Hlavní obsah

Čekání na jízdní kola do roka skončí, věří největší světový výrobce řetězů

Foto: KMC

EY Podnikatel roku se pravidelně volí v monackém Monte Carlu, kam se sjedou byznysové špičky z celého světa.

Reklama

Celosvětový boom poptávky po jízdních kolech vede k jejich velkému nedostatku. I dnes se na nové modely čeká dlouhé měsíce. Situace by se však měla brzy změnit.

Článek

V monackém Monte Carlu se před pár dny volil nejlepší podnikatel světa. Titul si odnesl Argentinec Gaston Taratuta, mezi finalisty z padesáti zemí světa však zaujal také reprezentant Tchaj-wanu Robert Wu ze společnosti KMC. Patří mezi největší světové výrobce řetězů na kola, odebírá je od něj mimo jiné i český výrobce kol pro děti Beany.

Společnost KMC založil v roce 1977 jeho otec Charles, který první cyklořetězy vyráběl na starých „bazarových strojích“. Dnes má firma 22 závodů a 16 distribučních center po celém světě, spolupracuje s firmami ve 150 zemích světa a je důležitým prvkem globálního cyklistického průmyslu.

Kdy bude na trhu dostatek kol a zákazníci na ně nebudou muset čekat?

V posledních dvou letech jsme v KMC zažili zajímavé období, protože se jízdní kola dostala do centra pozornosti. Mnohem více lidí objevilo a znovu objevuje cyklistiku pro dojíždění do práce, fitness, zdraví, rekreaci a zábavu. Tahle zvýšená poptávka tak způsobila značný nedostatek výrobků a zpoždění, jež trvají dodnes. Očekáváme, že se trh bude stabilizovat v roce 2023 – díky trvalé poptávce a zdravé tvorbě zásob během zimní sezony.

Na kolik procent teď jedete?

Ve všech výrobních závodech na Tchaj-wanu, Číně i Vietnamu jsme navýšili výrobní kapacitu až o 15 procent.

A když se podíváme na poptávku? O kolik by to mohlo být víc? Kolik objednávek nejste schopni uspokojit?

Naše dodací lhůty jsou lepší než u většiny ostatních. Většina zákazníků těmto novým lhůtám rozumí a objednávky podle nich i načasovala. Největší zpoždění je teď u řetězů pro elektrokola a dvanáctirychlostních řetězů, což je asi 10 až 20 procent produkce, 500 tisíc kusů. Tady plánujeme tento rozdíl dohnat do konce roku.

Jak moc jste za ty dva roky covidu museli omezovat výrobu?

V posledních dvou letech naši výrobu narušilo hned několik dalších faktorů. Od zaškolování nových pracovníků přes přizpůsobení se čínským předpisům o elektřině až po výluky ve Vietnamu.

Máte nyní dostatek materiálu pro výrobu?

Oceli máme dost, zásobování je bez problémů, ale museli jsme se přizpůsobit kolísavým cenám. Díky vztahům s dodavateli jsme udrželi stálý přísun materiálu pro výrobu.

Jak se změnila cena?

V celém odvětví jsou ceny stále ovlivněny neustále rostoucími náklady na suroviny.

Kolik řetězů ročně vyrobíte?

Společnost KMC vyrábí přibližně 120 až 140 milionů řetězů ročně. Vyrábíme řetězy pro naprostou většinu značek jízdních kol, jako jsou Accell Group, PON Holdings, Trek, Specialized, Dorel, Giant, Merida… Kromě toho máme rozsáhlé zastoupení na trhu s náhradními díly se silnou celosvětovou sítí zákazníků.

Plánujete otevřít novou továrnu v jiných zemích?

Máme několik továren na Tchaj-wanu, v Číně a ve Vietnamu, takže si myslím, že je to dobře rozloženo napříč Asií a globální poptávkou. Možná rozšíříme naše současné servisní centrum v Evropě, abychom nabídli flexibilitu a místní dodávky. Prostředí v cyklistickém průmyslu se neustále mění, takže hledáme nové možnosti a příležitosti.

Reklama

Doporučované