Článek
Automobilky by mohly nová auta se spalovacími motory prodávat i po roce 2035. Německý list Handelsblatt však s odkazem na zdroje z Komise píše, že výrobci budou muset kompenzovat s tím spojené emise.
Na 30 procent z nich by se mělo pokrýt využíváním syntetických paliv, 70 procent z nich pak ekologickou výrobou, ve které by se využila třeba ocel produkovaná s pomocí vodíku.
Evropanům by se výměnou za to mohla dál prodávat nejen klasická auta, ale rovnou se počítá i s hybridy nebo s takzvanými range extendery. Tedy v podstatě s elektromobily, které mají spalovací motor na dobíjení baterie. EU přitom chtěla původně zakázat i tyto alternativní pohony.
Jejich vývoj ale pokročil a odráží se to i na trhu. Hybridům se už na evropském trhu výrazně daří a o range extenderech (neboli prodlužovačích dojezdu) uvažují i velké automobilky. Řešení, které je momentálně populární v Číně, se může objevit taky u zavedených značek. Oficiálně už to potvrdil Ford a podle agentury Bloomberg na něm pracují i týmy z Volkswagenu nebo BMW.
Podle zákulisních informací serveru Politico by EU mohla tento pohon zvýhodňovat i ve srovnání s hybridy. Range extender totiž využívá spalovací motor čistě jen jako generátor elektřiny pro dobíjení baterií a vypouští tak méně emisí než třeba plug-in hybrid. Tedy auto, co jezdí na benzin i na elektřinu.
Handelsblatt upozorňuje, že návrh ještě není finální a vyjednavači ho ladí do poslední chvíle. Výsledek by měl být známý během dneška. Návrh Evropské komise potom musí posvětit i lídři členských zemí a europoslanci.
Mezi členy Evropského parlamentu zatím panuje zdrženlivost a čekají na to, co Komise oficiálně představí. Podle europoslance Ondřeje Krutílka (ODS) je klíčové, aby v Evropě dál fungoval automobilový průmysl a zároveň se omlazoval vozový park v celé Unii. I s ohledem na vypouštěné emise.
„To, že budeme přísně regulovat úplně nová auta, povede jenom k tomu, že si lidé budou držet své starší vozy déle. A ve výsledku to nebude mít ekologický ani ekonomický efekt. O těch sociálních ani nemluvě,“ upozorňuje Krutílek, který je, stejně jako jeho frakce Evropští konzervativci a reformisté, proti příliš tvrdým regulacím.
Podle europoslance z ANO Ondřeje Knotka je změna kurzu jednoznačně správná. Frakce Patrioti pro Evropu, do které ANO patří, po ní volá dlouhodobě. Klíčové pro další vývoj prý bude i to, jak se Unie postaví k emisním povolenkám.
„Berme to tak, že Evropa ztratila šest, sedm let. Že šla slepou uličkou. A ne kvůli tomu, že má Green Deal. Ale jaký má Green Deal. Problém je s tím, jakou má teď podobu,“ uvedl Knotek na dotaz zvláštního zpravodaje Seznam Zpráv ve Štrasburku.
„Myšlenku, že v elektromobilech doženeme Čínu tím, že co nejrychleji zakážeme spalovací motory, považujeme za špatný přístup,“ dodal Knotek s tím, že je potřeba udělat kompromis. „Udržet spalovací motory. Zkusit to vrátit do stavu, že nějaké automobilky tenhle koncept ještě opráší.“
Od dosavadních plánů EU odrazují zástupci ať už automobilek, či některých států v čele s Německem. Ke strategii úplného zákazu však byli skeptičtí i někteří eurokomisaři. Za úplný zákaz spalovacích motorů se naopak přimlouvalo například Španělsko, které masivně investuje do elektromobility.
Zájem o elektrická auta v Evropě neroste tak rychle, jak výrobci i politici předpokládali. Koncerny teprve teď přicházejí s dostupnějšími modely a jejich uvedení na trh plánují teprve v následujících letech.
Odklon od ryze spalovacích motorů zůstává pro řadu výrobců prioritou, i kvůli vývoji v Číně a postupně i v západní Evropě. Odložením jejich úplného zákazu ale mohou získat více času na transformaci továren a mimo jiné i na snižování personálního stavu.
Produkce elektroaut je více robotizovaná a je na ni potřeba méně dílů. Kvůli stárnutí populace a nedostatku kvalifikovaných sil by se oddálením zákazu mohlo teoreticky docílit toho, že část rušených pozic zanikne s tím, jak budou silné ročníky odcházet do důchodu. Firmám a odborářům to poskytuje možnost, jak snižovat stavy i bez rozsáhlejšího propouštění.
Aktualizace: Do textu jsme doplnili informace serveru Politico a citace europoslanců Ondřeje Krutílka a Ondřeje Knotka.














