Hlavní obsah

Tiché víno zdanit, souhlasí Češi. Pravidelné zdražování se už líbí méně

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Čtyřiapadesát procent lidí by zdanilo tiché víno a cidery, vyplývá to z nejnovějšího průzkumu. Lidé by ale nejvíce souhlasili s omezením reklamy na alkohol. Omezení nočního prodeje alkoholu by podpořilo 39 procent respondentů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

O spotřební dani na tiché víno se vedla dlouhá a také poměrně bouřlivá diskuze mezi vládními stranami. Vždyť nešumivá vína jsou jediným alkoholickým nápojem, který je v Česku od daně osvobozený. A to v zemi, kde v souvislosti s konzumací alkoholu zemře ročně až sedm tisíc lidí a stát náklady s tím spojené stojí 50 miliard korun. Nakonec tahle daňová výjimka přežila.

Přitom z aktuálního průzkumu společnosti Behavio pro think-tank Ministr zdraví vyplynulo, že Češi se zdaněním tichého vína problém nemají – 54 procent lidí je pro, jen 18 procent proti, zbytek odpovídajících neměl jasný názor. Kromě tichého vína by souhlasili s tím, aby se návrh vztahoval i na cidery.

Česká společnost je otevřenější, než se předpokládá

„Česká společnost je mnohem otevřenější tomu, řešit problémy spojené s alkoholem, než se někdy předpokládá,“ upozorňuje ředitelka think-tanku Ministr zdraví Kateřina Hellebrandová.

Připomeňme, že o zachování daňové výjimky se v koalici zasadili především lidovci za podpory premiéra Petra Fialy (ODS), naopak pro zdanění byla TOP 09 a Starostové.

Právě hnutí STAN se chce po volbách na zdanění alkoholu zaměřit. Ve svém programu strana popisuje, že zvýší zdanění cigaret a dalších výrobků poškozujících zdraví, včetně alkoholu a slazených nápojů. Tomuhle plánu se ale vysmála influencerka hnutí ANO, přitom by Babišovo hnutí s většinou opatření souhlasilo, jak popsaly Seznam Zprávy minulý týden.

„Před zdaněním by bylo nejlepší začít omezením reklam na alkohol, kterým jsou často vystaveny děti,“ popsala poslankyně a expertka STAN na zdravotnictví Michaela Šebelová.

S tím by podle průzkumu pro Ministra zdraví lidé souhlasili úplně nejvíc. Minimálně 70procentní podporu mají zákaz propagace alkoholu na akcích pro mladistvé, omezení reklamy na alkohol v televizi a rádiu na noční hodiny a celkové omezení reklamy v digitálním prostředí a ve venkovním prostoru.

„Rozhodně už neplatí, že která politická strana sáhne na alkohol, tak prohraje volby,“ vyvrací na základě výsledků průzkumu Hellebrandová oblíbený mýtus.

Neprodávat alkohol v noci?

Obecně si totiž podle průzkumu dvě třetiny lidí myslí, že by regulace alkoholu mohla být přísnější. A to přesto, že skoro 30 procent odpovídajících pije alkohol minimálně několikrát týdně, k tomu párkrát za měsíc dalších 31 procent lidí.

Kromě už zmíněných opatření by většina dotazovaných podpořila ještě povinné zdravotní varování na etiketách alkoholických nápojů. Podobně jako ho známe třeba z krabiček cigaret.

Naopak problematičtěji už vnímají lidé oslovení v průzkumu pravidelnou valorizaci spotřební daně na alkohol a omezení nočního prodeje alkoholu v obchodech. Pro tohle opatření by bylo 39 procent lidí, proti se staví 30 procent respondentů.

A jak vůbec konkrétní opatření výzkumníci vybírali? Šlo buď o ta, která už Ministr zdraví zveřejnil spolu s WHO ve své výzvě k omezení dostupnosti alkoholu z dubna letošního roku, nebo o návrhy pocházející z už zavedené praxe ze zahraničí – pravidelnou valorizaci daně z alkoholu zná například Francie, Belgie nebo Španělsko.

Doporučované