Hlavní obsah

Ušetří se kilometry papíru. Ministerstvo chce uzákonit elektronické účtenky

Foto: Shutterstock.com/PERO studio

AI vizualizace.

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje, aby se uzákonily digitální a elektronické účtenky. Argumentuje, že by krok šetřil nejen životní prostředí, ale také čas a náklady spojené s jejich tisknutím.

Článek

Nutnosti při každém nákupu tisknout účtenku by mohlo odzvonit. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) totiž v rámci svých 23 opatření na omezení byrokracie navrhuje uzákonit jejich digitální a elektronickou podobu. Papírová účtenka by tak mohla být dostupná pouze na vyžádání.

Legislativní ukotvení elektronických účtenek, tedy jejich přímá definice v zákoně, by podle ministerstva mělo ušetřit tisk účtenek a zároveň zrychlit a zjednodušit celé nakupování. Mnoho paragonů totiž končí po nákupu přímo v koši a termopapír, ze kterého je většina vyrobena, se nedá recyklovat. Podle ministerstva by byl systém dobrovolný, a to jak pro obchodníky, tak pro spotřebitele.

Jako argument pro digitalizaci této oblasti uvádí ministerstvo například data Institutu cirkulární ekonomiky, podle kterých si 70 procent zákazníků myslí, že by odstranění tištěných účtenek mělo pozitivní vliv na planetu.

„Spotřebitelé přibližně 1,5 miliardy účtenek vůbec nepřevezmou a nechávají je na pokladnách. Dalších 90 procent účtenek končí v odpadu do pěti minut od nákupu. Zákazník si většinou zpravidla zkontroluje, zda mu byla započítána sleva a tak podobně, a účtenku vyhazuje,“ sdělila redakci SZ Byznys Petra Milcová z tiskového oddělení MPO.

Zatím ale není jasné, jak se například vyřeší spojení zákazníka s jeho e-mailem, kam by elektronický „paragon“ doputoval. Jednodušší to mají už nyní lidé, kteří mají nainstalovanou aplikaci konkrétního obchodu nebo řetězce. Zvažuje se proto vznik jednotného systému pro všechny obchody.

Jak by účtenka vypadala

Elektronické a digitální účtenky by podle ministerstva bylo možné zaslat například na e-mail zákazníka, což se může řešit i přes QR kód a anonymní webové rozhraní z důvodu ochrany e-mailové adresy.

„Cílem je mít jednotný formát digitálních účtenek tak, aby celý systém byl pro spotřebitele, ale i firmy co nejjednodušší. Všechny účtenky by pak byly uloženy v jedné aplikaci a zákazník by nemusel instalovat desítky aplikací různých prodejců, jako je tomu nyní,“ uvádí Milcová.

Podle Tomáše Prouzy, prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky, je klíčové, aby byl nový systém pro zákazníky pohodlný a aby si mohli vybrat, jakou účtenku chtějí. Stejně tak by podle něj měli mít malí obchodníci právo si říct, že chtějí nadále využívat papírové účtenky. Očekává ovšem, že i ti menší budou chtít digitalizovat a ušetřit za kilometry zbytečného papíru.

U zavádění elektronických účtenek podle něj nejde ani tak o velikost obchodníka, jako spíše o ochotu posouvat se do budoucnosti. Digitalizace je přirozená, říká. „Jak ukazují zkušenosti z automatizovaných prodejen, s digitálním světem nemá problém ani starší generace.“

Digitální účtenky podle něj dávají smysl, klíčové ale bude nastavit jeden standard digitální účtenky, jako se kdysi stanovil jednotný formát digitálních faktur. Pak by bylo možné standardizovat pokladní systémy a pracovat s účtenkami v různých aplikacích.

„Předpokládám proto, že právě nastavení standardu digitální účtenky bude jedním z hlavních témat debaty s MPO. A jsem si jistý, že až se tento systém rozjede, bude papírová účtenka během pár let stejný přežitek, jako je už dnes papírová faktura,“ myslí si Prouza.

Podle Pavla Březiny, předsedy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), takový přerod ale ještě chvíli potrvá.

