Hlavní obsah

Létat se z Česka na Ukrajinu zatím bude. Změnit se to ale může velmi rychle

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

ČSA zatím lety z Prahy do Kyjeva nepřeruší. Ilustrační foto.

Reklama

K nizozemské aerolince KLM, která se rozhodla zrušit linky napojené na Ukrajinu, se zatím jiný dopravce nepřipojil. Letecké společnosti vyčkávají na další vývoj. České aerolinie aktuálně nabízí letenky ještě na konec února.

Článek

Letové řády na trase Česko–Ukrajina se zatím nemění. České aerolinie (ČSA) provoz do Kyjeva zatím nepřeruší. Pro SZ Byznys to v pondělí potvrdila Vladimíra Dufková. Pokud se v zemi bude ale dále geopolitická situace zhoršovat, nevyloučila mluvčí možnost omezení provozu.

„České aerolinie provoz na Ukrajinu nepřerušují, lety do Kyjeva budou provozovány nadále podle platného letového řádu. Situaci monitorujeme, v případě zhoršení bezpečnostní situace jsme připraveni adekvátně zareagovat,“ uvedla Dufková.

ČSA tak v tomto týdnu plánují denní provoz z Prahy do Kyjeva, vedle toho dál nabízejí letenky i v závěru února.

V souvislosti s děním na Ukrajině už české Ministerstvo zahraničí (MZV) o víkendu před cestami do země vydalo varování. „Pokud na Ukrajině jste, zvažte možnost opuštění země. MZV vyzývá občany, kteří zvažují odjezd z Ukrajiny letecky, aby tak učinili bezodkladně vzhledem k možnému omezení či pozastavení služeb leteckých společností,“ stojí v prohlášení.

Lety z Česka ale zatím neruší ani ukrajinské aerolinky SkyUp a Ukraine International Airlines (UIA) a Bees Airlines, které z Prahy na Ukrajinu pravidelně létají.

„Bezpečně vše létá podle původního letového řádu. Žádné rušení na trase Praha - Kyjev ani v rámci dalších destinací není plánováno,“ potvrdila Jana Mitková z pražské kanceláře společnosti UIA.

Podle české pobočky UIA klienti leteckého dopravce aktuálně na lince mezi Českem a Ukrajinou ruší lety jen minimálně.

To potvrzuje také šéf letenkového portálu Letuška Josef Trejbal, podle kterého aktuálně letecky cestují primárně lidé, kteří se vrací do vlasti. „Nejde o turistické cesty, ale o cesty Ukrajinců, kteří se vrací domů,“ řekl na dotaz SZ Byznys.

Komplikace pro přestup

Pokud by ale v souvislostí s eskalací situace na Ukrajině dopravci nakonec linky dočasně zrušili, dopady se projeví i u cestovatelů do jiných zemí.

„Kyjev je též přestupový bod. Zrušení linek, pokud k němu vůbec dojde, tak může ovlivnit plány cestovatelů i do jiných zemí,“ řekl Josef Trejbal.

Situaci zrušení spojů by portál pravděpodobně řešil v rámci plné refundace nebo náhradního spojení, dodal.

Naopak nizozemská společnost KLM zrušila lety na Ukrajinu už v sobotu. O zastavení letů na Ukrajinu uvažuje například německá Lufthansa, rozhodnutí ale dosud nepadlo, uvedla agentura Reuters.

Vzdušnému prostoru Ukrajiny se v pondělí vyhýbaly také lety aerolinky British Airways. Upozornil na to pilot nákladního letadla společnosti, který komentoval cestu z Londýna do Bangkoku.

A dopravců se stejným rozhodnutím, se kterým přišla KLM, by mohlo v příštích dnech přibývat, domnívají se odborníci.

„Můj odhad je, že Ukrajina se brzy stane letecky nedostupnou, pokud to, co jsme viděli o víkendu, vykrystalizuje do rozhodnutí několika dalších dopravců, kteří skutečně k přerušení spojení přistoupí,“ řekl Mark Zee, zakladatel poradenské společnosti pro letové operace OPSGROUP.

V červenci 2014 na východě Ukrajiny havaroval let MH17 z Amsterodamu do Kuala Lumpur aerolinek Malaysia Airlines s téměř třístovkou lidí na palubě. Většina z obětí byli holandské národnosti. Podle holandského vyšetřování letoun sestřelil protiraketový systém Buk ruské výroby z území ovládaného separatisty, avšak samotná vojenská technika patřila ruské armádě. Rusko zodpovědnost za sestřelení civilního letounu odmítlo a malajsijský návrh potrestat viníky v OSN vetovalo.

Zastavit lety chtějí hlavně vlastníci strojů

Ukrajinská vláda stále počítá s tím, že nechá vzdušný prostor země otevřený. V neděli večer v souvislosti s tím tamní vláda vyčlenila 16,6 miliardy hřiven (asi 13 miliard korun) na fond, který má zajistit pokračování leteckého provozu v ukrajinském vzdušném prostoru.

Podle ukrajinského premiéra Denyse Šmyhala mají jít finance sloužící jako garance pro pojišťovny a leasingové společnosti. „Toto rozhodnutí stabilizuje situaci na trhu s osobní leteckou dopravou a zaručí návrat na Ukrajinu našim občanům, kteří se nyní nacházejí v zahraničí,“ prohlásil Šmyhal.

S tímto problémem se už v minulých dnech potýkal například nízkonákladový dopravce SkyUp, kterému vlastník letadla mířící do Kyjeva zakázal vletět do ukrajinského vzdušného prostoru. Následně muselo letadlo z Madeiry přistát v Kišiněvu.

Podle informací dopravce leasingové společnosti požadují také od dalších ukrajinských aerolinek, aby se pronajatá letadla co nejdříve vrátila na území Evropské unie. Stalo se tak podle SkyUp poté, co největší světové pojišťovny v sobotu oznámily ukrajinským leteckým společnostem, že do 48 hodin ukončí pojišťování letadel při letech v ukrajinském vzdušném prostoru kvůli vysokému riziku bojových operací.

Reklama

Doporučované