Hlavní obsah

Nový jednorožec. Druhý český startup dosáhl hodnoty miliardy dolarů

Foto: Productboard

Zakladatelé miliardového startupu Productboard Daniel Hejl (vlevo) a Hubert Palán.

Reklama

Významné americké fondy daly tuzemskému startupu Productboard novou kapitálovou injekci. Díky této investici se hodnota softwarové firmy výrazně přehoupla přes jednu miliardu dolarů.

Článek

Česká online platforma Productboard získala od investorů dalších 125 milionů dolarů. Hodnota raketově rostoucí firmy se díky tomu dostala přes jednu miliardu dolarů. Získala tak prestižní startupový status jednorožce, jak se firmy s takovýmto ohodnocením nazývají. Prvním tuzemským jednorožcem se loni stala skupina okolo e-shopu s potravinami Rohlík.cz.

Productboard pomáhá firmám reagovat na poptávku správnými digitálními produkty. Mezi zákazníky společnosti patří i korporace, jako jsou Microsoft, Volkswagen, Zoom nebo z Česka pocházející Avast. Nová investice dostala hodnotu Productboardu na 1,7 miliardy dolarů. To je v přepočtu zhruba 37 miliard korun.

„Status jednorožce je jedním z milníků na naší cestě vybudovat silnou globální společnost. Stále zrychlující se digitalizace světa hraje v náš prospěch, máme tak velké plány. Pro náš další úspěšný růst je stěžejní nabírat ty nejlepší odborníky na světě,“ uvedl Hubert Palán, zakladatel a generální ředitel Productboardu.

Tým Productboardu každý rok zdvojnásobí velikost. Společnost v současnosti zaměstnává přes 400 specialistů. Má kanceláře nejen v Praze a Brně, ale také v San Franciscu, Dublinu a Vancouveru.

Status jednorožce je jedním z milníků na naší cestě vybudovat silnou globální společnost.
Hubert Palán, zakladatel a generální ředitel Productboardu

Aktuální investiční kolo do českého startupu vedly dva významné americké fondy. Prvním je Dragoneer Investment Group ze San Francisca. Ten již dříve investoval do společností typu Spotify, Uber nebo Airbnb.

Druhým fondem, který do Productboardu aktuálně investoval, je Tiger Global Management z New Yorku. Ten vedl již investiční kolo, v němž Productboard loni v dubnu získal 72 milionů dolarů. Mezi dalšími investory, kteří se zúčastnili současného kola, je i český fond Credo Ventures.

Přízeň investorů

Productboard založili Hubert Palán a Daniel Hejl v roce 2014. Jako první investovala do firmy rok po jejím založení tuzemská skupina Rockaway Capital. Následně se přidal zmíněný fond Credo Ventures, česká investiční firma Reflex Capital a další investoři. V součtu již získal Productboard od investorů 262 milionů dolarů.

„Ukazuje se, že české startupy jsou schopny se stále více prosadit v mezinárodním měřítku a získat v pozdějších investičních kolech finance od velkých zahraničních fondů,“ komentovala investice do tuzemských startupů Zuzana Picková, výkonná ředitelka investorské asociace CVCA.

Hranici ohodnocení startupu na více než jednu miliardu dolarů zatím v České republice překročily jen Rohlík Group a Productboard. Našlápnuto k získání titulu jednorožce má také společnost Mews, která vyvíjí systémy pro správu hotelů, nebo firma Rossum, jež slaví úspěch s využitím umělé inteligence při čtení a zpracování dokumentů typu faktur.

Zatímco nový kapitál proudí do Productboardu a dalších rozjetých startupů v rámci pokročilých investičních kol, prospívají v Česku také investice v raných fázích životního cyklu nadějných firmiček. Takové startupy dostaly loni celkem čtyři miliardy korun. To je o miliardu víc než v roce 2020. Vyplývá to z aktuální studie advokátní kanceláře Mavericks, která se zaměřuje právě na startupy.

Medián investic v brzké fázi životního cyklu startupů byl loni 13,5 milionu korun, meziročně o milion více, vyplývá ze statistik Mavericks. V případě hodnoty českých startupů v raných investičních kolech vzrostl v roce 2021 medián na 120 milionů korun. Proti předešlému období to představuje nárůst o 45 milionů.

Reklama

Doporučované