Hlavní obsah

Česko sní o obří továrně na baterie. Premiér se sešel se šéfem Volkswagenu

Foto: Artigone Pumsirisawas, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Jednání s automobilovým koncernem Volkswagen o výstavbě bateriové továrny pro elektromobily, kde mají pracovat až čtyři tisíce lidí, jsou o krok dál. Detaily představí vláda ve středu.

Článek

Bude v Česku stát obří továrna na baterie? O tom v pondělí jednal premiér Petr Fiala (ODS) a ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) s generálním ředitelem koncernu Volkswagen Oliverem Blumem. „Tento projekt je pro vládu velmi důležitý, do jeho přípravy se zapojilo hned několik ministerstev. Proto pan premiér a pan ministr o průběhu dnešní schůzky informují nejprve vládní kolegy,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Vojtěch Srnka.

„Předpokládáme, že tak udělají na středeční vládě. Bližší informace tedy je možné očekávat na tiskové konferenci po jednání vlády,“ dodal.

Gigafactory

  • Jde o velkou továrnu specializovanou na výrobu bateriových článků pro elektromobily.
  • V Česku by první gigafactory mohla stát na místě současného letiště Plzeň-Líně.
  • Investorem tohoto projektu by se mohl stát koncern Volkswagen.
  • Podle dat společnost Deloitte by se HDP české ekonomiky v důsledku provozu gigafactory zvýšil o 185,9 miliardy korun.
  • Kromě Česka zvažuje Volkswagen pro výstavbu ještě lokalitu v Polsku a Maďarsku.
  • Stavět firma plánuje na přelomu roku 2024 a 2025. Vyrábět články do baterií chce od roku 2027 až 2028 se sedmiletým náběhem na plnou výrobu.

O výstavbě gigafactory, která má zaměstnat až čtyři tisíce lidí, se s Volkswagenem, pod který patří také tuzemská Škoda Auto, nebaví pouze Česko, ale také Polsko a Maďarsko. Jednání trvají dlouhé měsíce.

Je načase se rozhodnout

Podle premiéra Fialy je ale načase rozhodnout o umístění továrny. Příprava projektu, který nakonec totiž možná vůbec na území Česka stát nebude, stojí vládu politické, ale i ekonomické náklady. „Musí to vést k nějakému výsledku v dohledném čase. I mně se zdá, že čas, po který můžeme mít připravenou tuto lokalitu, se pomalu blíží ke konci,“ řekl před dvěma týdny premiér po jednání vlády.

Stát považuje stavbu továrny na baterie do elektromobilů za strategickou investici, která by do Česka přinesla jak peníze, tak nová pracovní místa.

„Gigafactory by byla v podstatě novým odvětvím ekonomiky, kdy by pravděpodobně došlo ke vzniku nového lokálního dodavatelského řetězce. Celkem by na daních a dalších odvodech získaly veřejné rozpočty přes 71 miliard korun v letech 2024–2033, z toho kraj a okolní obce pak přibližně 1,4 miliardy,“ uvádí na svých stránkách Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Naopak proti plánům výstavby stojí místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu. Některé okolní obce navíc podepisují proti stavbě petice.

Reklama

Doporučované