Hlavní obsah

Stávky v Německu se dotýkají i Česka. „Hubená léta,“ vysvětluje expert

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

V Německu stávkují strojvedoucí i personál Lufthansy. Odbory pro ně žádají růst mezd, jednorázový bonus či kratší pracovní dobu. Odřeknuté spoje se dotknou i Česka.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Němečtí zaměstnanci neváhají stávkovat. Ať už to jsou tamní strojvedoucí či pozemní personál Lufthansy, spojuje je snaha pomocí přerušení práce a přes odborové organizace získat více peněz a lepší pracovní podmínky. Odbory Verdi tak chtějí od Lufthansy slíbit více než 12procentní růst mezd a jednorázový bonus ve výši v přepočtu zhruba 75 000 Kč, zatímco odbory GDL po Deutsche Bahn žádají 35hodinové pracovní týdny namísto současných 38hodinových. A to při zachování stávající výše mzdy.

Zvlášť účinné je vést obě stávky najednou, což se právě děje. Cestující tak přicházejí o možnost namísto vlakem vyrazit letadlem a naopak. Výsledné odřeknutí letů a zastavení vlaků má dopad i na Česko. Vlaky EuroCity z Prahy do Berlína se otáčí již v Drážďanech. Podle ČTK nefunguje ani spojení mezi Chebem a Marktredwitzem, letecky má pak pasažér problém sehnat volné místo na lince z Frankfurtu do Prahy.

Výpadky na letištích a železnici, které mají trvat do soboty, podle Vladimíra Handla, odborníka na česko-německé vztahy a zahraniční politiku Německa z Fakulty sociálních věd UK, poukazují na problémy v tamní společnosti. Jde o špatné podmínky pro zaměstnance, o tzv. hubená léta pandemie (tedy zkrácenou pracovní dobu a nižší příjmy) a vysokou míru inflace z minulých let, která zapříčinila pokles reálných příjmů až o čtyři procenta.

Dlouhotrvající stávky jsou čím dál častější zkouškou tolerance. Příkladem jsou protesty strojvedoucích organizované předsedou odborových svazů GDL Clausem Weselskym. Ten již na konci minulého roku varoval, že stávky v novém roce budou výrazně delší a intenzivnější.

„Nespokojenost zaměstnanců je značná, jejich obavy jsou oprávněné,“ řekl před časem Weselsky. „Každý, kdo se domnívá, že může cynicky hrát o čas na úkor zaměstnanců, se mýlí. Nyní je čas dosáhnout zlepšení, není prostor pro otálení!“

„Většinou končí stávky přijatelným kompromisem mezi oběma stranami, málokdy se zapojuje stát,“ doplňuje Handl. Situaci se už snažily vyřešit Deutsche Bahn, které navrhly zkrátit týdenní pracovní dobu z 38 na 36 hodin, namísto 35, které požadovaly odbory. Ty návrh odmítly.

Reklama

Doporučované