Hlavní obsah

Přehledně: Méně razítek a papírování. Tyto změny Čechům zjednoduší podnikání

Foto: smolaw, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Vláda bude ve středu schvalovat druhý antibyrokratický balíček. Obsahuje přes 23 opatření a zaměří se na pomoc živnostníkům.

Článek

Vláda chystá druhé tažení v boji proti byrokracii. Ve středu bude schvalovat další balík opatření, která mají lidem v Česku zjednodušit život. Soubor jednotlivých kroků se zaměřuje zejména na živnostníky.

„Zjednodušit život podnikatelům a živnostníkům a ulevit jim od zbytečného papírování jsme se zavázali v programovém prohlášení vlády. Druhá série úlev a zjednodušení se týká financí, zemědělství, zdravotnictví, justice i dalších,“ uvádí ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun.

Nový antibyrokratický balíček se skládá celkem z 23 opatření. Konečná verze, která ukáže jejich kompletní seznam, bude známa ale až po jednání vlády.

Jisté místo v seznamu opatření má mít například zrušení vstupních lékařských prohlídek pro nerizikové profese, digitalizaci komunikace zaměstnavatelů se sociální správou, zavedení možnosti on-line žádosti na všechny typy důchodů nebo přípravu metodiky pro krajské hygienické stanice.

V balíčku antibyrokratických kroků se má objevit také zvýšení limitů pro povinné ověření účetní závěrky auditorem ve firmách. „Je třeba zvýšit limity pro povinné ověření účetní závěrky auditorem, které jsou již více než 15 let beze změny a nutí plnit tuto povinnost a vynakládat značné peníze čím dále víc firem a organizací,“ komentuje návrh opatření Šalomoun.

Antibyrokratický balíček II zahrnuje například:

  • Zvýšení limitů pro povinné ověření účetní závěrky auditorem ve firmách,
  • zvýšení limitů pro bagatelní spory (pomůže odlehčit odvolacím soudům, zváží se též umožnit odvolání proti usnesení o dělení řízení nebo zákaz takového účelového dělení),
  • částečné zrušení přísedících u soudů (ponecháni by mohli být např. u závažné trestné činnosti),
  • zrušení potravinářských průkazů,
  • zrušení vstupních lékařských prohlídek pro nerizikové profese,
  • zavedení možnosti on-line žádosti na všechny typy důchodů,
  • digitalizování komunikace zaměstnavatele s orgány sociální správy (včetně písemností k dávkám nemocenského pojištění),
  • přípravu metodiky pro krajské hygienické stanice, která sjednotí výklad pravidel pro sezonní produkci marmelád, sirupů a dalších výrobků v domácím prostředí ad.,
  • omezení nebo zrušení koncesionářských poplatků pro televizní obrazovky využívané v průmyslu,
  • zavedení on-line žádosti o starobní důchod.

Zdroj: Legislativní rady vlády

„Také chceme pomoci lidem, kteří v domácím prostředí chtějí vyrábět marmelády, sirupy, péct cukroví a další. Mnohdy jim v tom brání nejednotný výklad pravidel, a proto se připraví jasná a přehledná metodika pro krajské hygieny,“ dodává.

Názor odborníka

Druhý soubor antibyrokratických kroků je podle Moniky Marečkové, řídící partnerky poradenské společnosti RSM, jasným krokem vpřed. Společnost už dříve připravila vlastní návrh opatření, kterým chtěli po schválení prvního balíčku vládní představitele a státní správu inspirovat k dalšímu posunu, který je zejména z hlediska živnostníků potřeba.

Jen časová náročnost papírování se totiž podle jejích slov i v malých firmách blíží 300 hodinám ročně. „Úpravy navržené ve schvalovaném návrhu by firmám pomohly ušetřit i desítky hodin práce a mohly by posunout české firmy k jejich vlastní digitalizaci a zvýšení produktivity práce,“ říká Marečková z RSM.

Příkladem kroku, který by vláda do balíku opatření ráda zahrnula, je také zjednodušení daňového odepisování.

„Zjednodušit by se měla celá oblast odpisů, tedy zatřídění majetku, rozlišení toho, co je a není technické zhodnocení nebo oprava. Ve většině případů jde totiž pouze o časové hledisko a v nákladech stejně nakonec v průběhu času skončí celá pořizovací cena,“ vysvětluje Marečková.

Další návrh vlády, který by mohl být během středečního jednání schválen, má být zrušení oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí u osvobozených příjmů a nezdanitelných příjmů nad 300 tisíc korun.

„Českému státu z těchto transakcí žádné riziko neplyne, a slouží tak pouze pro statistiku – zejména sledování odlivu dividend k zahraničním vlastníkům,“ komentuje řídící partnerka poradenské společnosti RSM. Důležité podle jejích slov také je, že materiál obsahuje i výzvy pro státní správu samotnou. Mezi ně bude patřit například návrh plné digitalizace komunikace MPSV a jeho úřadů s firmami.

„Dalším logickým krokem by následně mělo být sdílení informací a dokumentů mezi jednotlivými úřady a sjednocení jejich formulářů. Firmy by se tak mohly zbavit například papírových formulářů o ošetřovném, mateřské a rodičovské dovolené nebo formuláře o ukončení pracovní neschopnosti, jehož termín ČSSZ již zná,“ dodává.

Zda se ale výše zmíněná opatření nakonec podaří v rámci antibyrokratického balíčku prosadit, ukáže středeční hlasování vlády.

Jak to bude?

Podle mluvčí ministra Šalamouna Jany Taušové by se měla ministerstva na jednotlivá opatření připravit do konce letošního října. „Pak návrhy projdou připomínkovým řízením a Legislativní radou vlády,“ vysvětlila mluvčí pro Seznam Zprávy.

První soubor opatření v boji proti byrokracii schválila vláda už vloni koncem srpna. Prošla dvacítka kroků, z nich některé už dnes platí.

Od začátku letošního roku byly například zrušeny povinné pravidelné lékařské prohlídky pro zaměstnance v profesích s nízkým rizikem. Skončila také povinnost lékařských prohlídek pro zaměstnance, kteří řídí firemní vozidla. Od letošního ledna také vláda zvýšila limity obratu pro povinné placení DPH a možnost přihlášení k placení paušální daně na dva miliony korun a snížila pokuty za kontrolní hlášení pro menší plátce až na polovinu.

Doporučované