Hlavní obsah

Jezdit iAutem nebudeme. Teď Apple přemýšlí, na čem vydělat

Foto: Apple

Ilustrační foto

Reklama

Americká společnost Apple oznámila, že končí s vývojem vlastního elektroauta. To přitom vyvíjela zhruba deset let. Nyní musí firma dohnat náskok ostatních v umělé inteligenci a hledat další zdroje příjmů.

Článek

Tím, že se společnost Apple vzdala plánů na samořízené auto, se vzdává miliardových potenciálních příjmů a snu o prodeji něčeho, co jeden z manažerů nazval „dokonalým mobilním zařízením“. Technologický gigant z kalifornského Cupertina doufá, že ostatní velké sázky – včetně generativní umělé inteligence a souprav pro smíšenou realitu – mohou tento rozdíl vyrovnat. Napsala to agentura Bloomberg.

Apple se na tuto křižovatku dostal v úterý, kdy zaměstnancům oznámil, že ukončuje projekt automobilu, a část zaměstnanců přeřadil právě do oblasti umělé inteligence. Rozhodnutí podle Bloombergu následovalo po měsících horečných jednání mezi vrcholovými manažery a představenstvem společnosti o tom, jak dál. Provozní ředitel Jeff Williams a vedoucí projektu Kevin Lynch sdělili tuto zprávu zhruba dvoutisícovému týmu během schůzky, která netrvala ani 15 minut.

Výsledek: Budoucnost společnosti Apple nebude záviset na prodeji automobilů za 100 000 dolarů se samořídicími funkcemi. Místo toho se firma zaměří na dohánění konkurentů v odvětví generativní umělé inteligence, kde chatboti od OpenAI a Googlu zaujali spotřebitele i investory. Tento posun také umožňuje Applu soustředit se na to, aby z náhlavní soupravy Vision Pro, kterou společnost v únoru představila, udělal mainstreamový hit.

Investoři a analytici tento krok ocenili, protože se díky němu Apple vyhne trhu s elektromobily, na kterém zuří ostrý konkurenční boj a s ním i riziko vysokých ztrát. Přesun zdrojů směrem ke generativní umělé inteligenci je správné rozhodnutí „vzhledem k dlouhodobému potenciálu ziskovosti zdrojů příjmů z umělé inteligence oproti automobilům“, uvedli analytici agentury Bloomberg Intelligence Anurag Rana a Andrew Girard.

Toto rozhodnutí však na druhé straně také eliminuje budoucí zdroj příjmů v době, kdy se Apple snaží udržet růst. Přestože se společnosti podařilo v minulém čtvrtletí vymanit z propadu prodejů, varovala, že současné období bude spíše ve znamení pomalého růstu. Vision Pro byl uveden na trh teprve tento měsíc a neočekává se, že by se stal významným přispěvatelem k růstu po několik let, pokud vůbec někdy.

V případě automobilu by ziskové marže byly nízké, ale potenciál příjmů byl obrovský. O tomto nápadu se dlouho mluvilo jako o jedné ze slavných „příštích velkých věcí“ společnosti Apple, která mohla pevněji připoutat spotřebitele k vlastnímu ekosystému.

Společnost Tesla, která stála v čele revoluce elektromobilů v USA, dosáhla v loňském roce tržeb ve výši téměř 100 miliard dolarů. Kromě ní se na automobily zaměřují i technologičtí giganti jako Alphabet a čínští konkurenti.

Titán padl

Desetileté úsilí společnosti Apple v oblasti automobilů, známé jako projekt Titan, bylo také samo o sobě výzvou pro umělou inteligenci. Apple se pokoušel vytvořit systém umělé inteligence, který by byl dostatečně výkonný a energeticky úsporný na to, aby byl automobil plně autonomní.

Díky tomu se nyní Apple může soustředit na využití umělé inteligence ve svých současných produktech včetně iPhonu a iPadu, a vyhnout se dalšímu zaostávání za technologickými konkurenty, jako jsou Google, Amazon či Microsoft.

Firma plánuje na své červnové konferenci pro vývojáře odhalit nové možnosti umělé inteligence včetně automatizovanějších nástrojů pro vývoj softwaru a funkcí pro shrnutí zpravodajských článků. První nové funkce jsou plánovány pro iOS 18, který bude vydán přibližně v září spolu s příštími iPhony, uvedla agentura Bloomberg.

Tyto projekty nyní získají nové posily, a to díky ukončení činnosti skupiny pro speciální projekty (Special Projects Group, SPG). Společnost takto do jiných divizí přesune přibližně třetinu týmu zabývajícího se vozidly.

Stovky lidí pracujících na hardwaru pro autonomní řízení, interiérech a exteriérech vozů a elektronice vozidel si mezitím budou muset hledat novou práci uvnitř společnosti. Pokud nenajdou uplatnění, budou propuštěni. A některým zaměstnancům už firma oznámila, že s nimi nepočítá.

Jak z AI dostat peníze

Velkou otázkou, kterou v Cupertinu řeší, je, jak na umělé inteligenci rychle vydělat pořádné peníze. Je totiž nepravděpodobné, že by společnost měla k dispozici plnohodnotnou řadu aplikací a funkcí AI v několika příštích letech.

Prozatím tak bude Apple i nadále vydělávat většinu peněz na hardwaru. Samotný iPhone tvoří zhruba polovinu jeho příjmů. Největší potenciál AI tak v nejbližší době bude spočívat v jeho schopnosti prodávat iPhony, iPady a další zařízení.

U Vision Pro, který spojuje virtuální a rozšířenou realitu, potrvá minimálně několik let, než začne přinášet podstatnější podíl na zisku, pokud se to vůbec podaří. Tato technologie zájemce nadchla, ale první verze zařízení je stále příliš těžkopádná a nákladná. I kdyby se prodalo několik milionů kusů ročně, náhlavní souprava za 3500 dolarů bude tvořit jen malé procento z téměř 400 miliard dolarů, které Apple ročně vydělá.

Společnost zkoumá další velké nápady, včetně lehčích brýlí pro rozšířenou realitu, nových zařízení pro chytrou domácnost a sluchátek AirPods s kamerami. Zda řada menších produktů dokáže nahradit to, co by pro Apple bylo největší – automobil –, se však ukáže až za několik let.

Reklama

Doporučované