Hlavní obsah

Chceme od investorů přes 50 milionů eur, říká zakladatel GymBeam Dalibor Cicman

Foto: Seznam Zprávy

Peníze od investorů půjdou na marketing a investice do logistiky, říká většinový majitel GymBeam Dalibor Cicman.

Do pěti let chce zakladatel e-shopu GymBeam Dalibor Cicman zdvojnásobit tržby a vstoupit na velkou evropskou burzu. Nyní proto jedná s investory o získání nového kapitálu, který by měl zrychlit expanzi v západní Evropě.

Článek

Programovat e-shopy začal již na střední škole. Před jedenácti lety pak rozjel Dalibor Cicman fitness e-shop GymBeam s pěti zaměstnanci. V minulém roce už společnost prodala výživové doplňky, oblečení či posilovací stroje za 224 milionů eur (5,6 miliardy korun) a ukazatel zisku EBITDA (zisk před úroky, daněmi a odpisy) byl 11,7 milionu eur (okolo 291 milionů korun).

I letos chce GymBeam potvrdit pověst největšího a nejrychleji rostoucího fitness e-shopu ve střední Evropě. „Tržby chceme mít 260 milionů eur a EBITDA plánujeme ve výši 23 milionů eur,“ uvádí Cicman, který má velké plány zejména na německém a italském trhu. Kvůli expanzi nyní jedná s investory o kapitálové injekci, kterou chce ve výši přes padesát milionů eur, což je v korunách více než 1,2 miliardy.

V současnosti probíhá investiční kolo v GymBeam. Ovlivňuje investory nynější situace na trzích?

Určitě ano. V posledních letech už nejsou investoři ochotní oceňovat firmy na základě jejich rychlosti růstu a velikosti tržeb, ale zaměřují se spíš na ziskovost. Když jednáme s investory o ocenění firmy, tak je pro ně daleko významnější ziskovost, což má následně dopad na řadu věcí v byznyse – například i na to, kolik peněz jsme ochotní dávat na marketingové náklady.

Neobáváte se nižšího ocenění kvůli nedávnému propadu trhů a zvýšené kolísavosti na burzách?

Faktem je, že e-commerce byl nejlépe oceněný během koronaviru, kdy všechny internetové obchody extrémně rychle rostly. Řada investorů se chovala tak, jakoby koronavirus neměl nikdy skončit a zákazníci se už neměli vrátit zpět do kamenných prodejen. Od té doby se realizuje výrazně méně transakcí v oblasti e-commerce a jsou i horší valuace. Nemyslím si však, že by se firmy v posledním roce oceňovaly hůře, než v minulých třech letech. Současný stav je nový normál, který platí již několik let.

Kdo patří mezi investory, kteří se kola účastní?

To bohužel nemůžu říct, protože by nám to zhoršilo vyjednávací pozici. Máme interně dané embargo na informace ohledně průběhu investičního kola.

Jak velkou částku byste rád z investičního kola získal?

Po tomto investiční kole chci dál zůstat majoritním akcionářem, ale nikoliv nutně s 84 procenty. Cílem je mít po transakci podíl nad 51 procent. Ucházíme se o sumu nad padesát milionů eur.

Zrychlení růstu

Proč potřebujete peníze od investorů?

Uspěli jsme na téměř všech zemích střední a východní Evropy a aktuálně jsme vstoupili do západní Evropy, kde velmi rychle rosteme. Máme takové výsledky, že jsme se během pár let dostali na každém trhu mezi top 3 společnosti v naší kategorii. Naposledy jsme vstoupili na italský trh a trhy regionu DACH (Německo, Rakousko a Švýcarsko), kde rychle rosteme. Na italském a německém trhu bychom tento rok měli dosáhnout tržeb přes deset milionů eur. Celá investice je čistě kapitál na zrychlení růstu a rychlejší budování tržního podílu.

