Hlavní obsah

Vězeňský autobus jako prevence. Není to strašení, říká ředitel školy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: vscr.cz

Povinnost prevence kriminálního a rizikového chování má každá škola. Provedení si ale volí sama. Ilustrační foto.

Reklama

Místo odsouzených do vězeňského autobusu nastoupili žáci. Cílem netradiční školní besedy bylo odradit je od kriminální činnosti. Podle ředitele školy není metoda zbytečným strašením, jak by se mohlo zdát. Naopak je prý efektivní.

Článek

Žáci osmých a devátých tříd ZŠ Šalounova v Ostravě se nedávno zúčastnili besedy s vězeňskou službou. A byla opravdu názorná, jelikož si během ní mohli prohlédnout i autobus, který slouží k přepravě trestanců.

Akce se uskutečnila v rámci prevence vzniku rizikového, zejména kriminálního chování a ukázka autobusu měla být jakousi výstrahou pro žáky, aby se podobného chování vyvarovali.

Jejich reakce zachytili reportéři Českého rozhlasu. Děti se v autobusu fotily a zazněla i výpověď jednoho z nich, že znovu už si do něj opravdu sednout nechce.

Povinnost takové prevence má každá škola, je ale čistě na ní, jak se k ní postaví. Způsob, který zvolila ostravská škola, je poměrně nevšední. ,,Ta aktivita je hraniční. Nejsem si jistý, jestli strašením dětí docílíte toho, že se vyhnou kriminálnímu jednání,“ řekl míní ředitel Agentury pro sociální začleňování Martin Šimáček.

Otevřel tím zásadní otázku, jak k prevenci kriminality na školách přistupovat a kde vymezit hranici toho, co je a co není přípustné.

,,Děti to za strašení určitě nepovažovaly a nedostali jsme žádnou negativní reakci ani od rodičů. Je to efektivní,“ řekl ředitel Šalounovy školy Jaromír Šedý. V rozhovoru pro Seznam Zprávy kromě reakce okolí popsal i efektivitu zvoleného přístupu a alternativní metody prevence.

Proč se vaše škola rozhodla zorganizovat takovou akci?

Je to v rámci prevence kriminality, kterou má povinnost provádět každá škola a je na ní, jak k tomu bude přistupovat. Cílem bylo povzbudit naše žáky, kteří jsou často z horších sociálních poměrů, aby se z těchto poměrů vymanili a šli raději cestou vzdělávání.

Naši žáci měli v minulosti možnost podívat se na trestní jednání soudu v Ostravě, kam by se dostali, kdyby něco provedli. Vyústěním byla pak tato akce, kdy měli besedu s ostravskou vězeňskou službou o tom, co by se stalo, kdyby byli odsouzeni.

V rámci této besedy příslušníci vězeňské služby žákům ukázali právě i autobus, v němž se odsouzené osoby převážejí k různým řízením. Dále jim také v rámci besedy ukázali virtuální prohlídku věznice, kterou mají zpřístupněnou jako jediní v republice.

Jak na akci reagovalo okolí a samotní studenti? Objevil se názor, že takový přístup není příliš vhodný a že je to spíše zbytečné strašení. Jak se k tomu stavíte?

Děti to za strašení určitě nepovažovaly a nedostali jsme žádnou negativní reakci ani od rodičů. Někteří rodiče byli dokonce přítomní a všichni akci hodnotili pozitivně.

Jednalo se navíc o žáky osmých a devátých tříd, tedy starší žáky, kteří už nabývají trestní odpovědnosti. V tomto věku už jsou prostě zodpovědní za to, co provedou, a v rámci prevence musíte s touto skutečností pracovat.

Jakými dalšími způsoby přistupujete k prevenci? A plánujete další podobné akce?

Samozřejmě pořádáme i besedy, které se zaměřují například na to, aby se žáci vyvarovali návykovým látkám – jak se zachovat, když jim bude někdo něco nutit. Podobně se zabýváme například i kyberšikanou. Tohle všechno děláme i během samostatných hodin, kdy si zveme různé odborníky nebo lidi, kteří k tomu mají prostě co říct.

Do budoucna ale určitě neplánujeme nic jako návštěvu věznice nebo něco podobného, tam by se žáci za prvé nedostali a za druhé by to působilo opravdu represivně.

Nesnažíme se ale jen odradit děti od kriminálního jednání, ale také je inspirovat k osobnostnímu rozvoji. Pořádáme například romské dny, kdy k nám chodí bývalí žáci, kteří dosáhli nějakých úspěchů. Třeba jsme tu měli naši absolventku, která pracuje právě na Městském soudu v Ostravě, nebo další absolventku, která působí jako zdravotní sestra. Žáci mají dále přístup i ke kariérním a výchovným poradcům, kteří jim mohou se vším pomoci.

Zmínil jste romské dny. Jsou podobné akce tedy zaměřeny primárně na Romy?

Nemusí to být primárně Romové. Pracujeme se všemi žáky, kteří jsou přihlášeni u nás na škole. Romů je tu ale poměrně hodně. Jsme totiž v oblasti Ostravy, kde žije hodně romských rodin a funguje zde pouze naše základní škola. Tito žáci proto chodí všichni k nám. Programy jsou ale určeny pro všechny děti.

Pozorujete, že jsou vaše preventivní programy v dlouhodobém horizontu efektivní?

Efektivní prevence určitě je. Kdyby nebyla, tak ji neděláme. Už přímo v rámci školy jsou méně porušována pravidla školního řádu. Úspěšní jsou i kariérní poradci, kteří dětem pomáhají v tom, aby po deváté třídě dále pokračovaly ve vzdělání. Ta práce je titěrná a velmi pomalá, ale přináší své úspěchy.

Čím dál více se nám stává, že se žáci rozhodnou pokračovat ve studiu v nějakém oboru a v 95 procentech případů se na něj dostanou. Pracujeme v rámci toho i s rodinami, které přesvědčujeme o tom, že vzdělání má smysl.

Reklama

Související témata:
Kriminalita dětí a mládeže

Doporučované