Článek
„Tohle je inovace, jaká přijde jen jednou za deset let,“ burcoval Craig Federighi, viceprezident firmy Apple, fanoušky sledující přímý přenos z každoroční vývojářské konference WWDC. „Je to skvostný nový vzhled, který se snadno používá.“
S první částí „skvostný“ se zřejmě hodně lidí ztotožní. Nemusíte být fanouškem Apple, abyste užasli nad tím, co moderní telefony zvládnou rychle vykreslit na displeji. Ovládací prvky, ikony, textová políčka, to všechno bude v nových systémech od Apple jako ze skla.

Skleněné ikonky si budete moci zapnout na počítači MacBook, tabletu iPad, telefonu iPhone i hodinkách Apple Watch. Nové operační systémy se číselně sjednotí a všechny ponesou verzi 26 (poslední dvě číslice příštího roku).
Ještě před deseti lety by grafický procesor mobilního telefonu takový design nejspíš neutáhl. Apple má ale svoje vlastní procesory Apple Silicon, a tak chce, aby byl jejich výkon vidět nejen při hraní her, ale i při běžném scrollování. A tak uživatel pod „skleněnými prvky“ vidí rozostřeně to, co je za nimi. Kolem hran ovládacích tlačítek si tak můžete všimnout detailně realistického zkreslení, které připomíná lom světla v masivní zaoblené tabulce skla.

Animace ve stylu „Liquid Glass“ (tekuté sklo) je nádherná, ale z pohledu čitelnosti nepraktická.Video: Apple.com
Ale už během prezentace – a tam jsou samozřejmě pečlivě vybrané momenty – bylo zřejmé, že vzhled „bílé písmo na průhledném skle“ je hezký jen do té chvíle, než se pokusíte ten text číst. Vyzkoušet si to může každý, vývojářská betaverze iOS 26 je ke stažení. Následující tři snímky jsem pořídil během prvních minut používání nové verze operačního systému.

Snímky z testování operačního systému iOS 26 (vývojářská betaverze z června 2025).
Nevím, jak vy, ale já mám problém se v těch poloprůhledných sklíčkách a rozostřených ikonkách zorientovat. Jak (ještě poměrně diplomaticky) poznamenal Marques Brownlee, populární recenzent mobilních telefonů: „Vypadá to někdy úžasně. Ale také je to někdy těžko čitelné. Je tu celá řada textů, popisků, ovládacích prvků, které jsou zkrátka špatně čitelné.“
Nebyl zdaleka sám, na obtížnou čitelnost si stěžovaly prakticky všechny prvotní recenze. „Podle mého je možné, že vzhled Liquid Glass má odvést pozornost od toho, že Apple uživatele zklamal v oblasti umělé inteligence,“ spekuluje youtuber Andrew Erickson. Připomíná ale, že jde o betaverzi, takže než se nový systém dostane na obrazovky běžných uživatelů, může se ještě hodně změnit. Apple určitě nebude mít nouzi o zpětnou vazbu, stačí otevřít libovolnou sociální síť a screenshotů demonstrujících špatnou čitelnost tam najdou stovky.
Umělá inteligence o dva roky pozadu
Prezentace novinek Apple byla hodinu a půl dlouhá, měla jako obvykle rychlý spád (i díky tomu, že jde o pečlivě zprodukovanou a sestříhanou show) a prezentující postupně představili desítky novinek pro operační systémy všech Apple produktů: od hodinek přes iPhony a tablety až po počítače a nejnovější kategorii zařízení virtuální helmu Vision Pro.
Jeden typ novinek byl ale letos překvapivě vzácný. Zvlášť v porovnání s konkurencí (Google nebo Samsung) byl tentokrát Apple pozoruhodně skoupý na termín „umělá inteligence“, tedy na zkratku AI, která má v jejich případě odkazovat na spojení Apple Intelligence.
Ne že by Apple neukázal žádné novinky. Několik opravdu pěkných (předtočených) ukázek jsme viděli. Šlo především o funkce týkající se volání. „Umělá inteligence za vás zvedne neznámé číslo, aniž telefon zazvoní,“ vysvětlil viceprezident Darin Adler, který má v Apple na starosti internetové technologie. Telefon se – pomocí lokální syntézy řeči – zeptá, kdo volá a proč, a toto vysvětlení opět přímo v iPhonu přepíše. Tato funkce je zatím k dispozici pouze v angličtině. Jakmile volající vysvětlí, proč volá, telefon jejich zdůvodnění zobrazí a teprve v tu chvíli zazvoní.

