Hlavní obsah

Húthíové útočí. Škrtí Česku dovoz i vývoz

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Útoky povstalců v Rudém moři mohou ovlivnit průmysl i v Česku. Některé zdejší společnosti už kvůli problémům s dodávkami přijímají preventivní opatření, objednávají zboží v předstihu nebo mění způsob dopravy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Útoky jemenských povstalců na obchodní lodě proplouvající Rudým mořem se stupňují, v reakci na napadení několika amerických lodí zařadilo USA Húthíje zpět na seznam teroristických organizací. Húthíjská agrese přitom ohrožuje nejen bezpečí posádek, ale také globální obchod.

Suezským průplavem putuje více než 10 procent světového obchodu, který si nyní musí hledat jinou trasu. Podle informací Mezinárodní námořní organizace (IMO) své lodě přestalo Rudým mořem posílat z bezpečnostních důvodů nejméně 18 námořních dopravců. Vyhnout se rizikové oblasti lze cestou okolo mysu Dobré naděje, trasa se ale prodraží a navíc je o alespoň deset dní delší.

„Lodě z bezpečnostních důvodů vypínají AIS systém, který informuje o jejich aktuální poloze, celý dodavatelský řetězec má tedy zároveň zhoršený přehled o průběhu přepravy a zažívá tak mírné déjà vu z období covidu,“ komentuje stav Miloš Molnár ze spediční společnosti Wakestone. Tentokrát jsou ale ceny zatím stabilizované a nedosahují tehdejších rekordních částek. Výrazné negativní vlivy zatím firma podle Molnára nepozoruje.

Prodloužení tranzitních časů se podle něj také pomalu projevuje v Číně, odkud začínají přicházet zprávy o chybějících kontejnerech. A to v nejméně vhodný okamžik, začátkem února se tam totiž dočasně přeruší výroba z důvodu oslav lunárního nového roku.

Foto: Seznam Zprávy

Aby se lodě vyhnuly Rudému moři, musejí obeplout celou Afriku.

Některé společnosti se proto rozhodly podniknout kroky ke zmírnění dopadu těchto komplikací, ať už to znamená pozastavení výroby, využití jiného způsobu dopravy dodávek nebo preventivní objednávání zboží dopředu. Na to, že některé produkty nemusí být včas dostupné, upozornil například britský Marks & Spencer. Výrobu pak dočasně pozastavuje například německá továrna Tesly, maďarský závod Suzuki nebo Volva v Belgii.

Komplikace se mohou dotknout také Česka, podle Lukáše Martina, ředitele sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR, se výpadek začne projevovat v řádu několika týdnů.

Zpožděné dodávky už řeší například internetový prodejce Alza, který v rámci prevence objednal sezónní zboží pro jaro/léto již nyní. Podle tiskové mluvčí společnosti Elišky Čeřovské Alza počítá s tím, že se doba přepravy prodlouží asi o 14 dní a plánuje udělat maximum pro to, aby při dodávkách nedocházelo k výpadkům.

„Abychom zabezpečili spolehlivost dodávek, plánujeme podle potřeby využívat kombinaci železniční a letecké přepravy. Tímto chceme zajistit, že i přes případné komplikace budeme schopni našim zákazníkům doručit vybrané zboží včas,“ dodává Čeřovská.

Problémy se nevyhnuly ani švédskému výrobci nábytku Ikea. Ten byl jedním z prvních, co na možná zpoždění svých výrobků upozornil. Podle mluvčího Ikea ČR Petra Šaška ale dostupnost v tuzemských obchodech i přes zpoždění omezená nebude, 70 procent výrobků prodávaných v Evropě se totiž vyrábí na evropském území.

Automobilky situaci sledují

Jedním ze sektorů, který problémy v Rudém moři zasáhly nejvýrazněji, je automobilový průmysl.

„Začínají docházet důležité výrobní vstupy a zapříčiňují zpomalení výroby, zejména v automobilovém průmyslu. Evropské automobilky spolupracující s Asií doplácejí na dodavatelský systém „just in time“ a některé již zastavují výrobu,“ uvedl Martin pro redakci SZ Byznys s tím, že situace má vliv na cenu veškerého zboží dováženého do Evropy, včetně materiálů a komponentů.

„Firmy se budou většinou snažit nepromítat zvýšené náklady do cen zboží a dodávek a budou věřit v brzké vyřešení situace. Pokud však toto nenastane v tomto či dalším měsíci, dojde samozřejmě k eskalaci tlaku na nárůst cen v českém i evropském průmyslu, tam, kde jsou hojně využívány dodávky z Asie,“ dodává.

