Hlavní obsah

Provoz elektromobilů zdražuje. V některých případech se vyrovná benzinovým

Foto: THMP

Cena elektřiny z nejrychlejších nabíjecích stanic dosáhla ceny benzinu.

Reklama

Vysoké ceny elektřiny mají dopad i na provoz elektromobilů. V některých případech už stojí „plná nádrž“ stejně jako u aut se spalovacím motorem.

Článek

Jednou z předních výhod elektromobilů měla být jejich nižší provozní cena. S rostoucími cenami elektřiny se ale tento aspekt vytrácí. V některých případech už stojí dobití baterie stejně jako plná nádrž benzínu. Připravili jsme porovnání s minulým rokem.

Cena elektřiny stoupla za poslední rok více než čtyřnásobně a to se nutně muselo projevit i na provozu elektromobilů. Spotřebu běžného městského elektromobilu počítáme na 13 kWh na 100 kilometrů, jelikož se jedná o průměr nejprodávanějších vozů v této třídě. Zatímco v září minulého roku by vás „palivo“ na 100 kilometrů do elektromobilu stálo kolem 26 korun, letos to je přes 130 korun.

Pokud vezmeme standardní mix, tedy nabíjení z 80 procent doma nebo v práci, pořád se dostáváme na poloviční úroveň nákladů, které máme na spalovacím motoru
Petr Knap, EY

Takovou cenu byste zaplatili, pokud byste nabíjeli auto z domácí nabíječky s nefixovaným tarifem pro elektromobily D27d. V porovnání s cenou benzínu do auta s průměrnou spotřebou 6l/100km by bylo nabíjení stále o skoro polovinu levnější. Šest litrů benzínu stálo letos v září podle dat CCS v průměru 234 korun.

Kde se ale ceny nabíjení s cenou benzínu začínají protínat, je tankování u veřejných nabíjecích stojanů. Nejdramatičtější nárůst ceny zaznamenalo nejrychlejší nabíjení s výkonem přes 100 kW.

V případě nejrychlejších stanic od ČEZ s výkonem nad 100 kW stojí jeden kilowatt 18 korun a nabití baterie na sto kilometrů tak vyjde na 234 korun, tedy stejně jako cena benzínu na stejnou vzdálenost.

U pomalejšího nabíjení je ale cena výrazně nižší. U PRE, ČEZ i E.ON se pohybuje cena u nejpomalejšího nabíjení střídavým proudem mezi 7 až 8 korunami za kilowatt, cena elektřiny na sto kilometrů tedy stojí v průměru kolem stokoruny. To je více než o polovinu méně než benzín.

SPECIÁL: Jak zvládnout krizi

Vše na jednom místě: Máme pro vás kalkulačky, přehledné návody, energetickou poradnu, přehled všech dotací a odpovědi na další otázky, které vám pomohou snížit dopady zdražování.

Zmiňované ceny elektřiny u nabíjecích stanic jsou platné pro registrované uživatele u jednotlivých dodavatelů. Ceny pro neregistrované uživatele jsou vyšší.

Jak se měnily ceny z roku na rok?

Průměrná cena benzínu loni v září se pohybovala kolem 33,8 koruny za litr, vyplývá z dat CCS. Oproti loňsku tak vzrostla cena o 15 procent na 39 korun za litr. U elektřiny je to složitější, jelikož musíme odlišovat cenu v nabíječkách a cenu pro domácnosti či firmy.

Obecně lze ale říci, že cena u nabíjecích stojanů rostla v případě nejpomalejšího AC (střídavý proud) nabíjení průměrně o dvě koruny, u nejrychlejšího DC (stejnosměrný proud) nabíjení cena poskočila až o šest korun.

kč/kWh září 2022 pro registrované uživateleČEZPREE.ON
AC877,90
DC13911,90
DC 100+ kWh181114,90

Jiná je situace u tarifu pro domácnosti. Nefixovaný tarif pro nabíjení elektromobilů D27d v současnosti stanovuje cenu za kilowatt hodinu kolem 10 korun, zatímco ještě v září minulého roku se cena pohybovala kolem 2 Kč/kWh.

Budoucnost elektromobility

Přestože aktuální vysoké ceny zvyšují náklady na provoz aut na elektřinu, nebude to znamenat jejich konec. „Pokud vezmeme standardní mix, tedy nabíjení z 80 procent doma nebo v práci, pořád se dostáváme na poloviční úroveň nákladů, které máme na spalovacím motoru. Provoz z hlediska nákladů se tedy stále vyplatí,“ myslí si Petr Knap, vedoucí partner pro oblast automotive ve společnosti EY.

Podle něj nejsou vyšší ceny elektřiny hlavním problémem z hlediska nákladů na provoz, ale na jejich výrobu.

„Pro automobilky jsou vysoké ceny elektřiny ještě větší zásah z pohledu výrobních nákladů. Na těchto cenových úrovních elektřiny nemůžeme jako Evropa fungovat. Přesto ale nevede cesta k tomu, že budeme mít zpátky spalovací motory. Je možné, že se o pár let opozdí úplný nástup elektromobilů, ale i s přihlédnutím k trendům na trhu v Číně nebo USA neexistuje alternativa pro elektromobily,“ uzavírá Knap.

Reklama

Doporučované