Hlavní obsah

Firmy v Česku si obstarají plyn samy. Staví stanice a poptávají tankery s LNG

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Vlastní LNG tanky a stanice na zkapalněný plyn jsou pro firmy větší jistotou než dodávky plynu potrubím. Proto se rozhodly obstarat si plyn samy. Do projektů investují desítky milionů Kč.

Článek

Od začátku války na Ukrajině jsou dodávky zemního plynu v ohrožení a v případě stavu nouze by byly průmyslové podniky první, komu by se dodávky snižovaly. Pro firmy by to znamenalo zastavení výroby a katastrofické ztráty. Proto se některé z nich rozhodly vzít situaci do vlastních rukou.

Například výrobce cihel a střešních tašek Wienerberger začal o alternativních dodávkách plynu uvažovat už při prvních náznacích, že by suroviny nemusel být dostatek. Jako nejefektivnější a nejjednodušší cesta se jevilo LNG (zkapalněný zemní plyn), ke kterému se nakonec společnost přiklonila.

LNG a LPG

LNG (anglicky liquefied natural gas, odtud používaná zkratka) – je zemní plyn ve zkapalnělé formě, který má při atmosférickém tlaku teplotu −162 °C. Plyn je zkapalňován po vytěžení, aby mohl být díky až 600krát menšímu objemu snadněji dopravován na odbytiště pomocí tankerů nebo cisternových vozidel. Terminály jsou vybaveny regazifikačním zařízením, v němž dojde ke znovuzplynění LNG, který se následně dá natlačit do trubek, odkud putuje dál.

LPG neboli zkapalněný ropný plyn je směs uhlovodíkových plynů používaná jako palivo do spalovacích spotřebičů a vozidel. Jde o novodobější označení pro směs topného plynu známou jako propan–butan. Používá se jako palivo pro vaření, vytápění i svícení, dále také jako palivo pro zážehové motory.

Zkapalněná varianta zemního plynu (LNG) se do Evropy vozí z Kataru či USA, zkapalněný ropný plyn (LPG) se dokonce vyrábí i přímo v tuzemsku.

„LNG zásobníky budou instalovány ve třech klíčových výrobních závodech. Nutné je ovšem zmínit, že plně nepokryjí naší celkovou spotřebu. Umožní nám ale vyrábět v maximálním výkonu, i pokud bude plyn skrze plynovody omezen,“ říká jednatel a komerční ředitel společnost Wienerberger Petr Magda.

Plyn je totiž pro výrobce klíčovou komoditou, které ročně spotřebuje stovky GWh. Primárně plynem totiž roztápějí pece pro výrobu cihel a střešních tašek. Kdyby došlo k úplnému přerušení dodávek, bude mít společnost stále zajištěný dostatek energie alespoň pro částečnou výrobu.

Starý dobrý propan-butan

Vzhledem k nejistotě dodávek hledal další zdroj také dodavatel zdravotnických prostředků a hygienických potřeb Hartmann. Jemu se jako nejvýhodnější jevilo LPG (propan-butan).

Únosnější by mohla být i cena. „I v následujícím roce se očekává nižší cena LPG ve srovnání se zemním plynem. Hlavním cílem je však odstranit závislost na dodávkách zemního plynu z Ruska,“ říká Pavel Fuchs, člen představenstva Hartmann-Rico.

Všechny tři výrobní závody této firmy tak budou mít od Nového roku svou vlastní LPG stanici. „LPG bude jediným energetickým zdrojem tepla i našich výrobních procesů,“ říká Fuchs.

LNG se bude dodávat kamiony z příbřežních terminálů a bude uskladněno v LNG tancích, ve kterých je kompletní vybavení na dodávku již plynné varianty do interních systémů továren.
Petr Magda, jednatel a komerční ředitel společnosti Wienerberger

Do celého projektu Hartamnn investoval desítky milionů Kč. Kvůli novému zdroji energie však musí předělat celou soustavu. „Všechny naše kotelny i kogenerační jednotky musíme upravit na používání LPG,“ říká Fuchs.

Tento problém Wienerberger řešit nemusel, neboť do výroben bude dovážet komoditu, tedy zkapalněný zemní plyn, už v plynném skupenství. „Největším nákladem je investice do samotného zařízení. Ta se pohybuje v řádu desítek milionů korun na každý výrobní závod, kde se bude zařízení instalovat. Jsou to tedy velmi velké investice, které musíme učinit sami a žádná podpora ani strategie vlády, která by nám pomohla, zde není,“ říká Magda.

Dodavatele LNG zatím výrobce cihel hledá. Už má ale promyšleno, jak dopraví zkapalněný zemní plyn z pobřeží, kam ho přivážejí speciální lodě, do své výroby. „LNG se bude dodávat kamiony z příbřežních terminálů a bude uskladněno v LNG tancích, ve kterých je kompletní vybavení na dodávku již plynné varianty do interních systémů továren,“ popisuje budoucnost Magda.

Společnost ale zatím neví, z které země bude plyn vozit, což také určí jeho konečnou cenu. Do nákladů na energie se jí ale nově promítnou další položky. „Rozdíl vidíme nejspíš v ceně dopravy a tu nyní neumíme vyčíslit přesně. V komoditní složce není zásadní rozdíl,“ říká Magda.

Dodávky vlastních zdrojů by si výrobci ale zajišťovali pouze v případě, že by nebyla možná dodávka standardní cestou. „Vše bude záviset na vývoji cen a dostupnosti. Budeme připraveni jak na používání LPG, tak zemního plynu,“ říká Fuchs. Až se situace vrátí do normálu, přistoupila by opět k běžnému odběru i firma Wienerberger.

Přestože už Evropa buduje nové LNG terminály, daří se jí plnit zásobníky a je zásobena zkapalněným zemním plynem ze zámoří, tak se firmy domnívají, že jejich rozhodnutí bylo správné.

Reklama

Doporučované