Půjdou peníze jen na růst firmy, nebo dojde i k prodeji podílů stávajících akcionářů: vás a investiční platformy Crowdberry?

Investice půjde na budování tržního podílu včetně výdajů na marketing a vybudování potřebné logistické infrastruktury. V rámci jednání jsme ale otevření i na vyplacení současných akcionářů. Je tam možnost úplného nebo částečného vyplacení našeho jediného investora – společnosti Crowdberry. Je tam rovněž možnost, že bych jako fyzická osoba prodal malou část svého podílu: jednotky procent. Bude to však předmětem jednání.

V současnosti ještě tedy není jasné, jak velký podíl se prodává?

Předmětem jednání s investory bude ocenění firmy. Investor bude mít své ocenění a my máme zase svůj odhad hodnoty. Někde bychom se měli střetnout a podle toho se určí výsledná částka. Když se shodneme na ocenění, tak bude záležet, zda to bude investor, který bude mít dostatek zdrojů, aby vyplatil Crowdberry. Když bude valuace vysoká, tak Crowdberry řekne, že chce prodat celý svůj podíl. Když bude naopak nízká, tak zůstane. Může také prodat jen část svého podílu. Je tam spousta proměnných, takže nedokážeme nyní říct ani, jak vysoká bude investice, ani výši prodávaného podílu.

Kdy by mohlo investiční kolo skončit?

Nemáme žádný termín na uzavření tohoto kola a nejsme pod žádným tlakem, protože generujeme dostatek hotovosti. Chtěli bychom ho ale uzavřít před létem.

Nemůže se kolo protáhnout kvůli turbulentní době?

Může se to protáhnout, ale uvidíme jak se to bude vyvíjet. Zatím jde vše podle plánu.

Dalibor Cicman (15. dubna 1987)

S programováním e-shopů začal již na střední škole. V roce 2006 založil první společnost EMI.sk. V letech 2006 až 2014 provozoval dvanáct internetových obchodů zaměřených prodej nábytku přes oblečení až po home decor.

Firmu GymBeam založil v dubnu 2014 a věnuje se jí do současnosti. Za jedenáct let z ní vybudoval nejrychleji rostoucí fitness e-shop ve střední Evropě.

Foto: GymBeam, SZ

Zakladatel GymBeam Dalibor Cicman.

Vystudoval Finanční management na Ekonomické univerzitě v Bratislavě a současně získal bakalářský titul v oboru Aplikovaná informatika. Doktorandský titul získal za práci Business Intelligence Solutions for eCommerce, přičemž právě během studií založil GymBeam.

Mezi jeho zájmy patří rodina, sport a cestování. „Každý rok se snažím navštívit pár zemí, kde jsem ještě nikdy v životě nebyl. Například minulý rok jsem procestoval třináct zemí, když jsem navštívil Zambii, Zimbabwe, Namibii nebo Japonsko,“ uvádí Cicman.

Má management podíl ve firmě?

Máme program zaměstnaneckých akcií, na který je alokováno do pěti procent společnosti. Manažeři nemohou po dobu pěti let od doby, kdy dostanou akcie, je prodat. Nejdříve je tak mohou prodat po třech letech. Dostali totiž smlouvu teprve nedávno.

Zmínil jste, že chcete peníze od investorů použít na logistiku a marketing. Máte už konkrétní plány?

Už dnes jsme z vlastních zdrojů postavili sklad u Milána a nakoupili jsme tam rozsáhlou automatizaci, která by v prosinci měla mít kapacitu automatizovaným způsobem odbavit přes deset tisíc balíků denně. Chceme ovšem tuto kapacitu zvýšit na padesát tisíc balíků za den, takže zpětinásobit automatizaci. Sklad v Miláně slouží k distribuci našich produktů do Itálie a DACH regionu (Německo, Rakousko a Švýcarsko). Tyto čtyři trhy budou zásobované z tohoto skladu.

