Článek
Volkswagen chtěl původně postavit šest závodů na baterie do elektroaut. Momentálně ale pracuje pouze na třech: v Německu, ve Španělsku a v Kanadě.
Za projekty zodpovídá dceřiná koncernová firma Powerco, které se podle Handelsblattu průběžně snižuje rozpočet a před čtvrtečním jednáním představenstva nic nenasvědčuje tomu, že se její situace zlepší. Spíš naopak.
Stavba takzvaných gigafactories má sice politické krytí a schvalují ji taky odbory – obě strany mají v dozorčí radě koncernu své zástupce a ti jsou údajně pro další podporu bateriové divize. Proti jsou prý ale zástupci dědických rodin Piëchových a Porscheových. I kvůli několika nezdařeným investicím.
Zájem o elektroauta navíc roste pomaleji, než Volkswagen dříve předpokládal. Výhledově by si tak mohl vystačit s trojicí chystaných továren. S tím, že ta v německém Salzgitteru zahájí výrobu do několika týdnů. Koncernové gigafactories mají zajistit asi polovinu baterií, které bude VW při výrobě elektromobilů potřebovat.
„In‑house výroba se „vyplácí“ strategicky, ale v dnešní evropské poptávkové a nákladové realitě vyžaduje hybridní přístup,“ vysvětluje pro SZ Martin Sládeček, expert na elektromobilitu z poradenské společnosti KPMG. Část výroby baterií proto koncerny záměrně ponechávají na jiných dodavatelích.
Salzgitter má především zásobovat továrny ve Španělsku, kde budou od příštího roku vznikat čtyři levnější elektromobily – mezi kterými bude i menší SUV Škoda Epiq. Německý závod by měl v ostrém provozu vyrábět baterie pro 500 aut denně.
Druhá gigafactory vzniká nedaleko Valencie a ta třetí bude určená pro auta na americkém trhu. VW využil pobídek z éry amerického prezidenta Joea Bidena a usídlil se v Kanadě, která byla do subvenčního programu USA zahrnutá.
Právě státní podpora sehrává při výběru lokací stěžejní roli. Podle Handelsblattu to bude ještě víc platit v případě, jestli Powerco přijde o další část rozpočtu.
„Pokud VW skutečně přibrzdí vlastní kapitálové a investiční výdaje, váha veřejných pobídek a přítomnosti partnera se ještě zvýší, protože bez nich je obtížné dosáhnout konkurenceschopných nákladů v EU a takového rozjezdu kapacity, který je pro banky a investory bezpečný a financovatelný,“ potvrzuje i Martin Sládeček z KPMG.
Už dosavadní výběr míst, kde už Volkswagen staví, se pokaždé odvíjel od toho, zda na projekt získal dotace z veřejných prostředků. Například Španělsku v tomhle pomohlo, že sázku na elektromobily zařadilo mezi priority při čerpání z evropského fondu obnovy po pandemii.
Expert na elektromobilitu Sládeček soudí, že v praxi „vítězí tandemy hostitelská země + technologický partner“. Za příklad dává vznikající továrnu CATL a Stellantisu ve Španělsku, anebo kanadskou gigafactory Volkswagenu, kolem které se ze státních peněz podporuje infrastruktura.
Volkswagen šetří a současné kapacity mu asi postačí
Volkswagen pro Powerco původně vyhradil asi 15 miliard eur, insideři ale Handelsblattu prozradili, že rozpočet se postupně seškrtal a v miliardách eur z něj nejspíš zůstane „střední jednociferná částka“. V německém manažerském žargonu se takhle říká sumám kolem pěti miliard.
Celá automobilka prochází úsporným programem a zároveň musí investovat jinde. Kvůli novým americkým clům například chystá novou továrnu v USA, kde budou vznikat modely od Audi.
Koncern ještě před několika lety uvažoval o výstavbě gigafactory ve střední Evropě. Vedle Polska nebo Maďarska o ni usilovalo taky Česko. Pomoct mu v tom mohla síla místního automotivu a továrny Škody Auto.
Podle Martina Sládečka má ale ČR stále šanci, že na jejím území nějaká bateriová továrna vznikne. Za nadějný považuje především společný projekt Geometu (vlastněného ČEZ) a European Metals na Cínovci.
„Realisticky může ČR přilákat bateriovou výrobu s fázovanou kapacitou 20–40 GWh a současně ukotvit provozy bateriové chemie a recyklace kolem Cínovce, čímž se zvýší odolnost vůči externí závislosti a stabilizuje odběr i mimo automobilový sektor například přes bateriová úložiště,“ dodává Sládeček.
Regionální konkurence ale podle něj zůstává silná. Ať už jde o vznikající gigafactory čínského koncernu CATL v maďarském Debrecénu, již fungující továrnu LG v polské Vratislavi, anebo chystaný čínsko-slovenský závod v Šuranech.
S případnou gigafactory spadající pod koncern Volkswagen je to složitější. VW už předloni odložil rozhodnutí o středoevropském závodu na neurčito. A podle Handelsblattu teď automobilka předpokládá, že si na delší dobu vystačí s trojicí momentálně budovaných továren.
Automobilka z původních plánů ustupuje už delší dobu. Její značka Porsche letos v srpnu oficiálně zastavila vývoj svých vlastních baterií do sportovních aut.
Koncern má potíže i s projekty, ve kterých se spojil s jinými hráči. Výrazně investoval například do společnosti Northvolt, která teď bojuje o přežití. A Porsche musí po omezení svých vlastních ambicí finančně pomáhat firmě Varta, aby si zajistilo další baterie právě od ní.
