„V blízké budoucnosti se to nestane, stále budeme jako zákazníci nakupovat v celé řadě obchodů „anonymně“ a v takové situaci je elektronická účtenka jednoduše nepoužitelná. Samozřejmě je otázka, jakým směrem se dlouhodobě budou ubírat technologie a jak je budeme využívat. Jednou nás třeba obchody budou identifikovat už jen podle našich obličejů, o takové budoucnosti ale nemá cenu zatím seriózně diskutovat,“ myslí si.

Někde už elektronické účtenky šetří tisíce kilometrů papíru

Elektronickou alternativu už svým zákazníkům nabízí mnoho obchodníků po celé České republice. Běžně si ji lidé mohou zvolit u prodejců oděvů nebo potravin, a to prostřednictvím věrnostních klubů nebo třeba možnosti zkrácené účtenky.

„Už dnes digitálně fungují různé aplikace obchodních řetězců, můžete si nastavit zaslání účtenky do aplikace a šetřit papír, podobně třeba některé fast foody při objednání přes dotykový displej nabízejí volbu, zdali se má vytisknout celá účtenka, nebo jen číslo objednávky,“ komentuje návrh Prouza.

Volbu mezi papírovou a elektronickou účtenkou nabízí několik let například řetězec supermarketů a hypermarketů Albert. Základní možností je podle ředitele komunikace obchodů Albert Jiřího Marečka sice stále tištěná účtenka, populárnější je ale její elektronická verze v aplikaci Můj Albert.

„V roce 2023 využívalo elektronickou účtenku devět z deseti aktivních uživatelů aplikace, díky čemuž bylo ušetřeno 15 tisíc kilometrů papíru. V aplikaci zákazníci rovněž najdou elektronický archiv účtenek, který jim poskytuje přehlednou historii nákupů. Jakoukoli účtenku je tak možné v archivu snadno dohledat a v případě nutnosti s ní reklamovat zboží,“ vysvětluje Mareček. Možnost elektronické účtenky mají i jiné řetězce, jako je například Kaufland nebo IKEA.

Šetření papírem i snazší uchovávání

Digitální a elektronické účtenky jsou podle Milcové výhodné jak pro spotřebitele, tak pro podnikatele. Na straně podnikatele zejména díky úspoře nákladů a času, rychlejší integraci na účetní systémy, včetně archivace, i ekologičtějšímu přístupu.

Spotřebitelé pak mají podle ministerstva lepší přehled o nákupech a okamžitý přístup ke všem účtenkám. K tisku účtenky by mělo dojít tehdy, když zákazník o papírovou účtenku požádá.

Uzákonění elektronických a digitálních účtenek vítá podle Březiny i Asociace českého tradičního obchodu. Jsou podle něj nejen ekologické, ale zároveň se přizpůsobují lidem, kteří si zvykli žít v elektronickém světě.

„Vytvoření zákonného rámce pro používání elektronických účtenek je určitě krok dobrým směrem. Tato forma účtenek může šetřit čas i náklady, klíčový je také ekologický aspekt,“ myslí si a dodává, že je ale důležité myslet i na zákazníky, kteří si přejí zůstat u papírových potvrzení o nákupu. Řada členů asociace podle něj jasné stanovení pravidel pro elektronické účtenky uvítala.

Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, vidí výhodu elektronických účtenek například v tom, že je snazší je uchovávat a na rozdíl od těch papírových jim nehrozí vyblednutí. Mnoho lidí podle ní účtenky uchovává pro případ, že by zboží chtěli reklamovat. Upozorňuje ale, že k reklamaci není nutné mít účtenku schovanou.

„I nadále je však potřeba myslet na technologicky méně zdatné spotřebitele, například seniory, kterým stávající systém vyhovuje,“ dodává.

Jaký je rozdíl mezi formáty účtenek?

Formátů účtenek je několik, patří mezi ně účtenka papírová, elektronická, zdigitalizovaná a digitální.

  • Papírová účtenka je tradiční fyzická forma, kterou zákazník obdrží při nákupu.
  • Elektronická účtenka je dokument ve formátu PDF, JPG, PNG nebo jiném elektronickém formátu.
  • Zdigitalizovaná účtenka je původně papírová účtenka, která byla převedena do elektronické podoby například skenováním a následně zdigitalizována pomocí algoritmu, avšak nesplňuje požadavky na garanci originálu.
  • Digitální účtenka je od počátku vytvořená a uložená v digitálním formátu, vhodná pro automatické zpracování, s garancí, že se jedná o originál.

Zdroj: Sdružení pro digitální účtenky

Doporučované