Hlavní obsah

Češi oblékli pruhovaná trička a místo hotelů chtějí dovolenou na lodi

Hostem SZ Byznys byl Pavel Přibiš, spoluzakladatel portálu Boataround. Video: Silvie Friedmannová

 

Reklama

5. 6. 9:29

Češi letos utratí za pronájem lodí zhruba 200 milionů korun. Před začátkem hlavní sezóny jsou čtyři pětiny jachet a plachetnic už obsazené, zvlášť v Chorvatsku a Řecku.

Článek

Obavy ze zaplněných hotelových resortů přivedly Čechy k prázdninám na lodi. Podle údajů vyhledávače Boataround vzrostla letošní poptávka ve srovnání s loňskem o 250 procent.

„V Česku je zájem hlavně o plachetnice, ty tvoří 85 procent lodí, které v Česku pronajmeme. Typicky jde o čtrnáctimetrovou loď pro osm až 10 lidí. Katamarány pak volí často rodiny s dětmi,“ popsal v rozhovoru pro SZ Byznys spoluzakladatel portálu Boataround Pavel Přibiš.

V nabídce mají 21 tisíc lodí po světě, letos cílí na hodnotu uzavřených pronájmů ve výši miliardy korun, zatímco loni to bylo 544 milionů korun. Český start-up má zákazníky z celkem 76 zemí.

„Češi tvoří zhruba 15 procent, takže zhruba 150 milionů z plánované miliardy korun budou peníze, které za letní dovolenou utratí Češi,“ upřesnil Pavel Přibiš. Průměrná cena pronájmu na týden lehce přesahuje v průměru 70 tisíc korun.

Volné kapacity v nejoblíbenějších destinacích, hlavně v Chorvatsku, už však mizí, volných lodí v marinách je zhruba 15 procent, dodává Přibiš.

Jeho slova potvrzují i další oslovení majitelé agentur, které také nabízí dovolenou na jachtě.

„Po dvou nepovedených sezonách chtějí lidé cestovat. Nechtějí do přeplněných resortů, chtějí soukromí. Tak vybírají klasický týden od soboty do soboty. Během dvou týdnů už v Chorvatsku volné lodě nebudou,“ říká Petr Čech, jednatel společnosti AAAYacht.

Také majitel společnosti Nautica 360 Dalibor Valový potvrzuje, že letos je nárůst veliký. „Započalo to už v prvním covidovém roce, kdy český trh kopíruje ten evropský. Volných lodí máme asi 20 procent, ale zákazníci musí počítat s tím, že jde hlavně o výrazně dražší nebo starší plavidla,“ popsal pro SZ Byznys.

Kdo si může pronajmout loď?

  • Hlavním kritériem je vlastnictví „kapitánského průkazu“, úředním jazykem jde o průkaz způsobilosti velitele námořní jachty (moře) či průkaz vůdce malého a rekreačního plavidla (přehrady, jezera, řeky).
  • Nemusí přitom jít jen o průkaz vydaný po složení zkoušek českým Ministerstvem dopravy, ale stále populárnější je i průkaz chorvatský.
  • Češi nejčastěji vlastní průkaz typu C, který opravňuje řídit loď do 16 metrů délky.
  • Ve většině případů je možné pronajmout loď i s kapitánem.

Naopak jako slabší hodnotí sezonu Daniël Hagen, ředitel společnosti Holandsko na lodi. Hlavně ale proto, že Češi se během zimy obávali rezervovat letní dovolenou. „Lodě tak mají objednány hlavně Němci a Holanďané, když se Češi rozhoupali, velké lodě už byly pryč. Sezona tak bude zhruba 65procentní ve srovnání s předcovidovými časy,“ popisuje Daniël Hagen.

A poskočily i ceny. Zatímco během covidu pronájmy nezdražovaly, nyní lodě zdražily o osm procent, o dalších zhruba 10 procent pak dovolenou zdraží vyšší ceny pohonných hmot.

Od roku 2015 do jara roku 2021 vydalo Ministerstvo dopravy 8180 „kapitánských“ průkazů pro plavbu po moři. Nejvíc v roce 2019, kdy o průkaz požádalo 1822 lidí.

Jak však upozorňuje mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka, nárůst má více důvodů. „Jedním ze stěžejních je zvýšený zájem veřejnosti o námořní jachting a o národní průkazy, které uznává chorvatská strana, a na základě jejich předložení půjčují chorvatské půjčovny námořní rekreační plavidla.

„Dalším z důvodů je prodloužená expirace,“ vysvětluje mluvčí resortu dopravy. Až do roku 2018 se totiž průkazy vydávaly na pět let, po novele příslušné vyhlášky se platnost prodloužila na deset let.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované