Hlavní obsah

Nový klient stojí banku 130 korun, dřív to byly řádově vyšší stokoruny

Šéf otevřeného bankovnictví České spořitelny Martin Medek v rozhovoru popisuje, kam zatím bankovní identita pronikla u nich v bance. (Video: Eva Moniová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

2. 12. 2021 17:59

SZ Byznys vytipoval několik příkladů firem, které už ve vztahu s klienty používají bankovní identitu. Kromě vyššího komfortu pro klienty může dálková identifikace přinést i úspory pro samotné firmy.

Článek

Digitální podpis dokumentu, založení účtu v bance, spotřebitelská půjčka, penzijní spoření, přechod k jinému dodavateli energií, registrace do zákaznické internetové zóny, ověření pacienta pro léčení na dálku.

To vše už jde dnes zařídit na dálku odkudkoli, kde je internet, jen s mobilem nebo počítačem v ruce. Není potřeba mít připravené žádné doklady, jen si pamatovat hesla do svého internetového bankovnictví. A mít samozřejmě aktivovanou bankovní identitu.

Identifikovat své zákazníky na dálku prostřednictvím bankovní identity mohou soukromé firmy od letošního června. V tuto chvíli může produkt BankID, jak se služba v komerční sféře jmenuje, používat 43 firem. Dalších 31 je ve fázi přípravy – smluvní nebo technické.

Mezi prvními, kdo tuto alternativu předkládání občanky uvedl v život, byla Česká spořitelna. S bankovní identitou si u ní lze sjednat běžný účet, spotřebitelskou půjčku a penzijní spoření. Bez nutnosti identifikace, skenování dokladů, focení selfie nebo zaplacení jedné koruny z jiného účtu jako dosud.

I banky za bankovní identitu musí platit

Jak velké zjednodušení to pro klienty je, popisuje v úvodním videu šéf otevřeného bankovnictví České spořitelny Martin Medek.

Jak je to nákladné pro banku? „Potřebujeme to nejsilnější ověření kvůli zákonu o praní špinavých peněz, takže platíme 130 korun za ověření klienta. To sice není jediný náklad, protože jsme se museli připojit na Bank ID, což je ale z vývojářského pohledu poměrně jednoduchý proces,“ vysvětluje Medek. Dosud banku podle něj takové získání klienta stálo řádově vyšší stokoruny až tisícovku.

Platba nejde přímo bance, která identitu vydala, ale akciové společnosti Bankovní identita. Ta pak příjmy z využívání komerčního produktu BankID rozděluje členským bankám.

Spotřebitelskou půjčku si díky bankovní identitě sjednáte třeba také v Zonky (nově součást Air Bank) nebo Home Creditu.

Podle Romana Kůgela z Home Creditu je hlavní výhodou ověřování pomocí BankID časová úspora pro klienta i schvalovatele úvěrů. „Doposud fungoval zdlouhavý – a nutno říci z legislativních důvodů vyžadovaný – proces, ve kterém klient musel nafotit své doklady z obou stran, následně je nahrál do systému a pravost těchto dokladů pak musel manuálně kontroloval specialista schvalování na straně Home Creditu,“ popisuje. Teď se proces zautomatizoval a místo původní čtvrthodiny trvá podle Kůgela maximálně tři minuty.

On-line jen naoko

V některých odvětvích ekonomiky alternativní řešení jako focení osobních dokladů vůbec neexistovalo. „Implementovat proces focení osobních dokladů včetně řízení rizik a všech operací je drahé. Některým firmám se to nevyplatilo. Typicky to byla taková ta Potěmkinova vesnice: Chcete se k nám přihlásit on-line? Vyplnila jste jméno, příjmení, telefon, e-mail a tam vám poslali, kde najdete nejbližší pobočku,“ podotkl manažer Spořitelny Martin Medek.

Velkým krokem je také možnost s bankovní identitou podepisovat různé dokumenty, která funguje od letošního září. Využívá ji například společnost Digital Solutions. Její šéf Ondřej Říha popisuje situace, kde je podpis na dálku velmi praktický.

„Například u podpisu rezervační smlouvy, kde nemovitost prodávají tři sourozenci, kupují ji manželé a podepisuje také realitní makléř. Kolik úsilí je potřeba k tomu, aby jeden papírový dokument podepsalo pět lidí a následně všichni dostali kopii podepsanou od všech stran?“ ptá se.

