Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jedna z nejznámějších českých značek v oblasti online prodeje léků a doplňků stravy, společnost Pilulka, prochází zásadní proměnou.
Firma, kterou na začátku letošního roku definitivně ovládl podnikatel Tomáš Čupr, se postupně vzdává tradičního lékárenského modelu. Transformace zasáhla všechny klíčové oblasti – od vedení firmy přes produktovou nabídku až po provozní model.
Podle jejího generálního ředitele Petera Kleknera je Pilulka na konci období turbulentních změn a vstupuje do fáze stabilizace. „Chceme se co nejdříve dostat do stavu rovnováhy, následně přijde období růstu a dalšího rozvoje,“ říká pro SZ Byznys.
Připouští však, že překlopení do zisku bude záviset na vývoji trhu a výkonnosti obchodu. „Byl bych rád, kdyby to vyšlo letos, ale může to být plus minus kvartál,“ dodává.
Jedním z nejzásadnějších kroků letošního roku je rozhodnutí zbavit se většiny kamenných lékáren. Prodej 15 z celkových 18 poboček schválila valná hromada společnosti minulý týden. Novým vlastníkem se má stát lídr trhu Dr. Max ze skupiny Penta. Transakce zatím není uzavřená, ale podle Kleknera nyní probíhají standardní procesy nutné k jejímu dokončení.
Know-how z Rohlíku
„Teď probíhá ověřování a dodávání podkladů. Čekáme, že transakce bude uzavřena v poměrně krátké době,“ říká. Část výnosu z prodeje půjde na splacení úvěru u České spořitelny, jež firmě poskytla úvěr ve výši 100 milionů korun, část na rozvoj firmy.
„Spořitelna je jeden z nejlepších věřitelů, co jsme si mohli přát. Dovoluje nám využít část výnosu na provoz a další rozvoj,“ podotýká Klekner, který Pilulce šéfuje od loňského října.
Významným výsledkem transformačního úsilí je i pokles provozních nákladů. Výdaje centrály se v prvním čtvrtletí roku meziročně snížily na polovinu - z 40,5 milionu korun na 20,6 milionu. Celkové provozní náklady firmy se pak ve stejném období snížily ze 120,5 milionu korun na 74,8 milionu.
Podle Kleknera začal proces úspor ještě před jeho nástupem, ale nové vedení jej zrychlilo a prohloubilo.
„Pracujeme s minimálním týmem, využíváme moderní technologie a automatizaci. Velkou inspirací je pro nás rychlost a efektivita Rohlíku,“ vysvětluje. Právě díky propojení s Tomášem Čuprem, který stojí za online supermarketem Rohlík.cz, může firma čerpat konkrétní know-how z oblasti e-commerce a logistiky – od práce se sklady až po marketing nebo strukturu produktového portfolia.
Firma se zároveň zaměřuje na posilování strategických kategorií, jako jsou doplňky stravy, kosmetika nebo zdravý životní styl. Pilulka se podle svého ředitele chce stát silným hráčem v oblasti prevence.
„Je to prostor, kde se zatím nikdo z velkých hráčů neprofiluje. My můžeme nabídnout důvěryhodnost lékárny, zákaznickou bázi i licenci, díky které můžeme prodávat produkty, na které se jiní nedostanou,“ vysvětluje Klekner motivaci pro vstup do segmentu tzv. longevity.
Nová značka
Rozvoj tohoto směru potvrzuje i uvedení nové privátní značky Daily, jejíž první produkty se objeví na webu už v červnu. Během léta bude nabídka postupně rozšiřována a výraznější změny, včetně nových služeb a širšího sortimentu, přijdou podle Kleknera na podzim.
„Chceme stavět na důvěře a kvalitě. Portfolio upravujeme tak, aby bylo atraktivní pro lidi, kteří chtějí žít zdravěji a hledají podporu v oblasti doplňků stravy nebo životního stylu,“ vysvětluje.
Společnost Pilulka zároveň navazuje strategickou spolupráci se startupem Macromo, který se specializuje na analýzu biologických dat a jejich využití pro personalizovaná zdravotní doporučení. Podle generálního ředitele Petera Kleknera může právě tato technologie sehrát klíčovou roli ve výběru doplňků stravy „na míru“.
„Je to firma, která umí interpretovat výsledky krve, DNA a dalších biologických vzorků. Pokud se podaří tyto výstupy přenést do personalizace doplňků stravy, bude to velmi silný příběh,“ říká.
Vize nové Pilulky se tak opírá o úzkou spolupráci s Rohlíkem a dalšími firmami z okruhu Tomáše Čupra. Ambicí je vybudovat širší ekosystém zdravého životního stylu propojující technologii, prevenci a výživu.
Náznak konkrétních synergií ukazují i poslední Čuprovy investice – v dubnu jeho fond TCF Capital získal většinový podíl právě ve startupu Macromo, v květnu následovala akvizice německého výrobce kojenecké výživy Töpfer Babywelt.
Odchod z burzy není na stole
Ambice budovat širší ekosystém a propojovat technologie s prevencí jdou ruku v ruce s proměnou vlastnické struktury a dlouhodobými investičními plány. I proto se po nástupu nového managementu a Tomáše Čupra jako hlavního akcionáře začaly objevovat spekulace, zda Pilulka nezvažuje stažení z pražské burzy, kde se její akcie obchodují od října 2020. Firma to ale prozatím odmítá.
„Naopak si myslím, že je to zajímavá příležitost jak pro firmu, tak pro investory. Nevidíme důvod, proč bychom z burzy odcházeli,“ ujišťuje Klekner. Podle něj ve firmě nepanuje nálada svědčící o tom, že by Pilulka neměla na burze zůstávat. „Jsme rádi za investory, kteří s námi zůstali,“ dodává.
A jaká je role Tomáše Čupra v chodu firmy? Podle Kleknera především strategická. „Dívá se na Pilulku z širší perspektivy investora, který má pod sebou více firem. Směřování určuje dlouhodobě, provoz ale nechává na našich týmech,“ vysvětluje.
Do budoucna Pilulka zvažuje další investice a partnerství. Vedení firmy chce rozšiřovat možnosti služeb pro zákazníky, především v oblastech zdravého životního stylu a preventivní péče. „Na pozadí se bavíme s řadou zajímavých hráčů na trhu. Některá jednání už běží a myslím, že letos ještě něco představíme,“ uzavírá Klekner.