„Greg čeká přede dveřmi se zásilkou…“ přepsal iPhone volání z neznámého čísla.
Uživatel tak zvedá neznámé číslo s dobrou představou, o co se jedná, nebo může nevyžádaný hovor v klidu ignorovat. Jde o pěknou funkci, která ovšem téměř do posledního detailu kopíruje funkci Call Screen. Tu Google do svých telefonů Pixel zavedl už v roce 2020.
Další zapojení umělé inteligence, které se Applu, zdá se, podařilo dotáhnout, je okamžité překládání, které rovněž probíhá přímo na zařízení. Umělá inteligence se tedy stará o přepis, přeložení a v některých případech i o syntézu. Uživatel tak může telefonovat a nechat si zobrazit titulky, nebo rovnou nechat telefon, aby oběma stranám překládal do ucha.

Automaticky generované anglické titulky k videohovoru ve francouzštině.
Překlady zatím Apple ukázal pro kombinaci jazyků angličtina, španělština, francouzština a němčina. Určitě přibudou i další. Ale ani zde Apple není v roli inovátora, spíše dotahuje konkurenci: živý překlad nabízí ve svých telefonech jak Google, tak Samsung.
O poslední funkci, která do iPhonů a iPadů přináší onu „generativní umělou inteligenci“ přímo na zařízení uživatelů, by pak bylo skoro lepší pomlčet. Apple se z nějakého důvodu v roce 2025 chlubí tím, že umí vygenerovat malé kreslené postavičky na základě fotek a pokynů uživatele. To působilo zastarale už v době, kdy se tím loni předváděl Samsung, v půlce roku 2025 je to div ne retro.