„Podobné je to například při připojení bytového domu k internetu, tam můžete jednoho člena předsednictva společenství vlastníků jednotek shánět k podpisu i měsíce. Nebo leasingová smlouva, kde je potřeba podpis i sedmi lidí. Těch příkladů je spousta. Věřím, že někteří manažeři raději ani nechtějí vědět, kolik je tohle dnes stojí,“ dodává.

Bankovní identita sehrává roli i v aktuální aféře s krachujícími dodavateli energií. Společnost Pražská plynárenská nabízí přes Bank ID možnost registrovat se do zákaznického portálu a vyřídit tam vše spojené s odběrem energií. Tuto službu mohou podle mluvčího Miroslava Vránka využít i odběratelé, kteří u Pražské plynárenské spadli do režimu dodavatele poslední instance a chtějí ji zvolit jako stálého dodavatele.

Konkurenční ČEZ pak klientům podle mluvčího Romana Gazdíka umožňuje si prostřednictvím bankovní identity aktualizovat jejich kontaktní údaje, nastavit elektronickou fakturaci nebo si aktualizovat číslo účtu pro zasílání přeplatku.

Síti klinik EUC bankovní identita zase umožnila jednoduše ověřovat lidi, kteří chtějí používat její mobilní aplikace. „Jako poskytovatel zdravotních služeb musíme pracovat s jednoznačně ověřeným pacientem pro účely poskytování zdravotních služeb, sdílení zdravotní dokumentace nebo zasílání e-receptu pacientovi. Můžeme tak poskytovat například službu Lékař on-line 24/7,“ konstatuje mluvčí EUC Eva Pánová.

Dřív museli podle ní klienti pro zakládání ověřených profilů vyplňovat aktivační formuláře, které se zpracovávaly manuálně. „Se spuštěním akviziční kampaně pro klienty EUC bylo zcela nereálné tento manuální proces udržet, Bank ID se pro nás stalo klíčovou službou umožňující plně automatizované zakládání ověřených uživatelských profilů,“ dodala Pánová.

Ověřování prostřednictvím BankID nyní využívá také zhruba 60 procent on-line zákazníků Sazky. Sázkové kanceláře ostatně už možnost využít technologii ověření identity zákazníka prostřednictvím jeho banky používají několik let. Šlo o tzv. bankovní vizitku, tedy zjednodušenou formu dálkové identifikace určenou primárně právě pro sázkovky, které musí sázející identifikovat v rámci boje proti praní špinavých peněz.

„Když se spouštěla možnost sázet i v on-line prostředí, zákazník musel jít nejprve na některé prodejní místo Sazky, kde se ověřoval věk a totožnost v souladu se zákonem proti praní špinavých peněz. Po fyzickém ověření se mohl vrátit domů a dokončit registraci na internetu,“ popsala mluvčí Sazky Veronika Diamantová. „To všechno už právě díky ověřováním přes banky zákazníci podstupovat nemusejí,“ doplnila.

Zářné zítřky

Až se využívání bankovní identity rozjede naplno, bude svět – alespoň z hlediska ověřování totožnosti a dalších aspektů zákaznického života – o dost jednodušší.

„Pokud se BankID využije s dalšími technologiemi, jako celek to pak vytváří velice pěkný uživatelský zážitek,“ popisuje mluvčí poradenské firmy Deloitte Alžběta Honsová.

Firma s pomocí BankID rozšířila své řešení určené zejména pro finanční instituce. To umí nejen identifikovat klienta bez dokladu, ale i ověřit jeho příjmy pomocí technologie založené na PSD2 službách. „Jejich klient si tedy bude moci vzít finanční produkt úplně bez dokladů a potvrzení o příjmech,“ slibuje Honsová.

Pojišťovna Kooperativa pak přes bankovní identitu připravuje podpis smlouvy životního pojištění. „Dnes to proběhne na papíře, tváří v tvář obchodníkovi a s občankou na stole, byť jde jen o poslední formální krok. Do budoucna na dálku, samostatně a digitálně. Pojišťovna tím příliš neušetří, ale vyjde vstříc potřebám zákazníka, konstatuje mluvčí pojišťovny Milan Káňa.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované