Hlavní obsah

Ostravský startup vyrábí oblečení z odpadu. Používá koberce či rybářské sítě

Tohle je oblečení z recyklované bavlny, odpadu i škrobu, se kterým uspěl ostravský startup.Video: Jan Marek

 

Reklama

19. 10. 2022 18:05

Ostravský startup vyrábí recyklované oblečení z „odpadu“. Přesněji z recyklované bavlny, škrobu nebo polyesteru. Využívá k tomu například i použité rybářské sítě nebo koberce.

Článek

Informace i záběry si můžete i poslechnout a prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Dokázali vyvinout plně cirkulární, čili opakovaně a stále kolující textilie, z nichž vyrábí oděvy s jednou z nejnižších environmentálních stop na trhu. A také s nimi zvládli brzy prorazit – získali desítky firemních zakázek a klientů nejen v módním průmyslu, a milionové nemají jen tržby, ale také investice.

Ostravský startup NIL Textile známý pod obchodním názvem Nilmore v březnu 2018 založil Mikuláš Hurta, a to jako alternativu k takzvanému fast fashion průmyslu, tedy rychlé módě vyráběné bez ohledu na životní prostředí. Do nových oděvů se celosvětově recykluje jenom procento oběhu, přičemž se ještě horší kvalita vláken, takže nakonec všechno stejně končí na skládce či ve spalovně.

Čtyři druhy textilií

Nilmore však nejenže vyrábí z ekologických látek, obnošené kusy ale i sám několika způsoby recykluje. Nejinovativnější je molekulární recyklace, která umožňuje rozložit oblečení na jednotlivé molekuly a složit opět zpátky. Kvalita se nesnižuje, ale naopak může i růst. S metodou startupu pomáhalo Vysoké učení technické (VUT) v Brně a partnerská firma v Holandsku.

Samotné textilie ostravský podnik vyrábí čtyři – NILPLA z kukuřičného škrobu, NILCOTT z cirkulární bavlny, NILPET z cirkulárního polyesteru a CIRPAD – cirkulární polyamid 6, který produkuje mimo jiné z oceánského odpadu dováženého od italské neziskové organizace. Mixuje třeba rybářské sítě a použité koberce nebo výrobní odřezky.

„Co se týče životnosti našeho NILPLA materiálu, který je z kukuřičného škrobu, tak tam je to něco mezi bavlnou a polyesterem,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys zakladatel a výkonný ředitel startupu Mikuláš Hurta.

„Potom náš NILCOTT materiál, což je z 50 % již recyklovaná bavlna a z 50 % bavlna organická, kterou zase umíme 100% recyklovat na konci do regenerované celulózy, tak tento materiál bych přirovnal životností ke standardní bavlně,“ uvedl dál CEO firmy.

„Potom, když se bavíme o CIRPAD materiálu, což je 100% recyklovaný oceánský odpad, tak jeho životnost je naopak ještě delší než u polyesteru. Praním se ještě zpevňuje, takže jeho životnost je maximální, a proto tento materiál používáme pro různé technické aplikace pro naše zákazníky,“ dodal Hurta.

Milionový obrat a klienti v šesti zemích

Prototypy textilií Nilmore vyvinul podle vlastních slov jen dva roky zpátky, takže prý nemůže s pevností říct, že tady oblečení bude třeba ještě po deseti letech užívání. I materiál ze škrobu prošel testy oděruvzdornosti či praní až na 50 cyklů, takže se podle firmy zákazník nemusí obávat běžného užívání udržitelného oblečení na úkor kvality. O tom svědčí i brzký úspěch v tržbách.

„My jsme vstoupili na trh na podzim minulého roku. Za první měsíce jsme vygenerovali obrat zhruba milion korun. A v tomto roce se budeme pohybovat někde kolem čtyř milionů,“ doplnil šéf podniku.

Marketing a zveřejnění kolekcí je podle Mikuláše Hurty vždy na zákaznících. Startup pro ně totiž vyrábí oblečení na zakázku, čili už s logem i brandem konkrétní značky. Firemních zakázek měl už přes padesát. A klienty má kromě Česka a Slovenska i v Německu, Velké Británii, Švýcarsku a Nizozemí.

„Jsou to především značky, které se nějakým způsobem věnují udržitelné módě. Jde o celkem velké známé značky,“ prozrazuje pro SZ Byznys dál ředitel ostravské firmy.

Pod vlastní značkou Nilmore prodává třeba batohy ve spolupráci s největším českým e-shopem Alza. V Česku i na Slovensku má ale také dost spoluprací na zakázku – i se značkami z módního průmyslu a většími korporátními firmami.

„Dělali jsme například mikiny pro značku NeverEnough z Prahy, věci pro slovenskou značku udržitelné módy NOSENE. Pro Rainbow Run jsme vyráběli asi sedm tisíc triček – to je zase velká lokální akce tady v Moravskoslezském kraji. Co se týče těch firem, tak do MSIC jsme dodávali košile, do ČSOB polokošile. Takže portfolio uskutečněných zakázek je jak v tom firemním sektoru, tak především ve fashion sektoru,“ poodhalil v rozhovoru Hurta.

Zpětný odběr a recyklaci oblečení obstarává přímo Nilmore. Produkce emisí při výrobě má být nižší o 86 procent, spotřeba vody až o 98 procent a startup navíc cílí na úplnou redukci odpadu. K tomu tvrdí, že jeho materiál má dobré termoregulační vlastnosti i schopnost absorbovat vlhkost. Startup proto upoutal investory.

„Pre-seedovou investici (investici v nejranější fázi budování startupu, pozn. red.) jsme dostali ve výši 4,5 milionu korun. Bylo to na jaře roku 2021 od Martina Stránského a jeho investiční skupiny. Během toho jsme dotáhli celou validaci a formu prototypu až do produktu, který jsme na podzim roku 2021 umístili na trh,“ uvedl Mikuláš Hurta pro SZ Byznys.

„A letos na jaře jsme získali seedovou investici (investici v pozdější fázi budování firmy, pozn. red.) v celkové výši 8,5 milionu korun plus nefinanční plnění v rámci HR a obchodu. A tohle už byla de facto strategická investice, protože jsme ji dostali od společnosti Danielson, což je největší hráč vůbec ve střední Evropě v oblasti výšivek a textilních dekorací, jako jsou potisky a tak dále,“ doplnil.

„A tuto investici používáme především pro rozjezd vlastní výroby tady na Ostravsku – zrovna teď sedím u nás v nové hale, kde budujeme vlastní pletárnu, vlastní šicí dílnu. To je jedna část použití zmíněné investice, a druhá část investice je použita především na růst obchodním směrem a navazování nových příležitostí k vytváření kolekcí pro jiné značky,“ uvedl na závěr výkonný ředitel Nilmore.

Firem, které se alespoň částečně zabývají udržitelnou módou, jsou na českém trhu desítky. Patří mezi ně i velké řetězce jako Zara, Esprit, H&M. Z menších firem jsou to například Bohempia, Tree Factory, Freshlabels či Nila, nebo e-shopy EtikButik, Green butik nebo Meera Design. Žádný z nich ale nenabízí plně cirkulární oblečení včetně svého vlastního systému recyklace.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované