Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Než začne operní zpěvák vydělávat peníze, je to velmi složitá cesta. Dívky jsou sice často rychlejší, ale až na výjimky je jejich kariéra kratší. U nich to může být okolo pětadvacátého, sedmadvacátého roku. U mužů je to zhruba okolo třicítky,“ říká Alena Kunertová z Nachtigall Artists, která právě mladé talenty pro velká operní pódia vyhledává a pomáhá jim nastartovat kariéru. Kromě toho vozí ty velké hvězdy do Česka. Jak vypadá ekonomika operních koncertů a kolik by stál lístek bez sponzorů, odpovídá v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Co všechno je nutné udělat, aby do Česka přijely osobnosti jako Cecilia Bartoli nebo tenorista Jonas Kaufmann?
Musíte mít ve světě opery a klasické hudby dostatek kontaktů. A v těch úplně prvních letech velkou trpělivost a musíte prokázat, že jste spolehlivý producent schopný celý projekt zařídit. Jak finančně, tak organizačně. No, a pak je důležité naplnit ty sály, protože velké hvězdy by do poloprázdného sálu koncertovat nepřijely.
Třeba na Bartoli jsem já osobně čekala 9 let. Jezdila za ní, přemlouvala ji a pak se mi ji povedlo přivézt do česká hned dvakrát v roce jejího českého debutu.
Jak dlouho se taková pověst buduje? Aby bylo jasné, že to všechno klapne?
My letos slavíme 25 let, ale myslím, že to bylo těch prvních pět let. Pak už si to ty hvězdy mezi sebou řeknou.
A jak je to finančně náročné? Kolik to stojí, přivézt takové hvězdy do Prahy?
Záleží na projektu. Pokud je to sólová hvězda, je to trochu jiný honorář, než když bereme celou produkci. Scénické provedení opery znamená orchestr, sbor, dirigenta, více sólistů…
Pohybujeme se tak mezi milionem a šesti miliony za jeden koncert.
Jsou hvězdy, které by české publikum nezaplatilo?
Ne. Myslím, že všechno je otázka prostoru. Já osobně nerada dělám koncerty ve velkých halách. Chci, aby to bylo akustické, a až na malé výjimky nemám ráda open air koncerty.
Soustřeďuji vše do sálů a tam jsme schopni za podpory sponzorů a za předpokladu, že vyprodáme, ufinancovat každého z těch top světových hvězd.
60 procent ceny lístku platí sponzoři
Bez podpory sponzorů by to nešlo? Kolik by stály lístky bez nich?
To je také velmi odlišné. U jmen jako Kaufmann, Bartoli, Garanča je sponzoring 60 procent, 40 procent je vstupné. U hvězd, které nejsou tak drahé, je to obráceně.
Jak se obecně dnes prodávají lístky na kulturu?
Za ta léta jsme si vybudovali svou klientelu a já čím dál častěji vidím, že to jsou stejní lidé, ale začínají s sebou brát děti a vnuky. Na ty koncerty chodí hodně mladých lidí, protože vedle velkých hvězd, které mají jméno, zařadím i ty velké talenty, ze kterých se pak stávají ty velké hvězdy. Řekla bych, že velké hvězdy máme na sto procent vyprodané a u těchto mladších a řekněme neznámějších jsme mezi 80–90 procenty. Lidé chtějí živé umění.
Stalo se, že se na někoho lístky prostě nevyprodaly, i když to byla hvězda?
Vždy se mi to nějakým zázrakem podařilo doprodat, ale stalo se, a to i u velkých jmen, že předprodej byl pomalejší než dříve. Když jsem s podnikáním začala, tak třeba tři čtvrtě roku před koncertem bylo prodáno 50 procent. Teď je to ve vlnách. Oznámíme koncert, prodá se 30 procent, a pak to vyběhne měsíc před koncertem.
Lidé to nechávají na poslední chvíli? Proč?
Možná je to naučila ta covidová doba. On-line předprodej mají pod kontrolou a říkají si – pořád lístky jsou. Až když vidí, že mizí jejich oblíbená místa, kupují. Možná nechtějí mít lístky příliš brzy.
Strop na cenu lístků v ČR? 300 eur
Kolik je strop na cenu lístků?
U světových hvězd a nejdražších vstupenek maximálně 250-300 eur za vstupenku. Když vezmu třeba Salcburský festival, je to tam zhruba o 25 procent dražší. S cenou se musím hodně orientovat podle toho, jestli hvězda jede turné, jestli je třeba ve Vídni, Mnichově, Berlíně, což je dobrá dojezdová vzdálenost – aby nám zbytečně neutíkalo publikum. Jsme tady ale ve velké nevýhodě, my máme poloviční sál, než je v těchto dalších městech. Někdy je to s cenou vstupenek složité. U menších hvězd záleží na prostoru, ale ten nejvyšší stupeň je okolo 60-70 eur. To jsou ale ty nejdražší vstupenky. I na ty velké hvězdy se dá jít za 300–500 korun, takže se dostane na celé spektrum diváků.
Jak velkou roli dnes hrají sociální sítě a fakt, že hvězda na nich vyroste přes noc?
Bezesporu velkou. Někdy je problém, že i někdo není na pódiu až tak šikovný, ale je šikovný na sítích, je považován za větší hvězdu než někdo, kdo to má opačně. Když já vybírám potenciální hvězdy, jdu vždy na velké mezinárodní soutěže. Mám i kolegy, kteří mě upozorňují, že bych někoho měla slyšet a vidět. Já chci pak vidět i operní představení, abych viděla, jestli má dostatek energie a aury. A pak mě zajímá i ten samotný koncert.
Jak moc velký stres je onemocnění interpreta ?
Když v opeře někdo onemocní, vymění se obsazení a máte smůlu, že jste si koupili vstupenky na Toscu, kde nezpívá Kaufmann. Když ale prodávám lístky na koncert Kaufmanna a on nepřijede, je to problém. Ve smlouvách jsou klauzule a hledáme první možný termín, pokud by se něco takového stalo. Mně se to stalo dvakrát a vyřešilo se to velmi rychle.
Hvězdné manýry? Ti méně významní je mají
Mají operní hvězdy hvězdné manýry?
Já bych řekla, že ty menší ano. Co se týká velkých hvězd, mají třeba specifické požadavky, ale až na malé výjimky to nebyly nepříjemné věci. A ti, kteří byli nepříjemní, ty jsme sem už znovu nezvali.
Jak je agentura velká a s jakým rozpočtem fungujete?
Je to spíše one man show a pracuji s rozpočtem 25–30 milionů.