Hlavní obsah

Konec českých nadějí na gigafactory? VW ve výrobě baterií výrazně škrtá

Foto: Powerco

Gigafactory Volkswagenu v německém Salzgitteru má zahájit výrobu ještě letos.

Volkswagen už předloni odložil plány na středoevropskou gigafactory na neurčito. Podle informací deníku Handelsblatt teď čekají divizi na výrobu baterií výrazné úspory. Stavba dalších továren tak výhledově není pravděpodobná.

Článek

Volkswagen chtěl původně postavit šest závodů na baterie do elektroaut. Momentálně ale pracuje pouze na třech: v Německu, ve Španělsku a v Kanadě.

Za projekty zodpovídá dceřiná koncernová firma Powerco, které se podle Handelsblattu průběžně snižuje rozpočet a před čtvrtečním jednáním představenstva nic nenasvědčuje tomu, že se její situace zlepší. Spíš naopak.

Stavba takzvaných gigafactories má sice politické krytí a schvalují ji taky odbory – obě strany mají v dozorčí radě koncernu své zástupce a ti jsou údajně pro další podporu bateriové divize. Proti jsou prý ale zástupci dědických rodin Piëchových a Porscheových. I kvůli několika nezdařeným investicím.

Zájem o elektroauta navíc roste pomaleji, než Volkswagen dříve předpokládal. Výhledově by si tak mohl vystačit s trojicí chystaných továren. S tím, že ta v německém Salzgitteru zahájí výrobu do několika týdnů. Koncernové gigafactories mají zajistit asi polovinu baterií, které bude VW při výrobě elektromobilů potřebovat.

„In‑house výroba se „vyplácí“ strategicky, ale v dnešní evropské poptávkové a nákladové realitě vyžaduje hybridní přístup,“ vysvětluje pro SZ Martin Sládeček, expert na elektromobilitu z poradenské společnosti KPMG. Část výroby baterií proto koncerny záměrně ponechávají na jiných dodavatelích.

Salzgitter má především zásobovat továrny ve Španělsku, kde budou od příštího roku vznikat čtyři levnější elektromobily – mezi kterými bude i menší SUV Škoda Epiq. Německý závod by měl v ostrém provozu vyrábět baterie pro 500 aut denně.

Druhá gigafactory vzniká nedaleko Valencie a ta třetí bude určená pro auta na americkém trhu. VW využil pobídek z éry amerického prezidenta Joea Bidena a usídlil se v Kanadě, která byla do subvenčního programu USA zahrnutá.

Právě státní podpora sehrává při výběru lokací stěžejní roli. Podle Handelsblattu to bude ještě víc platit v případě, jestli Powerco přijde o další část rozpočtu.

„Pokud VW skutečně přibrzdí vlastní kapitálové a investiční výdaje, váha veřejných pobídek a přítomnosti partnera se ještě zvýší, protože bez nich je obtížné dosáhnout konkurenceschopných nákladů v EU a takového rozjezdu kapacity, který je pro banky a investory bezpečný a financovatelný,“ potvrzuje i Martin Sládeček z KPMG.

Už dosavadní výběr míst, kde už Volkswagen staví, se pokaždé odvíjel od toho, zda na projekt získal dotace z veřejných prostředků. Například Španělsku v tomhle pomohlo, že sázku na elektromobily zařadilo mezi priority při čerpání z evropského fondu obnovy po pandemii.

Expert na elektromobilitu Sládeček soudí, že v praxi „vítězí tandemy hostitelská země + technologický partner“. Za příklad dává vznikající továrnu CATL a Stellantisu ve Španělsku, anebo kanadskou gigafactory Volkswagenu, kolem které se ze státních peněz podporuje infrastruktura.

Volkswagen šetří a současné kapacity mu asi postačí

Volkswagen pro Powerco původně vyhradil asi 15 miliard eur, insideři ale Handelsblattu prozradili, že rozpočet se postupně seškrtal a v miliardách eur z něj nejspíš zůstane „střední jednociferná částka“. V německém manažerském žargonu se takhle říká sumám kolem pěti miliard.

Celá automobilka prochází úsporným programem a zároveň musí investovat jinde. Kvůli novým americkým clům například chystá novou továrnu v USA, kde budou vznikat modely od Audi.

Koncern ještě před několika lety uvažoval o výstavbě gigafactory ve střední Evropě. Vedle Polska nebo Maďarska o ni usilovalo taky Česko. Pomoct mu v tom mohla síla místního automotivu a továrny Škody Auto.

Podle Martina Sládečka má ale ČR stále šanci, že na jejím území nějaká bateriová továrna vznikne. Za nadějný považuje především společný projekt Geometu (vlastněného ČEZ) a European Metals na Cínovci.

„Realisticky může ČR přilákat bateriovou výrobu s fázovanou kapacitou 20–40 GWh a současně ukotvit provozy bateriové chemie a recyklace kolem Cínovce, čímž se zvýší odolnost vůči externí závislosti a stabilizuje odběr i mimo automobilový sektor například přes bateriová úložiště,“ dodává Sládeček.

Regionální konkurence ale podle něj zůstává silná. Ať už jde o vznikající gigafactory čínského koncernu CATL v maďarském Debrecénu, již fungující továrnu LG v polské Vratislavi, anebo chystaný čínsko-slovenský závod v Šuranech.

S případnou gigafactory spadající pod koncern Volkswagen je to složitější. VW už předloni odložil rozhodnutí o středoevropském závodu na neurčito. A podle Handelsblattu teď automobilka předpokládá, že si na delší dobu vystačí s trojicí momentálně budovaných továren.

Automobilka z původních plánů ustupuje už delší dobu. Její značka Porsche letos v srpnu oficiálně zastavila vývoj svých vlastních baterií do sportovních aut.

Koncern má potíže i s projekty, ve kterých se spojil s jinými hráči. Výrazně investoval například do společnosti Northvolt, která teď bojuje o přežití. A Porsche musí po omezení svých vlastních ambicí finančně pomáhat firmě Varta, aby si zajistilo další baterie právě od ní.

Doporučované