Hlavní obsah

Vakcíny jsou v módě. Z injekcí a obalů vznikly výstřední šaty

Tohle jsou šaty z obalů od vakcín. Pfizer, Moderna i Janssen jsou v módě. Video: Jan Marek

 

Reklama

30. 10. 2022 11:30

Zatímco celý módní průmysl a jeho tržby v úvodním roce pandemie výrazně utrpěly, individuální návrháři už teď na covidu těží – aspoň co se týče nápadů. V Nizozemsku třeba z odpadu z očkování vyrábí oblečení.

Článek

Informace i záběry si můžete i poslechnout a prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Díváte se na svatební šaty, které by i se čtyřmetrovou vlečkou byly vcelku obyčejné, kdyby ale nebyly ušité a vyrobené z vyřazených obalů použitých injekčních stříkaček a vakcín. Jsou totiž součástí módní kolekce představené v půlce října v Rotterdamu s názvem Trash Design čili Návrhářství z odpadu – v tomto případě toho vznikajícího kvůli pandemii.

S nápadem přišla tamní designérka Violetta Riedel, která za covidu pracovala jako asistentka v očkovacím centru.

„Denně jsem v odpadu viděla obrovské množství plastů. A pomyslela jsem si: ‚Ó můj bože, s tím musím něco udělat.‘ Požádala jsem tak kolegy, aby obaly vakcín do koše nevyhazovali. Byli z mého projektu nadšení a zvědaví, co s tím udělám. Já ještě ale neměla tehdy úplnou představu. Poprosila jsem je, ať mi je uloží, že něco vymyslím. A nakonec jsem začala vyrábět oblečení,“ vysvětluje úvod své myšlenky v reportáži návrhářka.

Různí výrobci, různé barvy

Sbírání dostatku víček a obalů od vakcín a stříkaček prý Violettě zabralo pár měsíců. Za tu dobu ale mohla aspoň promyslet dostatek barevných variací. Jednotliví výrobci totiž své očkovací dávky expedovali v různých barvách – Moderna s červenými víčky, Janssen s modrými a Pfizer s fialovými. Některé společnosti už však za dobu trvání pandemie také stihly balení upravit, a tak i Riedel bude muset brzy upravovat vlastní návrhy. Šaty z odpadu totiž vyráběla už dřív a s vakcínami hodlá pokračovat.

„Tady můžete vidět víčka od vakcíny Moderna. Dřív byla červená, ale teď je vyrábí s modrými víčky. Takže brzy budu používat modrá víčka,“ uvádí ve videu designérka z Rotterdamu.

Na kolik vyjde ukázka takové kolekce na molu?

Běžná módní přehlídka trvající jen od 10 do 15 minut podle časopisu Forbes vychází na 200 tisíc až jeden milion dolarů. Lze ale čekat, že Trash Design, který se obešel bez dražších modelek i prostor, a navíc využil odpadní materiál, se pohyboval spíše u spodní hranice ceny za víkendové molo.

„Tohle jsou obaly od očkovacích injekcí naplněné třpytkami tak, aby šaty vypadaly víc módně,“ popisuje dál v reportáži jeden ze svých modelů Violetta Riedel.

Přestože ale kolekce nebyla zrovna ve stylu Gucciho nebo Dioru, znalce oboru také dokázala zaujmout.

„Tohle je unikátní. Viděla jsem dost návrhářů z odpadu a velkých iniciativ, ale Violetta se řadí na vyšší úroveň. Kdokoli by v těchto šatech mohl zářit na molu i ve sci-fi filmu a tak dál. Mají opravdovou módní hodnotu,“ sděluje dojmy z přehlídky vysokoškolská učitelka oboru Obchod a móda na Zadkine Business College, Jose Makor.

Covid vzal módnímu průmyslu až pětinu tržeb

Ale i když této kolekci covid prospěl, celé módní sféře pandemie nepřála. Ještě před ní totiž dosahovaly tržby odvětví na 1,7 až 2,5 miliardy dolarů. V roce 2020 už se ale propadly asi o 18 až 20 procent. Hodnoty se liší podle zdrojů – menší tržby a propad uvádí Euromonitor, větší McKinsey. Podle evropské statistiky se však loni obrat oboru vrátil na předcovidovou úroveň, letos by měl růst o dalšího 7,5 procenta a za rok už dosahovat skoro na dvě miliardy dolarů. A to jak od větších, tak menších výrobců a designérů.

„Když jsem začala pracovat jako návrhářka z odpadu, rozhodla jsem se být odlišná od jiných návrhářů. Já chci lidi překvapovat. Když se podívají na mé kostýmy, mohou se pak ptát: ‚Jak je vyrobila?‘ A jen potom jim řeknu, jaký materiál jsem použila. Což je asi překvapí,“ uzavírá nizozemská designérka Violetta Riedel videoreportáž.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované