Hlavní obsah

Majitel Zary vykázal v roce 2022 rekordní zisk

Foto: testing, Shutterstock.com

Ilustrační foto

Reklama

Společnost Inditex, pod kterou spadá i značka Zara, za minulý rok vykázala 27procentní nárůst čistého zisku. Tržby dokonce překonaly úroveň před koronavirovou pandemií.

Článek

Rok 2022 byl pro „fast fashion“ nebývale úspěšný. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti Inditex, majitele populárních módních značek, jako jsou Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull&Bear.

Inditex má za sebou první rok pod dohledem Marty Ortegové, dcery majitele společnosti Amancia Ortegy, třiadvacátého nejbohatšího člověka planety. Firmě se pod jejím vedením daří, za minulý rok se jí zvedl čistý zisk o 27 procent na 4,1 miliardy eur, tedy 97,5 miliardy korun.

Inditex, největší prodejce oděvů na světě, minulý rok překonal dokonce i prodeje z doby před koronavirovou pandemií, která módní trh výrazně ovlivnila a zpomalila prodej. Tržby v internetových a kamenných obchodech dosáhly za minulý rok rekordních 32,6 miliardy eur, což je o 18 procent více než v roce 2021 a o 15 procent více než v předpandemickém roce 2019. Nejvíce se obchodům dařilo v Evropě (mimo Španělsko), která představuje téměř 48 procent celkového trhu Inditexu. Firma těžila také z povánočních výprodejů.

„Vynikající výsledky v roce 2022 ukazují sílu našeho obchodního modelu a jeho schopnost přejít na další úroveň rozvoje, v níž bude i nadále klíčová naše nabídka módy, spokojenost našich zákazníků, náš závazek k udržitelnosti a talent našich týmů,“ komentuje výsledky šéf společnosti Inditex Óscar García Maceiras.

Úspěšně pro společnost zatím vypadá i rok letošní, v tiskové zprávě Inditex uvedl, že jeho zákazníci dobře přijali aktuální kolekci jaro/léto a tržby v obchodech a na internetu v období od 1. února do 13. března 2023 vzrostly o 13,5 procenta oproti stejnému období roku 2022.

„Po zohlednění operací v Ruské federaci a na Ukrajině v roce 2022 (od 1. února do 13. března) vzrostl prodej v obchodech a on-line prodej v konstantní měně o 17,5 procenta,“ tvrdí Inditex.

Do budoucna se společnost plánuje držet dosavadních strategií a zlepšovat mimo jiné také svoji udržitelnost, kvůli které bývá často kritizována její největší značka Zara. Ta byla v roce 2021 spojována spolu s několika dalšími módními značkami s odlesňováním amazonského pralesa.

Podle analytiků rostl v poslední době zájem spotřebitelů nakupovat nové a levné oblečení, daří se tak například i firmě Primark, která se na velmi levné oblečení zaměřuje.

Růst sleduje také švédská oděvní společnost H&M, která je hned za Inditexem druhým největším prodejcem oblečení na světě. H&M v prvním kvartále zvýšilo tržby meziročně o 12 procent na 54,9 miliardy švédských korun (116,5 miliardy Kč).

Reklama

Doporučované