Hlavní obsah

Schváleno: Co se od ledna mění pro řidiče

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Řidiče mohou přestupky vyjít od ledna výrazně dráž. Ilustrační foto

Reklama

Senát schválil novelu zákona o pozemních komunikacích. Umožňuje vyšší rychlost na některých úsecích dálnic, zavádí jednodušší bodový systém, ale i přísnější pokuty.

Článek

Nové znění zákona, které dnes schválil Senát, vejde v platnost 1. ledna příštího roku. Nutný už je jen podpis prezidenta.

Nově bude možné s mentorem řídit auto od 17 let nebo jet na vybraných úsecích dálnice i 150 km/h. Zvýší se i některé pokuty, například za jízdu na červenou si řidiči připlatí až pětinásobně, tedy 25 000 Kč.

Na některých úsecích dálnice i 150 km/h

V předem určených úsecích dálnic bude možné nově jet i 150 km/h namísto současných 130 km/h. Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti bude možné pouze na nových a modernizovaných úsecích dálnic, kde to jejich parametry a intenzita provozu dovolí.

Obdobný návrh, který umožňoval zvýšit rychlost až na 150 km/h na vybraných úsecích dálnic, schválila Sněmovna již v roce 2015 na návrh poslance ODS Ivana Adamce. Senát ale toto navýšení rychlosti tehdy odmítl a Sněmovna posléze na jeho návrh přistoupila.

„Celkově máme zatím vytipované tři úseky, tedy několik desítek kilometrů z celé tuzemské dálniční sítě,“ řekl v červenci mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.

Jako příklad uvedl nově vybudované části jihočeské D3. „První úsek se 150 km/h bychom chtěli mít v provozu ke konci příštího roku,“ doplnil.

Řízení s mentorem už od 17 let

Novela zavádí také možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora už od 17 let, tato novinka má podle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče.

Člověk, který bude na jízdu dohlížet, bude muset být zapsán v registru řidičů jako mentor. Zároveň musí být držitelem řidičského průkazu skupiny B alespoň pět let, nesmí v posledních pěti letech přijít o právo k řízení vozidla a nesmí mít v bodovém hodnocení zapsán žádný bod. Mezi mentory sedmnáctiletého řidiče smějí být zapsáni maximálně čtyři lidé.

Mentor musí také sedět na předním sedadle vedle řidiče a nesmí být pod vlivem alkoholu nebo jiných látek, v případě kontroly je povinen se prokázat a podrobit se zkoušce na návykové látky jako běžný řidič.

V 65 letech bez zdravotního posudku?

K opačné skupině řidičů, konkrétně těm starším 65 let, míří dílčí změna v důsledcích absence posudku o zdravotní způsobilosti. V současné době jim byl při chybějícím posudku uložen zákaz činnosti, tedy zákaz řízení.

Nově tomu tak nebude, ale v případě, že vzápětí neabsolvuje pravidelnou lékařskou prohlídku nebo tento posudek nedoloží úřadu, nařídí mu přezkoumání jeho zdravotní způsobilosti a případně odejme řidičské oprávnění.

Změny v pokutách

Díky novele se také zvýší některé pokuty, například u řízení pod vlivem alkoholu řidič zaplatí ve správním řízení až 25 000 Kč namísto dnešních až 20 000. Pokud odmítne zkoušku na alkohol, může zaplatit až 75 000 Kč.

Pokuta 25 000 Kč hrozí vedle alkoholu i za překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec, 40 km/h v obci, vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo jízdu na červenou. U té se pokuta zvýší pětinásobně na 25 000 Kč.

Novinkou je dále navyšování horní hranice sazby pokuty na dvojnásobek, pokud byla spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. Nejvyšší možná výše pokuty, tj. za způsobení dopravní nehody přestupkem spadajícím do prvního pásma, je však omezena na 100 000 Kč.

V souvislosti se zvyšováním sazeb pokut je však potřeba zmínit možnost uložit pokutu i pod dolní hranici sazby. Dle této úpravy bude možné v odůvodněných případech snížit výši ukládané pokuty až na pětinu dolní hranice sazby. Díky tomu bude možné ve výjimečných případech předejít například hrozícím likvidačním důsledkům ukládané pokuty.

Změní se také přerozdělování peněz z pokut za přetížené kamiony. Nově by měly obce dostat dvakrát více peněz. Z nynějších 15 procent se zvedne jejich podíl na 30 procent. Stejný podíl má mít i kraj, největší podíl, 40 procent, zůstane příjmem vlastníka silnice, ať už je jím kraj, nebo stát.

Novela také sníží pokutu za přetížené vozidlo na polovinu v případě, že řidič zaplatí pokutu na místě. To by podle ministerstva mělo snížit administrativní zátěž.

Jednodušší bodový systém

Schválená novela upravuje i bodový systém. Zpřísňuje tresty například za blokování průjezdu tramvají. Nově budou také řidiči za přestupky dostávat jen dva, čtyři, nebo šest trestných bodů. Má tak fungovat u šestibodových trestů pravidlo dvakrát a dost, případně u čtyřbodových třikrát a dost.

Rozšiřuje se i povinnost nosit výstražnou reflexní vestu. Nově ji budou muset mít řidiči na sobě v případě nouzového stání i v obci.

Reklama

Doporučované