Hlavní obsah

Neumí vaše banka digitální identitu? Jinde vám ji dají zdarma bez účtu

Foto: Shutterstock.com

Tři největší tuzemské banky mají jedinečnou šanci si opětovně naklonit ty, kteří od nich před lety odešli k novým bankám. Ilustrační foto.

Reklama

30. 10. 10:16

Karta se obrací. Menší banky, které vstupovaly na trh jako moderní instituce, které kritizovaly pobočky a papírování, se ocitly v konkurenční nevýhodě. Velké kolosy je válcují v digitalizaci.

Článek

Klienti menších bank, které ještě neposkytují bankovní identitu, nemusejí být v digitalizaci svého života pozadu. Pokud bankovní identitu apriori neodmítají, nemusejí čekat, až jejich finanční dům službu spustí. Mohou si ji zdarma zřídit u konkurence. Jen budou muset navštívit bankovní pobočku.

Tři největší tuzemské banky, které bankovní identitu v prvních letošních měsících umožnily svým klientům používat jako první, mají jedinečnou časově omezenou šanci si opětovně naklonit ty, kteří od nich před lety odešli k novým vznikajícím bankám.

Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka totiž zřídí službu bankovní identity komukoli. Není přitom třeba si u nich zřizovat běžný účet nebo jakýkoli jiný produkt a služba je bez poplatku.

„KB Klíč, který umožňuje využívat bankovní identitu Komerční banky, lze získat samostatně, tedy bez vlastnictví běžného účtu či jiného produktu,“ potvrdil mluvčí třetí největší banky Michal Teubner.

„Naše bankovní identita je nezávislá na jakémkoli dalším produktu. Klient k ní uzavírá samostatnou smlouvu a není podmínkou využívat některou ze služeb nebo produktů banky,“ přidává se za Českou spořitelnu její mluvčí Lukáš Kropík.

Ale ne všechny banky, které v současné době bankovní identitu nabízejí, ji umějí poskytnout i neklientům. Třeba AirBank nebo Raiffeisenbank.

„Abychom mohli klientovi bankovní identitu vydat, musí mít vydaný prostředek elektronické identifikace, který prošel akreditačním procesem Ministerstva vnitra,“ popisuje mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. To je v tomto případě RB klíč. Ten banka vydává klientům, kteří u ní mají zřízené internetové nebo mobilní bankovnictví. „Takže bez účtu u naší banky to není možné,“ uzavřela Kopecká.

Equabank, která se s Raiffeisenbank spojuje a bude do budoucna využívat její řešení, na tom zřejmě bude obdobně.

Ke zřízení bankovní identity je třeba fyzická identifikace člověka. Jinými slovy, někdo v bance vás musí fyzicky porovnat s fotkou na vaší občance, aby s jistotou mohl říct, že jste to opravdu vy. Vyžaduje to ministerstvo vnitra.

„Pro aktivaci bankovní identity je nutné, aby klient navštívil pobočku a fyzicky jsme ho ověřili oproti jeho dokladu totožnosti,“ potvrzuje mluvčí ČSOB Patrik Madle.

Týká se to samozřejmě lidí, které na pobočce konkrétní banky nikdy neviděli a nejsou jejími klienty.

Nutná návštěva pobočky kvůli nějakému úkonu byla přitom vedle zbytečných poplatků apod. jednou z věcí, které malé banky těm velkým před lety vyčítaly. A mnozí klienti na to slyšeli. Teď je na misce vah jedna návštěva pobočky versus dalších několik týdnů nebo měsíců čekání, než bankovní identitu spustí i jejich banka.

„Bankovní identita je jednoznačně konkurenční výhodou. Není tedy výjimkou, že si klient zřídí bankovní identitu v jiné bance, protože jeho stávající tuto službu neumožňuje,“ konstatuje Jan Blažek, šéf společnosti Bankovní identita, která službu bankovní identity poskytuje soukromým firmám.

Konkurenční (ne)výhoda

SZ Byznys se menších bank, které bankovní identitu zatím neumějí, ptal, jestli to berou jako svou konkurenční nevýhodu. A zda mají obavu, že kvůli tomu jejich klienti zběhnou jinam.

„Věříme, že význam bankovní identity bude získávat na důležitosti i v souvislosti s tím, jaké služby plánuje stát do budoucna přes bankovní identitu poskytovat a jaké subjekty z komerční sféry se k bankovní identitě přidají. V tomto směru by to tedy mohla být konkurenční výhoda pro banky, které tuto službu budou poskytovat, to určitě vnímáme,“ uznal mluvčí Fio banky Jakub Heřmánek.

Jiné peněžní domy se nebojí na vlnu rostoucí popularity digitální identity nastoupit později.

„Vzhledem k tomu, že bankovní identitu zpřístupníme v řádu měsíců, pevně věříme, že v době jejího největšího rozmachu již budeme klientům tuto službu nabízet. Stejně tak věříme, že naši klienti oceňují i jiné služby, díky kterým je mBank jedinečná,“ uvedl například Martin Podolák, ředitel produktové a procesní divize mBank pro Českou republiku a Slovensko.

Ředitel odboru digitálního bankovnictví, rozvoje a inovací banky Creditas Zdeněk Grossmann nepovažuje bankovní identitu za natolik jedinečnou službu, která by mohla v klientech vyvolat touhu po změně finančního ústavu. „Banku si navíc člověk vybírá podle řady dalších – a řekl bych důležitějších – parametrů, jako je cena služeb, sazby, rozsah a kvalita online služeb a další,“ míní.

Grossmann argumentuje tím, že jde o doplňkovou službu, která má například v přihlašování do datové schránky konkurenci.

Jenže dokud tu nebyla bankovní identita, jiné způsoby digitální identifikace se nepoužívaly tak masově. A navíc, od června se dá bankovní identita používat nejen k dálkovému přístupu na úřady, ale také k různým službám v komerční sféře.

„Penetrace do trhu bankovní identity je zatím poměrně malá,“ tvrdí nicméně manažer Creditas. „V momentě, kdy bude služba zažitější a budou ji poskytovat i komerční subjekty ve větším měřítku, tak už budeme připraveni ji nabídnout i našim klientům,“ dodal.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované