za růstem cen jsou podle vedení autoškol hlavně zvyšující se náklady spojené s inflací, narůstající ceny pohonných hmot a zvyšující se mzdy. „Když jsem před třemi lety začínal, cena benzinu byla kolem 28 korun za litr, teď je to klidně o 10 korun víc. Ruku v ruce s tím jdou i ceny za servis vozidel, pojištění, úvěry nebo spoření na pořízení nových vozidel,“ řekl Seznam Zprávám majitel mostecké autoškoly Miroslav Braniš.

Podle něj tvoří ale největší podíl částky za kurzy jeho čas strávený s účastníky kurzu za volantem, potažmo pak v jiných autoškolách platy zaměstnanců. „Poměrně často jezdíme i o víkendu nebo ve svátky, snažíme se co nejvíce vyhovět našim klientům,“ vysvětlil.

Zdražení řidičských průkazů v EU mezi lety 2018 a 2022

Březnová data Eurostatu ukazují, že se v tuzemsku ceny řidičských průkazů pro osobní vozidla zvedly mezi lety 2018 a 2022 téměř o 20 %, což je nejvíce z celé EU. Následuje pak Bulharsko s 18 %, Itálie se 13 % a Litva a Polsko s 11 %. Naopak nejnižší nárůst zaznamenalo Chorvatsko, kde číslo nepřesáhlo ani půl procenta. Na Kypru se dokonce cena kurzu snížila.

Foto: Eurostat

Inflace ceny řidičských průkazů mezi lety 2018 a 2022.

Nárůst zaměstnaneckých platů zmiňuje i majitel autoškoly z Litomyšle Vítězslav Fila. „Kvalitě musí odpovídat i cena. Bylo potřeba podstatně navýšit mzdy učitelů, aby pro ně práce byla zajímavá. Ani v současné době ale cena kurzů nedosahuje požadované výše,“ vysvětlil.

Povinné minimum

Pro řidičský průkaz skupiny B musí žák odjezdit minimálně 28 vyučovacích hodin, jedna trvá 45 minut. V praxi jezdí často žáci dvě hodiny za sebou, tedy 90 minut. Součástí výuky má být také 10 hodin teorie. Existuje ale i individuální forma studia, kdy si má žadatel znalosti osvojit sám. Na každé čtyři hodiny samostudia ale musí být provedena minimálně jedna konzultační hodina.

„Úroveň oboru je prostě špatná“

I přes aktuální zdražení tak mají majitelé v plánu částky ještě zvyšovat. Aktuální ceny jsou podle nich stále neúnosné a autoškoly trpí trvalým podhodnocením. „Donedávna stála autoškola klidně osm tisíc, což je úplný nesmysl. U nás by měla ta cena být klidně 40, což tu ale nastavíme těžko.“

„Lidé z oboru si neumějí říct o peníze, jsou to často dříči, kteří zdědili firmu po tátovi a teď to nějakým způsobem provozují. Pak ale zjišťují, že nemají na nová auta a podobně. Úroveň toho oboru je prostě špatná,“ vysvětlil Nosek.

Z toho pak plynou i další problémy, které jsou s nedostatkem financí spojeny. Podle Kříže je často neúnosné učitele zaměstnat na běžný plný úvazek. „Kdybyste měl učitele platit tak, jak se má, tak bude stát řidičák minimálně 50 tisíc. To bohužel ale nestojí, takže učitelé pracují na IČO, dohody a podobné věci.“

Problém je ale i pohled na získání řidičáku ve společnosti. „Autoškola pořád trpí stigmatem, že je to jen legalizace řidičáku, nikoliv proces, kdy se má člověk naučit perfektně řídit. A největší problém je to v malých městech. Pražák si uvědomí, že holku nenaučí řídit táta za městem, protože když pak potká velkou křižovatku, vyděsí ji to a nemusí situaci zvládnout,“ dodal Nosek.

Aktualizace: Opravili jsme jméno majitele autoškoly Vítězslava Fily.

Reklama

Doporučované