Hlavní obsah

Mobil a kartička. Tesco chce propojit dva zákaznické světy

Agenda SZ Byznys se šéfem největšího virtuálního operátora Tesco Mobile ČR a SR Tomášem Martiňákem.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

Když se řekne předplacená karta, je to jako závan z minulosti. Operátor Tesco Mobile ale nechce „předplacenky“ nechat zmizet ze světa. Sází na mladé, dobíjení v aplikaci a ne v trafikách, i propojení s věrnostní kartou řetězce.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Předplacené karty, které byly fenoménem na přelomu tisíciletí, dnes z českého mobilního trhu postupně mizí. Jejich podíl klesá a nahrazují je paušály. Přesto se najdou operátoři, kteří v nich stále vidí smysl a budoucnost. Největší virtuální operátor u nás, Tesco Mobile, se rozhodl předplacenky „resuscitovat“.

„Výhoda, která spočívá v předplacených kartách je, že zákazník nemusí uzavírat smlouvu na dobu, kterou možná ani nechce. Nemusí se vázat na rok, na dva. Prostě si koupíte kredit nebo balíček třeba na 30 dnů,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Tomáš Martiňák, generální manažer Tesco Mobile ČR a SR.

Virtuální operátor sází na zájem generace Z, která má jiné preference než starší zákazníci. Mladí se nechtějí vázat, chtějí flexibilitu a hlavně spravovat vše přes mobilní aplikaci. Dobíjení v trafice je minulostí a Tesco Mobile nabízí doplnění kreditu online stejně jako nastavení tarifů.

Předplacené SIM karty dnes v tuzemsku používá už jen přibližně 25 % zákazníků. Zbytek preferuje paušály. V rámci předplacených karet drží Tesco Mobile u nás 5% podíl na trhu, na Slovensku má 13 %.

Místo 30 esemesek jen deset za měsíc

Tesco Mobile je největší ze zhruba stovky virtuálních operátorů, kteří v Česku působí. Virtuální operátor poskytuje komunikační služby, ale nevlastní infrastrukturu bezdrátové sítě, přes kterou poskytuje služby, jen si je pronajímá.

Má tu necelých 170 000, na Slovensku dokonce téměř 260 000 zákazníků. Zákaznická báze roste meziročně o 2 %, přesto celkový trh s „předplacenkami“ podle Martiňáka výrazně klesá.

Preference zákazníků se za posledních pět let výrazně změnily, říká zástupce operátora, který spadá pod britskou síť maloobchodů Tesco. Esemesek se posílá čím dál méně, zatímco před pěti lety odeslal klient více než 30 SMS měsíčně, teď je to kolem deseti. Lidé totiž používají jiné komunikační platformy.

I obyčejné telefonování přestává být doménou operátorů. „Starší generace je ortodoxní, linky využívají pro volání, ale nová generace už telefonuje přes platformy, jako je třeba WhatsApp,“ konstatuje Martiňák.

Stále větší poptávka je naopak po datech. Před pěti lety v síti Tesco Mobile běžný zákazník průměrně spotřeboval kolem 350 Mb. Aktuálně je to zhruba 4,5 GB. Tedy čtrnáctinásobek.

Řada uživatelů i odborníků ale tvrdí, že datování v mobilu je v Česku drahé. To Martiňák odmítá. „Ceny v České republice jsou férové, trh je velmi konkurenční a zákazník je schopný se dostat na velmi dobrou cenu,“ říká s tím, že podmínkou je ale využívat více služeb poskytovatele společně, třeba i televizi.

„Levnější než velcí nejsme“

Tesco Mobile nemá jako další virtuální operátoři vlastní síť, pronajímá si ji od společnosti O2. Stejně tak další „virtuálové“, z nichž nejznámější jsou BLESKmobil nebo Mobil od ČEZ, používají infrastrukturu O2, T-Mobile nebo Vodafone, který nedávno pohltil virtuálního operátora SAZKAmobil.

Kdo by čekal, že budou nabídky virtuálních operátorů levnější než od „velké trojky“, bude ale zklamaný. „V rámci nabídek, které jsou promoční, se snažíme o hladinu, která je na trhu,“ přiznává Martiňák. Zákazníky tak Tesco Mobile láká na propojení s klubovou kartou řetězce, Tesco Clubcard.

Z tohoto propojení hodlá těžit i nový rodinný tarif, který v letošním roce uvede Tesco Mobile na trh, řekl SZ Byznys Martiňák. Klientům přinese například permanentní slevu do sítě supermarketů Tesco.

Zákazník bude mít možnost si do „rodinného“ tarifu přidat až tři další lidi, kteří ani nemusí být členy jedné domácnosti. „Může to být třeba student, který si přidá další tři spolužáky. To bude výhoda, která nás bude odlišovat od konkurence,“ vysvětluje Martiňák.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Související témata:
Tesco Mobile
Virtuální operátoři

Doporučované