Hlavní obsah

O půl kilogramu lehčí než loni. Češi začali objednávat drobnější dárky

Agenda SZ Byznys s Petrem Horákem, generálním ředitelem společnosti PPL.Video: Karolína Štuková

 

Reklama

Levnější a o půl kilogramu lehčí. Češi na objednaných dárcích letos šetří. Z přepraveného počtu zásilek má však šéf balíkového dopravce PPL radost, je jich více než loni. Přesto na svůj stanovený cíl firma letos nedosáhne.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Domácnostem v Česku už dva roky rychle rostou životní náklady. S ohledem na růst inflace, která se od obvyklých hodnot odrazila až k loňským 18 procentům, vzrostly výdaje na bydlení, služby i veškeré nákupy.

Podle Petra Horáka, generálního ředitele balíkového dopravce společnosti PPL, je tlak, kterému poslední měsíce tuzemské domácnosti čelí, cítit i na jejich vánočních nákupech.

„Zvýšení nákladů zasáhlo všechny, jak spotřebitele, tak také firmy. Preference spotřebitele se změnila. Lidé nyní nakupují levnější a lehčí zboží než dříve,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys šéf dopravce.

Podle dat společnosti PPL meziročně došlo v průměru k poklesu váhy doručované zásilky o půl kilogramu. „To je více než 20 procent,“ upřesňuje Horák.

Vzhledem k trendu, kdy se Češi při letošních Vánocích spíše snaží spořit, jde byznys dopravce nečekaným směrem. Počty přepravených zásilek totiž oproti loňskému roku podle ředitele PPL rostou.

„Balíků k přepravě máme stále více i přesto, že jsou lehčí a levnější. Pro nás výsledky znamenají připravit se na nové rekordy. Na 60 milionů zásilek, jak jsme si v loňském roce plánovali, sice nedosáhneme, ale budeme velmi blízko,“ předpovídá Horák pro SZ Byznys.

PPL CZ

  • Společnost je dopravcem zásilek na českém trhu od roku 1995.
  • PPL CZ se specializuje na balíkovou přepravu nejen po Česku, ale i do celé Evropy.
  • V roce 2023 firma doručí téměř 60 milionů zásilek.
  • PPL CZ má 27 balíkových dep, dvě centrální překladiště a síť výdejních a podacích míst – PPL Parcelshopů a Parcelboxů, kterých je v Česku aktuálně přibližně šest tisíc.
  • Mimo společnost PPL na tuzemském trhu působí DPD, Zásilkovna, Česká pošta, DHL a další.
  • Na českém trhu balíkových dopravců roste konkurence. Firmy v posledních letech rozšířily výrazně své kapacity a zvládají doručit i několik set tisíc balíků denně. Během letošního Black Friday konkrétně PPL doručila rekordních více než 500 tisíc zásilek. DPD na Black Friday asi 300 tisíc. Více zásilek než loni v souvislosti se slevovými akcemi eviduje i Česká pošta. V pondělí 27. listopadu měla v přepravě 483 tisíc balíků, zhruba o 23 000 víc v roce 2022.

Snahy českých domácností ušetřit pociťuje nejen PPL, ale celý tuzemský trh dopravců. A s tím roste také konkurence.

„Příležitost a trh hrají pro připravené. Služby jsou si v rámci konkurence na českém trhu velmi podobné a je potřeba se začít rozlišovat například optikou přívětivosti služby vůči spotřebiteli jako takovému,“ říká Petr Horák.

Příkladem je podle jeho slov například volitelnost místa a času doručení. „Dříve si příjemce musel zajistit svůj čas, aby na řidiče se zásilkou počkal. Ta doba už je nyní určitě jiná. Naopak spotřebitel určuje, kdy a kam balík doručit,“ vysvětluje šéf PPL.

Doručovací společnosti navíc stále více hrají o čas. „Je zásadní zásilky co nejdříve doručit a uvolnit kapacity pro nové,“ dodává. Běžným termínem dodání zboží tak dnes je jeden den od předání zásilky e-shopem do rukou dopravce.

Zdraží doručování, hlavně na domácí adresu

Zdražování spojené s inflací však nepociťují jen samotní spotřebitelé, ale také firmy.

„Už od loňského roku vnímáme růst nákladů. V tomto ohledu se je snažíme z pohledu investic a inovací co nejvíce snižovat. Příkladem jsou energie, kde přecházíme na kompletní zásobování firmy zelenou energií a energií z vlastních zdrojů. To je věc, která nám umožňuje snížit některé náklady, které by mohly vystřelit až do nečekaných výšin,“ popisuje Horák.

Na druhé straně je to podle jeho slov také zákaznické prostředí, tedy zejména rozvoj výdejních míst, což firmě umožňuje zefektivnit doručování zboží.

„Doručujeme více zásilek na jedno místo a tím ušetříme práci a čas řidiče,“ dodává šéf PPL.

Přesto byla dopravní společnost v letošním roce nucena alespoň část zvýšených nákladů zákazníkům do cen služby promítnout. Základní ceníky zdražily o devět procent. A navýšení cen podle generálního ředitele doručovací služby se zákazníci nevyhnou ani příští rok.

„Počítáme s touto variantou i v příštím roce. U standardního doručování na adresu počítáme znovu s asi devítiprocentním zdražením. V případě doručování zásilek na výdejní místa bude zvýšení ceny mnohem nižší, zhruba o pět korun,“ doplnil Horák.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované