Hlavní obsah

Nefňukej a makej! Vybrečíme se a druhý den zase do práce, říká šéfka Ryoru

Jana Stránská, majitelka firmy Ryor, se pouští nově do výroby dětské kosmetiky. V rozhovoru popisuje, jak se jich dotýká zdražování.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Český výrobce kosmetiky Ryor se poprvé v historii pouští do přípravků pro děti. „Z rodinné firmy se chceme překlopit do rodinné kosmetiky,“ vysvětluje majitelka a šéfka Jana Stránská v letním speciálu Ženský byznys.

Článek

Jana Stránská převzala velení ve firmě od maminky Evy Štěpánkové, která výrobce kosmetiky Ryor před více než 30 lety založila. Společnost nazvaná podle první použité parfémované kompozice Rybíz-Oranž dosud fungovala hlavně pro ženy. Zakladatelka totiž razila teorii, že každá česká žena má právo na kvalitní, ale i cenově dostupné přípravky.

Dětem se tak doteď v Ryoru „vyhýbali“. Podle zakladatelky Evy Štěpánkové a její dcery Jany je výroba přípravků pro nejmenší ještě náročnější a přísnější než ta ostatní. Názor ale teď po letech mění.

„Byla po nich velká poptávka. Je to pro nás velká neznámá. Odhady objemů výroby i prodejů máme, ale umíme se v tom velmi netrefit,“ odpovídá Jana Stránská na otázku, jaké mají s dětskou kosmetikou konkrétní plány.

Eva Štěpánková, zakladatelka Ryoru

– pracovala v Ústavu lékařské kosmetiky jako vedoucí výroby,

– odešla ve svých 43 letech na mateřskou dovolenou,

– jako samoživitelka se chtěla postarat o dceru a neprodávat vlastní nápady někomu druhému. Proto založila firmu Ryor.

„Momentálně jsem zase ve fázi zkoušení sama na sobě. Stojím v koupelně a mažu se dětským krémem, když si myju hlavu, tak dětským šamponem, některé zkouší i manžel,“ směje se v letním speciálu Ženský byznys v domě, kde po svatbě bydlí.

V laboratoři mě v létě nechtějí vidět

Novinek má v plánu jedenáct, včetně podzimní limitované edice. „Holky z laboratoře už mě nechtějí přes léto vidět. Říkají, ať už nic nevymýšlím, že musí nejdřív doběhnout tyhle testy a ať jim dám čas. Teprve pak si prý můžu vymyslet další věci,“ usmívá se Jana Stránská. Ryor má od začátku silný vlastní vývoj a výzkum.

Velké řetězce nás bijí poplatky. Za otevření a remodeling nové prodejny, marketingové aktivity, logistické bonusy. A když si to všechno sečtete, tak to všechno stojí strašně moc peněz.
Jana Stránská, majitelka a ředitelka Ryoru

V plánu je také síť značkových prodejen. Zatím mají přes 600 partnerských po celé České republice, ale chtějí posilovat vlastní značku. Naposledy otevřeli po Brně prodejnu v Liberci, na řadě je ta v Plzni. Důvodem je podle Jany Stránské i nespokojenost s podmínkami od obchodních řetězců.

Ryor

  • vznik: 1991
  • název: Rybíz-Oranž – Ryor
  • sídlo: rodinný dům v Praze na Strahově

od roku 1997 v Kyšicích u Kladna,

  • z původních 5 zaměstnanců dnes zhruba 80
  • počet produktů: 220
  • vývoz do zahraničí: přibližně 20 zemí

„Velké řetězce nás bijí poplatky. Jsou totiž různé poplatky za aktivity. Za otevření a remodeling nové prodejny, marketingové aktivity, logistické bonusy… a když si to všechno sečtete, tak to všechno stojí strašně moc peněz. Zatím nám to smysl dává, ale pokud by se poplatky ještě navýšily, tak končíme a už budeme prodávat pouze sami,“ vysvětluje, proč chce mít silnou síť vlastních prodejen s personálem, který bude umět s výběrem kosmetiky poradit.

Musíme zdražit

To vše přichází v době, kdy je stejně jako pro jiné výrobce i pro výrobnu v Kyšicích u Prahy těžké udržet krok se zdražováním. „Nejhorší bylo zdražení suroviny o 134 procent. Takže to rozdýcháváte, ale pak si řeknete, co vám zbývá. Valí se to na nás ze všech stran. Vybrečíme se a druhý den zase jdeme do práce,“ říká šéfka a majitelka firmy s tím, že je také trápí vyšší ceny energií.

„To pro nás nejsou jednotky procent, ale statisíce. Bohužel, a moc nás to mrzí, protože jsme zdražovali v lednu, tím pádem budeme muset taky zvyšovat ceny, o pár korun,“ vysvětluje.

V kanceláři má zarámovaný nápis „Nefňukej a makej“. Svatební dar od maminky, která jí celý život v těžkých chvílích říkala: To zvládneš, jsi přece Štěpánková.

„Já jsem jí ten nápis dala, když byla nemocná a aby pořádně po operaci rehabilitovala, a ona mi ho vrátila na svatbě, abych věděla, že na manželství se musí makat. Moje terapeutka mi říká, že občas je potřeba se vyfňukat a dát si takový ten sebelítostivý den, což mi jde, mám na to velký talent. Pak zase zatnout a jít dál,“ dělá si legraci majitelka Ryoru, která s manželem pracuje a sdílí i kancelář.

Kvůli zdražování ve firmě sledují trendy alternativních zdrojů energie a do budoucna s nimi počítají. Firmu i přes mnoho nabídek stále odmítají prodat. „To stále platí, považujeme naši firmu za rodinné stříbro,“ potvrzuje Jana Stránská. Už její maminka odmítla mnoho nabídek na vstup investora nebo odkup firmy za stamiliony korun.

„Proč léto u moře? V Česku je teplo a krásně“

Léto plánují s manželem strávit v Česku, protože je tady podle nich teplo a krásně. K moři jezdí, když je u nás chladno.

„Rozhodli jsme se jezdit k moři v lednu nebo únoru, ale léto v České republice je moc hezké. Poděbrady, Pálava, Novou Paku máme rádi. Takže moře až zase v zimě, až budeme potřebovat nahodit vitamin D,“ popisuje plány na léto ve speciálu Ženského byznysu.

Celý rozhovor můžete vidět v úvodním videu.

Reklama

Doporučované