Největší trh je Polsko

V Německu neplánujete postavit nějaký sklad?

Pracujeme s konceptem fitness hubů, co je v Karlíně a Budapešti. Je to na jedné straně showroom a místo pro komunitní eventy, ale zároveň je to hlavně logistický bod pro Q-commerce (rychlé doručování zboží, pozn. red.). Takto plánujeme čtrnáct logistických bodů pro Q-commerce. První by se měl již brzy otevřít ve Varšavě, další se budou otvírat ve Vídni, Miláně a západní Evropě. Budou se otevírat postupně i v dalších městech. Tato místa budou zároveň sklady, které umožní doručení objednávky v ten samý den v daném městě (same day delivery). Centrální sklady máme jen jeden v Košicích na ploše 20 tisíc metrů čtverečních a druhý u Milána, který má plochu osm tisíc metrů čtverečních.

V Karlíně je zároveň sklad?

Je tam sklad o rozloze stovek metrů čtverečních pro doručení zboží v rámci jednoho dne. Je to sklad, do kterého se z Košic pošle zboží, které by se mělo zítra objednat. Jakmile si to zákazníci objednají, tak se to doručuje už jen v rámci Prahy. Nemusí se to posílat 700 kilometrů.

Vidíte, co se pravidelně objednává?

Děláme si statistickou predikci díky níž pak odesíláme už dnes to, co se zítra objedná. Čím jsou větší čísla, tak je statistická predikce přesnější.

Budete investovat i do reklamy na trzích západní Evropy?

Budeme dávat peníze do standardních formátů, které nám fungují už na stávajících trzích. Je to kombinace televizní reklamy, influencer marketingu a výkonnostních digitálních kampaní.

Tedy přes sociální sítě?

Ano, sociální sítě, vyhledávače, Google a Meta.

Na které trhy sázíte, že potáhnou růst společnosti?

Jednoznačně západní Evropa. Co se týká absolutní hodnoty, tak je to nyní Polsko. Je to náš největší trh a navíc stále rychle roste. Rychlejší růst už ale dosahujeme v regionu DACH a Itálii.

Londýn, Frankfurt nebo Amsterdam

A největší trh bude v příštích letech pro GymBeam Německo, nebo Itálie?

Spíš Německo, je to větší trh nejen počtem obyvatel, ale zároveň němečtí spotřebitelé více utrácí za naši kategorii zboží.

Jak se vám dařilo v minulém roce?

Tržby jsme měli ve výši ve výši 224 milionů eur a EBITDA byla 11,7 milionů eur.

Co očekáváte od letošního roku?

Tento rok jsme se zaměřili víc na ziskovost. Tržby chceme mít 260 milionů eur a EBITDA plánujeme ve výši 23 milionů eur.

Daří se společnosti tak jak si plánovala?

Tržby jsem loni naplnili přesně a EBITDA byla trošku nižší, protože jsme udělali určité manažerské chyby ve 2. čtvrtletí loňského roku. Kvůli tomu jsme pak doháněli tržby, což se nepříznivě podepsalo na EBITDA. Letos ale zatím jemně překonáváme naše plány jak co se týká tržeb, tak i EBITDA.

Stále to platí. Ve výběru jsou tři burzy: londýnská, frankfurtská a nizozemská. Chtěli bychom to rozhodnutí udělat podle toho, kde bychom našli potenciální investory. Bude to souviset s tržním podílem, kdo bude investorem v současném investičním kole a s aktuální náladou na trhu. Odhadujeme, že se to stane před rokem 2030, ale v nejbližších dvou letech se to určitě nestane, protože budeme dál expandovat. Investice, kterou raisujeme, je určená na získávání tržního podílu v západní Evropě a budování logistiky na dva a půl roku.

Jak byste chtěli být velcí v době vstupu na burzu?

Chtěli bychom mít tržby větší než půl miliardy eur.

Související témata:
GymBeam

Doporučované