Ukázka nástroje Playground pro generování obrázků přímo v zařízení na základě vlastních fotek.
Apple si dal aspoň při návrhu funkce záležet, aby uživatel nemusel moc přemýšlet a přesto dosáhl dobrých výsledků (tedy průměrně vypadajících 3D avatarů). Pochvalu si zaslouží i za to, že všechny funkce nabízí přímo na zařízení, a pokud se něco posílá jinam (třeba na servery ChatGPT), uživatel se o tom hned jasně dozví a musí to odsouhlasit. Celkově ale letošní dávka „Apple Intelligence“ zklamala zřejmě i ty, kdo nic moc nového nečekali.
Apple Intelligence jako falešná reklama
Nenaplněná očekávání uznal i v nezvykle skromném proslovu i viceprezident Apple pro software. „Práce na Apple Intelligence potřebuje více času, abychom dosáhli laťky, kterou jsme si stanovili. Těšíme se, že vám o tom řekneme více v následujícím roce,“ připustil Craig Federighi, čímž opatrně naznačil, že to možná nebude letos.
Ostře to kontrastuje s jeho loňskou prezentací, kdy Apple svou vizi umělé inteligence prezentoval poprvé. „Na tento okamžik jsme se připravovali už dlouho. Jsme nadšení ze síly generativních modelů. Existují už chatboti, kteří umí plnit celou řadu úkolů,“ vysvětloval publiku v červnu 2024, rok a půl po uvedení ChatGPT. „Jenže tyto nástroje o vás nebo vašich skutečných potřebách vědí jen velmi málo. S iOS 18, iPadOS 18 a macOS Sequoia se vydáváme na cestu k inteligenci, která vás doopravdy chápe. Apple Intelligence je osobní inteligentní systém, který přímo do vašeho iPhonu, iPadu a Macu integruje výkonné generativní modely. Tento systém využívá vaše osobní informace k tomu, aby vám poskytoval inteligenci, která je pro vás skutečně užitečná a relevantní,“ hlásil.
Znělo to skvěle: důraz na lokální modely byl přesně to, čím mohl Apple zazářit a elegantně zdůvodnit, proč uvedl svou umělou inteligenci později než ostatní softwaroví giganti (především Google, OpenAI a Microsoft).
Jenže čas plynul, nový iPhone 16 už se prodával a slíbené AI funkce nepřicházely. Nebo přicházely, ale v podobě, která nebyla užitečná, ale spíše překážející, zavádějící nebo rovnou legrační.
Funkce | Původní slib | Realita |
---|---|---|
Konverzační asistent Siri, který rozumí vašemu kontextu | Měl přijít už na podzim 2024 | Ani v roce 2025 není dostupný, dost možná se odsouvá na rok 2026. |
Apple Intelligence rozpozná, co máte zrovna na obrazovce | Ukázka v rámci prezentace z roku 2024. | Stále není dostupné, spekuluje se, že v době prezentace vůbec neexistovaly. |
Agentní chování asistenta Siri | „Siri za vás bude ovládat ostatní aplikace,“ zaznělo na WWDC 2024. | Stále není dostupné, Apple přiznal, že toho současná architektura není schopna. |
Zpřístupnění Apple Intelligence vývojářům ostatních aplikací | Oznámeno na WWDC 2024. | Stále není funkční. |
Souhrny notifikací | Oznámeno na WWDC 2024. | Uvedeny na podzim 2024, poté opět zrušeny. Nyní stále neaktivní. |
A přestože se Apple chlubí novými modely vlastní výroby, zatím se to ještě neprojevilo způsobem, který by se vyrovnal tomu, co umí ty konkurenční.
Všechny generativní AI založené na principu velkých jazykových modelů mají sklon si vymýšlet, ale lokální model Apple byl k chybám až nečekaně náchylný. Některé funkce – třeba automatickou AI sumarizaci notifikací – raději dodatečně zrušil.

