Článek
Chorvatsko kleslo v žebříčku nejoblíbenějších dovolenkových cílů Čechů. Přednost nyní dávají Itálii, Slovensku a Španělsku. Vyplývá to z výzkumu 23 zemí světa Holiday Barometer 2025, který vytvořila agentura Ipsos pro Europ Assistance.
Mírný pokles zájmu o oblíbenou destinaci způsobil podle Michaela Kasla z Europ Assistance především nárůst cen v Chorvatsku a přeplněnost letovisek přes letní měsíce, kvůli čemuž Češi volí raději jiná místa, třeba i ta, kde ještě nebyli.
„Lidé zjistili, že za kratší dobu, než za jakou dojedou do Chorvatska, mohou být letecky na plážích v Bulharsku, Albánii, na řeckých ostrovech, ale i v Tunisku či Egyptě. Za nižší cenu tam na ně čekají hotely s all inclusive stravováním,“ popisuje tisková mluvčí CK Blue Style Simona Fischerová.
Chorvatsko se ovšem stále drží v první desítce oblíbených míst. Loni do Chorvatska zamířilo z Česka podle oficiálních statistik Chorvatského turistického sdružení více než 800 tisíc turistů. „Je však pravda, že zájem o tuto destinaci letos klesl asi o pět procentních bodů (a dále klesá). Hlavním důvodem je, že Chorvatsko v posledních asi třech letech každoročně zdražuje o desítky procent a z tohoto důvodu pro některé Čechy není ve finančních možnostech odjet na letní dovolenou právě do této oblíbené destinace,“ uvádí pro SZ Byznys tisková mluvčí cestovní kanceláře Invia Jiřina Ekrt Jirušková.
Chorvatsko si dlouhá léta drželo pověst země ne sice nejlevnější, ale v poměru „cena - výkon“ stále výhodné. To už přestává platit.
Zatímco cena chleba za poslední čtyři roky v Evropské unii stoupla o 35 procent, v Chorvatsku je to o 61 procent.
Pro zemi je cestovní ruch klíčový a téma zmínil i guvernér tamní centrální banky Boris Vujčić. Podle jeho vyjádření vzrostly za poslední tři až čtyři roky ceny v chorvatském cestovním ruchu o zhruba 50 procent. Například v Itálii nebo v Řecku to bylo jen o 20 procent.
„Už jsme si všimli, že v posledních dvou letech jsme začali ztrácet podíl na trhu. Musíme být opatrní, pokud chceme být cenově konkurenceschopní a nabízet služby za cenu, kterou jsou hosté ochotni akceptovat,“ cituje Bloomberg chorvatského guvernéra národní banky.
Podle výzkumu sice Češi preferují dovolenou v zahraničí více než Němci nebo Rakušani, jejich rozpočet je ovšem výrazně pod evropským průměrem. Zatímco zbytek Evropy je ochotný za dovolenou průměrně utratit 2080 eur, tedy téměř 52 tisíc korun, u české rodiny činí průměrně 1400 eur, v přepočtu skoro 35 tisíc korun. Podobně jsou na tom i Poláci, kteří si na dovolenou průměrně vyhrazují 1457 eur.
„V rámci Evropy sleduje průzkum zejména státy s vyšší životní úrovní a roli hrají i kurzové rozdíly, přesto je zřejmé, že náklady na dovolenou patří u nás k nejnižším,“ míní obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance Lukáš Soural.
„U standardní letní dovolené jsme u přibližně 20 tisíc na osobu, u rodiny s dětmi se pohybujeme mezi 60 až 100 tisíci na rodinu,“ popisuje výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Chaloupková průměr za dovolenou zakoupenou v cestovních kancelářích.
„U Chorvatska je průměrná cena na smlouvu zájezdu, tedy na rodinu, přibližně 35 tisíc korun v cestovních kancelářích. Pokud mluvíme o Chorvatsku, možná i Itálii, Maďarsku, kam cestuje rodina do apartmánu s vlastním vařením a autem, tak se pohybujeme v této částce,“ míní Chaloupková.
Zdražením chce prý země „převychovat“ turisty. „Chorvatsko chce do budoucna cílit na kvalitu turistů, kteří tam tráví více času a více utrácejí než na kvantitu, která tam jezdila do apartmánů, přivezla si svoje jídlo a na místě utrácela zcela minimálně. Naopak turisté v tomto množství nepřispívají do cestovního ruchu a zároveň hodně čerpají z infrastruktury a služeb, a tím vznikají destinace přeplněné turisty,“ vysvětluje ředitelka.
