Hlavní obsah

A osmnáct už ti bylo? Otázka, která v hospodě už nemusí zaznít

Foto: Shutterstock.com/siamionau pavel

Hospodští si budou moci ověřit věk zákazníků i bez fyzického občanského průkazu. Ilustrační foto.

Reklama

Digitální občanka, tedy bankovní identita, chystá novinky – ověření věku při vstupu na filmy pro zletilé nebo při nákupu alkoholu v obchodech, při podávání přihlášek na školu nebo při půjčování elektrické koloběžky.

Článek

Bankovní identita, kterou mohou lidé už téměř dva roky ověřit online svou totožnost, a přihlásit se tak k využívání různých státních i soukromých služeb, pokořila jeden mezník. Počet jejích uživatelů přesáhl dva miliony a chystá další rozmach.

Jednou z testovaných novinek je mobilní aplikace pro ověřování věku BankID Plus, která startuje v pilotním režimu.

„Aplikace BankID Plus je rychlý a bezpečný digitální nástroj pro kontrolu věku zákazníků. Alkohol se nesmí prodávat hostům pod 18 let, což se obvykle hlídá předložením občanského průkazu, kde je ale řada citlivých osobních údajů. Aplikace potvrzuje pouze splnění věkového limitu a další osobní údaje zůstávají skryté a plně pod kontrolou uživatele,“ vysvětluje výkonný ředitel Bankovní identity Marek Růžička.

V praxi má tato novinka fungovat tak, že si zákazník před vstupem do hospody či baru aplikaci otevře a ukáže obsluze, že je dospělý, a může tak pít alkohol. Druhou možností bude, že bar sám vylepí někde QR kód, zákazník si ho načte a opět obsluze ukáže, že ověření proběhlo v pořádku.

Luboš Kastner, člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a spolumajitel restaurace Červený Jelen, která ověřování věku prostřednictvím mobilního telefonu spustila jako jedna z prvních, vznik aplikace vítá.

„BankID Plus je jednoduchý nástroj, který nezatíží hospodské a zároveň nenaruší soukromí hostů. Ověřování věku a s tím související nenalévání alkoholu mladistvým považuji za naprostou samozřejmost,“ vysvětluje.

Občanský průkaz už nepotřebují ukazovat ani hosté ve Vinografu. „Chceme, aby se u nás hosté cítili jako doma a rádi se k nám vraceli. Aplikaci vidíme jako vítanou inovaci, která nijak nenarušuje gastronomický klientský zážitek, protože mobil dnes má při ruce z mladé generace snad každý,“ říká spolumajitel Vinografu Jan Horešovský.

Vedle restaurací, prodejců alkoholu a tabákových výrobků nebo e-shopů však může nová aplikace urychlit odbavení zákazníků na samoobslužných pokladnách v maloobchodu. Využívat ji mohou také všichni, kteří nabízejí studentské a seniorské slevy nebo provozovatelé výdejních boxů a kinosálů, které promítají filmy nevhodné pro malé děti.

Bankovní identita, což je projekt zatím sedmi bank (Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Fio banky, Komerční banky, Moneta Money Bank a Raiffeisenbank), však chystá také další rozšíření možností jejího využívání.

„Pracujeme na využívání bankovní identity ve školství (např. pro přihlášky ke studiu na vysokých školách), v autopůjčovnách a službách sdílených aut, elektrokoloběžek či kol a nabídku neustále rozšiřuje i veřejná sféra,“ popisuje za Bankovní identitu Růžička.

A dodává, že třeba Ministerstvo práce a sociálních věcí plánuje umožnit žádat o všechny typy důchodů od poloviny roku 2023 i online, tedy i s přihlášením přes BankID. Do projektu se podle něj navíc plánuje zapojit i UniCredit Bank, mBank a Creditas, takže současný potenciální rozsah uživatelů využívajících elektronické bankovnictví se z čísla 5,5 milionu ještě rozšíří.

BankID jako digitální občanku podle Růžičky alespoň jednou za téměř dva roky její existence využilo přes 1,6 milionu lidí pro identifikaci u státních portálů a 550 tisíc osob u 135 zapojených firem.

„Lidé oceňují výhody zabezpečené bankovní identity v podobě úspory času a peněz, což se odráží v počtu aktivních uživatelů. Příkladně během prvního týdne po spuštění žádosti o jednorázový pětitisícový příspěvek na dítě přes portál Jenda vyzkoušelo vůbec poprvé bankovní identitu 160 tisíc lidí,“ říká Růžička.

Téměř tři miliony klientů zdravotních pojišťoven se pomocí BankID mohou přihlašovat do klientských portálů, zbývající pojišťovny brzy přibudou. Bankovní identitu využívají i energetické, investiční nebo leasingové společnosti.

S digitální občankou mohou nakupovat zákazníci také mimo běžnou otevírací dobu v bezobslužném režimu už v pěti prodejnách, které díky tomu podle Růžičky evidují 10% nárůst tržeb.

Stále více příznivců má také telemedicína nebo online ověřování identity u provozovatelů loterií a sázek. „Sedm z deseti nových online uživatelů Sazky ověřuje svou totožnost prostřednictvím BankID a jejich počet stále roste, byť disponujeme velmi hustou sítí prodejních míst, kterých je dokonce víc než obcí v Česku,“ dodává Veronika Diamantová, tisková mluvčí Sazky.

Reklama

Doporučované