Článek
Senior v Británii si dokázal s podporou své manželky splnit letitý sen a nechal renovovat svůj kdysi dávno luxusní automobil, jehož cena za více než 50 let od nákupu vzrostla více než tisíckrát.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Jde o legendární model Aston Martin DB5, který proslul jako vůz agenta 007. James Bond s tváří Seana Conneryho do něj poprvé usednul v díle Goldfinger v roce 1964, a pak se objevil i v dalších sedmi filmech.
Přímo tento exemplář si sice nezahrál ani v jedné bondovce, i tak je však raritní a má poutavou historii, a to hlavně pro sběratele, restaurátory a možná investory.
Raritní vůz koupil z druhé ruky
Aston Martin v letech 1963 až 1965 vyrobil přesně 1022 aut modelu DB5, z toho bylo 887 v provedení coupé, ale pouze 39 aut mělo stříbrný lak Silver Birch, silnější motor verze Vantage a pravostranné řízení. A právě toto auto je jedno z nich.
Dnes má tento automobil hodnotu přes milion liber, čili skoro 28 milionů korun, a jeho majitel může říct, že se mu opravdu vyplatilo. John Williams z Walesu, kterému je 71 let, jej totiž v roce 1973 koupil ve svých teprve 19 letech z bazaru za 985 liber. Jen v tomto srovnání tak jeho cena vzrostla skutečně více než tisíckrát.
Je potřeba ale připomenout, že v přepočtu na dnešní peníze by to bylo 15 tisíc liber - což i tak vychází na slušné zhodnocení přes 6500 procent. Úplně zadarmo jej však John Williams s jeho ženou také neměl. Vůz neudržoval, a podle toho i dopadl.
„Myslím, že i Titanic je v lepším stavu než tohle, abych byl upřímný. Nevím, pojďme se na to podívat. Tady je myší hnízdo z brožury o úsporách,“ ukazuje obsah palubní desky před renovací v úvodním videu tohoto článku Ste Edge, technik ze společnosti Aston Martin Works.
„Obávám se, že se prostě stal život. Oženil jsem se, přišly děti a závazky. A obávám se, že auto muselo ustoupit do pozadí. Vždycky jsem na něj ale myslel a chtěl jsem ho dát kompletně zrenovovat,“ dodává John Williams.

Aston Martin DB5 a James Bond.
Tisíce hodin a statisíce liber v renovaci
Williamsovy nakonec k renovaci přesvědčilo rovněž to, že i navzdory tomu, jak zchátralé bylo, mělo stále podle odborníků vysokou hodnotu. Do firemní dílny Aston Martin Works jej dali na konci roku 2022.
„Když se k nám auto dostalo, bylo ve velice ubohém stavu. Pravděpodobně by mělo hodnotu méně než 500 tisíc liber, což je tedy pořád obrovské množství peněz,“ říká dál v reportáži prezident firmy Paul Spires.
Aby se raritní provedení modelu Aston Martin DB5 vrátilo do zánovního stavu, musel na něm tým firemních techniků strávit 2500 hodin práce. Renovovali podvozek vozu i karoserii, ale řadu dílů museli znovu ručně vyrobit a vyměnit - od hliníkových plechů až k potahům - a dostal i nové lakování. Jak renovace probíhala, si lze prohlédnout v úvodní videoreportáži článku. To vše během tří let stálo jeho majitele dalších 400 tisíc liber. John Williams se přitom živil jako svářeč, a později řídil i vlastní autoservis.
„Znovu jsem tak začal šetřit. V úsporném módu jsem 40 let odkládal peníze na DB5 fond. Když se objevil internet, tak jsem to dost schytal, když jsem to zveřejnil. Ti, jak se jim říká trollové, pro mě vymysleli nejrůznější jména pod sluncem, že jsem zneužil své auto. Ale nevěděli, jaký s ním mám konečný cíl,“ dodává majitel vozu.
I tak se automobil vyplatil
Výsledek ale podle obou manželů stojí za to. „Je perfektní,“ reaguje v úvodním videu článku po odhalení hotového automobilu John Williams.
„O tom partnerství je, anebo ne? Někoho si vezmete a ten někdo má sen. A je na vás, jestli na tom budete pracovat s ním, aby se ten sen realizoval, anebo ne? Vím, že dost lidí by to tak nemělo - mám přátelé, co by to neudělali. Ale ne, když to děláte, tak protože jej milujete. A pro mě to bylo také hezké to vše sledovat, jak to šlo. Fakt jsem si užila chodit a dívat se, jak ji renovují v její nahé kráse, jak já říkám, když byla ještě jenom podvozek. Postupně na ni začali dávat věci, začala být vybavovaná a teď je tady oděná v plné své kráse,“ uzavírá reportáž i manželka Sue Williamsová.






