Podle Fischerové se cena dovolených odvíjí i od sezóny. „V létě bývají dovolené levnější, v době exotiky naopak dražší,“ připomíná.
Podle šéfa Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže ovšem průměr nevypovídá o reálných možnostech domácností. „Je část společnosti, pro kterou je 1400 eur za dovolenou nedostižná částka a jiná část společnosti, která je ochotná zaplatit 10krát víc,“ komentuje.
Za kvalitu si Češi připlatí
To potvrzují i data cestovní kanceláře Fischer, která u některých destinací zaznamenala růst nároků na kvalitu. „U letní letecké dovolené průměrná cena zájezdu na osobu přesahuje 24 tisíc korun. Klienti nejčastěji volí letecký zájezd do 4* nebo 5* hotelu s all inclusive stravou ideálně přímo na pláži. Výrazně se také zvyšuje zájem o doprovodné služby, které mohou dovolenou zpříjemnit. Klienti využívají letů v byznys třídě i na kratších letech, jako je např. Mallorca, Kréta, Rhodos, Turecko nebo Egypt. Častěji si také objednávají catering na palubě, salonky na letišti nebo přednostní odbavení,“ popisuje tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.
Že si Češi cestující skrze cestovní kancelář rádi připlatí za kvalitu, potvrzuje i Jirušková. „Průměrná částka, kterou Češi plánují investovat do letní dovolené, činí 60 325 korun, což představuje jen mírný nárůst oproti loňskému roku,“ informuje.
„Nejčastěji si vybírají čtyřhvězdičkové hotely (46 procent), více než čtvrtina turistů rezervuje pětihvězdičkové ubytování (26 procent). Většinu všech rezervací tvoří all inclusive pobyty. Češi nechtějí slevit ze svých nároků na kvalitu ubytování a služeb. Raději volí kratší pobyty s vyšším standardem než delší dovolené ve tříhvězdičkových hotelech či apartmánech s kuchyňkou a nutností obstarat si každý den stravu,“ dodává.
Na dovolenou se ročně chystá přes čtyři miliony Čechů, jak uvedl Papež. Z toho asi polovina využívá služby cestovních kanceláří, druhá se vydává „na vlastní pěst“.
Více než polovina Čechů se chystá k moři, necelá třetina na venkov nebo do hor. Asi 22 procent Čechů chce cestovat do města. Zájem o městské poznávání ovšem klesá, v posledních dvou letech klesl o zhruba 10 procent.
V dopravě Češi sází na nízké ceny. „Výrazně častěji než jiní Evropané používáme při dovolených osobní automobil nebo autobus,“ pokračuje Soural.
Podle Sourala v průzkumu osobní automobil zmínila více než polovina českých respondentů a zhruba 19 procent uvedlo jako preferovaný prostředek autobus a 22 procent vlak. „Souvisí to jak s blízkostí nejoblíbenějších destinací, tak s pohodlím, které při cestě vyžadujeme a způsobem cestování, na který jsme zvyklí,“ dodal.
Asi polovina Čechů volí podle výzkumu leteckou dopravu. U té podle šéfa zprostředkovatele letenek Kiwi.com Olivera Dlouhého hraje roli především cena. „Není jedno, kam letadlo letí, ale že zákazníci, kteří chtějí někam letět, si letenku do jisté cenové hladiny nemohou dovolit. Ve chvíli, kdy cena padne níž, nakupují,“ popsal nedávno v rozhovoru pro SZ Byznys. Cena podle něj tvoří 90 procent rozhodnutí.
Ne pro všechny je však cena vodítkem. „Pro určitou část společnosti je cena rozhodujícím kritériem. Ale pro další část je rozhodující kvalita. Obě skupiny se neustále vzdalují,“ popsal pro SZ Byznys Papež.
„Meziročně počet prodaných letenek na Letuška.cz vzrostl o 10 procent. Počet prodaných letenek do evropských destinací se už vyrovnal předcovidovým číslům. Je to dáno zejména dobrou leteckou obslužností,“ upřesnil marketingový manažer portálu Letuška.cz Jan Marek.
„Do hlavních evropských měst se z Prahy létá s frekvencí takřka městské dopravy. Tomu odpovídají i příznivé ceny letenek. Kde je konkurence, tam se dají očekávat i dobré ceny. Nejoblíbenějšími evropskými destinacemi jsou Londýn, Paříž, Brusel. V květnu se k těmto destinacím přidávají již letoviska jako Madeira, Malaga, Hurghada,“ dodává.