Článek
Z provozování mýtného systému se pro skupinu PPF stal stabilně vydělávající byznys. Její společnost CzechToll, která mýto v Česku pro stát provozuje, vydělala v minulém roce 161 milionů korun. Větší čistý zisk dosud neměla. Ve stejném roce měla společnost tržby 13,7 miliardy korun. CzechToll je v rámci PPF součástí skupiny Itis Holding.
„Hospodářské výsledky společnosti CzechToll dlouhodobě pozitivně ovlivňuje bezchybný provoz systému elektronického mýtného v České republice, kde se daří dlouhodobě překonávat všechny kvalitativní parametry požadované smlouvou. V roce 2024 zároveň zvýšila výnosy implementace zpoplatnění emisí oxidu uhličitého, díky které došlo od 1. března 2024 k růstu výběru mýtného pro český stát řádově o 15 procent,“ komentoval výsledky pro SZ Byznys mluvčí skupiny Itis Holding Miroslav Beneš.
Český stát vybral na mýtném za loňský rok přes 17 miliard korun. Meziročně to byl nárůst o 15 procent.
Kromě Česka provozuje PPF mýtný systém rovněž na Slovensku, a to prostřednictvím společnosti SkyToll. Také slovenský SkyToll je součástí holdingu Itis. V součtu převýšil zisk firem v této skupině za minulý rok 50 milionů eur. To je podle aktuálního kurzu 1,2 miliardy korun.
Od letošního roku drží PPF v Itis Holdingu podíl 95 procent. Svou pozici PPF posílila díky odkupu akcií od druhého společníka, kterým byl generální ředitel Itisu Matej Okáli. Ten nadále holding řídí. Transakci v červnu posvětily antimonopolní orgány Evropské komise.
Itis v loňském roce koupil německou společnost Vitronic, světového lídra v oblasti strojového vidění využívaného právě například pro mýtné systémy nebo městskou mobilitu.
„Jednotlivé provozní společnosti, které Itis Holding vlastní, uspěly například ve výběrovém řízení na služby monitoringu nákladních vozidel pro mýtný systém v Nizozemsku, v září byl podepsán kontrakt na budování nového mýtného systému v Chorvatsku, který zpoplatní jízdu osobních i nákladních vozidel a pomůže omezit rozsáhlé kolony u mýtných stanic v hlavní turistické sezóně,“ popsal mediální zástupce Itisu Beneš.
Mýto a dálniční známky
Mýto platí na dálnicích a na vybraných silnicích I. třídy vozidla nad 3,5 tuny. Tedy například nákladní auta nebo autobusy. Tato vozidla musejí mít palubní jednotku registrovanou v systému elektronického mýtného.
Automobily do 3,5 tuny musejí mít na zpoplatněných dálnicích a rychlostních silnicích dálniční známku. Ta od roku 2021 funguje pouze v elektronické podobě.
„SkyToll realizoval první pilotní projekt elektronického výběru mýtného v Indii a společnost CzechToll zahájila práce na budování nového satelitního mýtného systému na Slovensku,“ doplnil zástupce holdingu Itis.
CzechToll provozuje mýtný systém v Česku od roku 2020. Smlouvu se státem firma podepsala na deset let. Předchozím provozovatelem mýta byla rakouská společnost Kapsch. Střídání Kapsche firmou ze skupiny PPF se uskutečnilo ve zjitřené atmosféře, kdy rakouská firma hrozila kvůli nástupu konkurenta plejádou právních kroků.