Hlavní obsah

Na trh vstupuje nová česká banka. S penězi chce klientům hlavně radit

Foto: Partners

Na trh vstupuje nová česká banka. Patří do skupiny Partners Petra Borkovce.

Reklama

V Česku se otevírá nová banka. Přestože je podle počtu poboček hned čtvrtou největší, klienta obslouží i čistě jen po mobilu. A Partners Banka Petra Borkovce chce lidem peníze nejen spravovat, ale také radit, co s nimi.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Partners Banka se pouští na český trh, kde již funguje 45 bank. Do sedmi let chce její zakladatel Petr Borkovec přilákat milion klientů. Nalákat je chce na to, čím se na trhu už spolehlivě etabloval. Na finanční poradenství.

Každý klient si totiž bude moci v aplikaci vybrat finančního poradce podle svého gusta. „Sází na to, co chybí tradičním bankám, na komplexní poradenství. I v bance na pobočkách se snaží dělat poradenství, ale mají strašně špatnou výchozí pozici, protože lidé bankéře neberou jako poradce, ale jako někoho, kdo jim bude nabízet kreditku nebo úvěr,“ myslí si člen Asociace finančních poradců Michal Doubek.

Partners Banka zatím otevřela jen pro stávající klienty poradenské společnosti Partners. Z mobilní aplikace si klient může spravovat svůj běžný i spořicí účet a v nebankovní části také své finance – od úvěrů přes pojištění až po spoření a investice.

„Na jednom místě si klient nastaví platbu nebo získá informace o stavu svých investic. Aplikace zároveň klienta včas upozorní na blížící se konec smlouvy pojištění například u majetku či pojištění vozu a rovnou mu porovná nabídku trhu. Nové pojištění si poté může klient sjednat přímo v aplikaci s novou pojišťovnou,“ popisuje fungování aplikace Petr Borkovec, spoluzakladatel finanční skupiny Partners.

Nová banka na trhu. Na dovolenou vám ale nepůjčíme, říká šéf Partners

Budou poradci nezávislí?

Nová banka ale bude nabízet produkty i od konkurence. Například vlastní hypotéky zatím neposkytuje, to je v plánu až od podzimu. Bude ale prodávat „své“ penzijní připojištění a „své“ pojištění z provenience Borkovcovy penzijní společnosti Rentea a pojišťovny Simplea, které obě patří do skupiny Partners Financial Services.

Podle Doubka tak hrozí, že poradci Partners nebudou nestranní a budou preferovat domácí produkty. Patří totiž k podílníkům skupiny. „Obávám se o jejich nezávislost. U 85–90 % klientů, kteří měli něco z nabídky Partners, jsem nepotkal nic jiného než jejich vlastní produkty,“ sdílí svou zkušenost Doubek.

„Jedinou oblastí, kde střet opravdu reálně je, jsou hypotéky. Ale v objemu, ve kterém jsme schopni je poskytovat, je to úplně směšné,“ reagoval ale na možný problém před časem pro SZ Byznys zakladatel skupiny Borkovec.

Partners mají už nyní 175 poboček, což je velká výhoda. Jen podle počtu poboček se stane rázem čtvrtou největší bankou v zemi. „Partners Banka vstupuje na bankovní trh z výjimečné pozice, zejména díky tomu, že má rozsáhlou síť poboček, a touto optikou bude hned čtvrtou největší bankou. Z tohoto pohledu už Partners Banka uspěla okamžikem získání licence,“ myslí si ekonom Dominik Stroukal.

Kapitálově je banka výrazně skromnější než její větší konkurenti, má vlastní kapitál ve výši tří miliard korun. Podílí se na něm tuzemští podnikatelé a spolupracovníci skupiny. Petr Borkovec, Radim Lukeš a tisícovka manažerů, ředitelů a zaměstnanců skupiny Partners vlastní 81,5 % projektu. Zbylých 18,5 % mají dohromady společnosti Pale Fire Capital a Reflex Capital a zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr.

Třeba se rozhýbou i starší banky

„Letos máme v plánu získat 80 tisíc dospělých klientů a deset miliard korun v depozitech. V létě plánujeme spustit pilot nezajištěných úvěrů, na podzim pak hypoték,“ říká Borkovec. Nejpozději do roku 2030 chce Partners Banka získat milion klientů a dosáhnout celkových aktiv přes 100 miliard korun.

Přes množství poboček bude nová banka fungovat čistě po mobilu. Nebude mít ani internetové bankovnictví. Otázka je, zda „mobile only“ politika neodradí konzervativní klienty, přemýšlí Ondřej Machač, výkonný manažer České Fintech Asociace.

„Zavedení mobilní aplikace jako jediného prostředku pro poskytování finančních služeb je odvážným krokem, ale zároveň reaguje na trend směřující k digitalizaci a mobilizaci bankovnictví. Tento krok však může vyžadovat efektivní komunikaci a vzdělávání klientů, zejména těch, kteří dosud preferují tradiční bankovní služby,“ uvedl Machač.

Nováček na trhu by mohl rozproudit inovace služeb, které nabízejí už zavedené banky. „Aby byly friendly. Protože spousta těch bank je ještě na starých systémech a Partners všechno postavili na zelené louce, takže mohou využívat všechny technologie 21. století,“ míní Michal Doubek.

Nové služby

Kde je využívání těch nejnovějších technologií vidět? Všechny bankovní platby jsou v Partners Bance okamžité. V nabídce je ale třeba i možnost „zapauzovat“ trvalý příkaz. Anebo služba „Drag and drop“, díky které lze přesouvat peníze mezi účty pouhým přetažením v aplikaci.

Klient bude disponovat jednorázovou virtuální platební kartou s automatickým obnovováním po každém jednorázovém použití. „Podporujeme virtuální platební karty. Ve fyzické podobě budou z recyklovaného plastu a jejich design si klienti budou moci vybrat z několika variant,“ popisuje Marek Ditz, generální ředitel Partners Banky.

Svým klientům nabídne Partners Banka tři varianty balíčků služeb, a to pro jednotlivce, páry a rodiny. Vedení běžného účtu nazvaného „Pro jednoho“ i veškeré služby jsou  zdarma. Klienti si mohou zvolit vlastní číslo účtu, například podle telefonního čísla, data narození nebo čísla účtu ve staré bance. Bez poplatku jsou i výběry ze všech bankomatů, ať už v České republice, nebo ve světě. Klienti neplatí poplatky ani při placení. Zdarma budou i platby v eurech po Evropě.

Součástí balíčku „Pro jednoho“ je také vedení spořicího účtu s úrokem 6,03 %, bez omezení výše vkladů. Podle Petry Jílkové z Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE) tak mohou Partners rozproudit opravdový konkurenční boj.

„Typický český klient vnímá výši úročení svých vkladů velmi citlivě. Danou problematiku pečlivě sleduje a je schopný využít atraktivnější nabídky a peníze okamžitě převést ke konkurenci. Otázkou zůstává, jak rychle a zda vůbec budou na danou situaci reagovat velcí hráči na daném trhu. Kromě výše úroku je zde významným parametrem nabídka neomezené výše vkladů,“ říká Jílková z Katedry bankovnictví a pojišťovnictví VŠE.

Druhý balíček Pro dva je určen pro páry a nabízí sdílený účet. „V praxi to znamená, že má pár v rámci vedení účtu stejná práva a oba majitelé účtu jsou si rovni, mají stejný přehled a každý vlastní svou kartu,“ vysvětluje Marek Ditz s tím, že každý z páru má vždy i vlastní běžný účet.

Kromě tří největších bank, kterými jsou Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka, působí na českém trhu dalších zhruba 40 bankovních ústavů a spořitelen. Mezi nimi například Air Bank, Trinity Bank, Fio Banka nebo Creditas.

Reklama

Doporučované