Že situace v Rudém moři komplikuje dodávky automobilových součástek, potvrzuje Petr Michník, vedoucí subdivize administrativy Hyundai Motor Manufacturing Czech. Problémy prý společnost již několik týdnů aktivně řeší ve spolupráci s dodavateli a logistickými partnery, negativní vliv na výrobu ale zatím nevnímá.

Foto: Seznam Zprávy, Mapy.cz

Hrozba pro světový obchod.

„Máme detailní přehled o tom, jaké zboží se nachází na konkrétních lodích a v případě hrozícího zpoždění organizujeme náhradní leteckou či železniční dopravu. Situace je složitá a nese s sebou zvýšené náklady, nicméně momentálně nepředpokládáme, že by měla mít negativní vliv na plnění našeho výrobního plánu,“ komentuje Michník.

Podobně stav vnímá tiskový mluvčí kolínské Toyoty Tomáš Paroubek. „Pokud jde o narušení lodní dopravy v Rudém moři, situace je nestabilní a stejně jako mnoho jiných podniků podnikáme kroky ke zmírnění dopadu na naše operace a v tuto chvíli nemáme žádný dopad na náš plánovaný objem výroby,“ říká.

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla zatím konflikt tuzemskou výrobu nějak neovlivňuje, automobilky jsou již poučené předchozími lety a snaží se hrozbě předejít.

„Situaci budeme nadále monitorovat, zejména s ohledem na možné dopady na české dodavatele, kteří jsou zapojeni do výrobních řetězců evropských automobilek, z nichž některé avizovaly možné omezení únorové výroby,“ komentuje Petzl.

Komplikuje se i vývoz

Stav dodávek přirozeně monitorují také samotní dopravci, kterých se zpoždění týká také.

„Zaznamenali jsme, že některé automobilky v Evropě přerušují výrobu, a to se samozřejmě dotýká i našich dopravců, kteří je zásobují komponenty z Česka. Obecně mezi dopravci také panují obavy, že opět zavládne nedostatek nebo zpoždění dodávek některých mimoevropských součástek a bude narušena pravidelná dodávka dopravní techniky, případně to přinese její další zdražení,“ sdělil redakci SZ Byznys tiskový mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Kdo jsou Húthíové

  • Húthíové, nebo také Ansar Alláh (Zastánci Alláha), jsou náboženští obrozenci usazení v severním Jemenu.
  • Húthíové vyznávají šíitský islám, který je příbuzný s tím, jenž se praktikuje v Íránu.
  • Jako jedna z válčících stran v dlouholetém konfliktu ovládli hlavní město Saná'a a většinu severu země, kde žije asi 70 procent obyvatel Jemenu. Na územích, která ovládají, zlikvidovali opozici, lidskoprávní organizace je viní z věznění aktivistů a novinářů. OSN pak z válečných zločinů a využívání dětských vojáků.
  • V roce 2000, během druhé palestinské intifády, pronesl vůdce skupiny heslo, které dosud Húthíové skandují na svých demonstracích: „Bůh je velký, smrt Americe, smrt Izraeli, proklínejte Židy, vítězství islámu.“
Foto: BBC/Sana`a Center for Strategic Studies/Congress Research Service, Seznam Zprávy

Rozdělený Jemen.

Kromě dodávek součástek a zboží směrem do Česka se může zadrhnout také cesta naopak, tedy vývoz do Asie. S takovým problémem se potýká například společnost TOS Varnsdorf, která vyrábí obráběcí a frézovací stroje.

„V delším časovém horizontu může nastat problém zprostředkovaně v rámci našeho dodavatelského řetězce. Současná situace nám tak komplikuje zatím pouze vývozy našich strojů směrem do Asie, kdy se doprava skutečně prodlužuje a prodražuje,“ uvádí generální ředitel společnosti Jan Rýdl mladší.

Do Asie vyváží stroje nebo jejich části v rámci jednotek kusů, situace pro ně tedy nepředstavuje zásadní problém. Dopravci ale podle Rýdla avizují prodloužení délky dopravy o dva až tři týdny. „Problém je, že se nelze spolehnout na termín připlutí i odplutí lodě. Termíny se neustále mění. Cenu dopravy teprve budeme poptávat,“ dodává Rýdl.

Komplikující se možnosti vývozu hlásí také výrobci skla, keramiky nebo porcelánu. Problémy podle Marka Nováka, tajemníka Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR, představují především vzrůstající ceny a delší doba dodávek.

Reklama

Doporučované