Ukázka nepravdivého shrnutí zprávy, souhrn vygenerovala Apple Intelligence přímo na zařízení daného uživatele. „Luigi Mangione se zastřelil,“ píše souhrn, aniž by něco takového v původní zprávě bylo.
Přitom ale celé léto 2024 Apple lákal americké uživatele ke koupi nového iPhonu právě s poukazem na to, že bude obsahovat užitečnou revoluční Apple Intelligence. To ale firma nesplnila, a čelí tak hned několika žalobám pro klamavou reklamu.
„Apple slíbil, že Apple Intelligence významně zvýší schopnosti Siri a udělá z ní konverzačního osobního asistenta, který umí analyzovat data napříč aplikacemi a dokáže řešit každodenní problémy,“ stojí v jedné hromadné žalobě. „Apple skrze reklamy, prezentace a oficiální stránky produktu sliboval, že Apple Intelligence bude dostupná se startem iPhone 16. Tyto sliby byly falešné. Apple Intelligence na iPhone dostupná nebyla.“
Po měsíci sice Apple nové funkce dodal pomocí updatu operačního systém. „Bohužel i poté zůstaly sliby Apple nenaplněny,“ popisuje žaloba. „Rok 2024 skončil a telefony iPhone 16 stále postrádaly slibované funkce, zejména Konverzační Siri, na kterou se Apple odkazoval v reklamách. Jinými slovy, Apple od zákazníků inkasoval peníze za nové telefony, které by si jinak nepořídili, kdyby se v reklamách neobjevovaly zavádějící nepravdy.“
Pro firmu Apple je to nepříjemná – a historicky poměrně neobvyklá – situace. Samozřejmě, že v prezentacích se občas přehání a v reklamách slibuje. I ostatní firmy ukazují svou umělou inteligenci na pódiu v lepším světle, než čemu odpovídají reálné zkušenosti. Jenže tady je Apple obviněn nejen z přehánění, ale rovnou ze zištné fabulace. „Místo toho, aby se Apple ke svým výrokům postavil, tak potichu ze svých stránek zpětně smazal některé sliby týkající se funkcí iPhone 16,“ připomíná žaloba.
Toto fenomenální zaškobrtnutí Apple má zřejmě více příčin, od interní rivality týmů a přílišné tajnůstkářství i v rámci firmy až po technická omezení spojená s deklarovanou nutností provozovat umělou inteligenci lokálně na telefonu. Apple má velmi silný a rychlý hardware a k tomu navíc věrnou uživatelskou základu. To jim dalo předpoklady uspět i poté, co do AI závodů naskočili s ročním zpožděním. Místo toho ale Apple letos ukázal jen dílčí vylepšení.
„Loni jste oznámili chytřejší Siri, kterou pohání umělá inteligence. Kde ta Siri je?“ zeptala se Joanna Sternová, redaktorka Wall Street Journal. „Uvedli jsme skvělé nové vizuální rozhraní pro Siri a možnost psát zprávy pro Siri,“ vyjmenovává Federighi, co se povedlo. Ale i on musí uznat, že se jim řadu slíbených věcí nepodařilo splnit. „Měli jsme dvě fáze. Měli jsme verzi jedna, která uměla to, co jsme ukázali na konferenci. Ale když jsme to pak testovali, zjistili jsme, že kvalita není dostačující. Je zcela na vás, na co se Siri zeptáte nebo jaká data máte na svém telefonu, a my jsme chtěli, aby výsledek byl spolehlivý. A té spolehlivosti jsme nedosáhli tak rychle, jak jsme původně mysleli. A tak jsme to odsunuli na jaro letošního roku, a posléze jsme se rozhodli, že to posuneme ještě dále a počkáme na verzi 2, která bude schopna dostat nás tam, co od nás naši zákazníci očekávají.“
Zatím je tedy na novém iPhone „stará dobrá Siri“. Která ovšem v porovnání se schopností konkurenčních chatbotů jako Gemini nebo ChatGPT opravdu už nikoho neohromí.
Ani akcionáři nejsou z výkonu Apple odvázaní. Cena akcií se po prezentaci mírně propadla, a pokračuje tak v sestupné tendenci posledních šesti měsíců.
Za smolný půlrok Applu nemůže samozřejmě jen jejich Siri. Velký vliv měla třeba Trumpova cla nebo pokles zájmu na čínském trhu. Ale hromadné žaloby nespokojených zákazníků určitě na náladě nepřidaly. A na vývojářské konferenci Apple také nedal žádný velký důvod k pozitivním vyhlídkám. Jestliže v minulých letech bylo možné pojmenovat alespoň nějaký důvod, proč by majitelé iPhonů měli sáhnout po novém modelu, tentokrát takové lákadlo – alespoň prozatím – úplně chybí.
Vize, která nám ještě vytře zrak?
Firma Apple sice ráda sebe sama označuje za revoluční, ve skutečnostni ale není pověstná zrovna tím, že by prošlapávala nové cesty. Naopak, v minulosti Apple opakovaně ukázal, že někdy se vyplatí být druhý. Spoluzakladatel a dlouhoodbý šéf Applu, Steve Jobs, zdůrazňoval, že zákazníci nechtějí novou technologii. Chtějí něco, co funguje, aniž by museli přemýšlet, jak to funguje: „Musíte začít s uživatelem a jeho zážitkem a od toho se bude odvíjet technologie, kterou použijete,“ uvedl v improvizovaném proslovu na konferenci WWDC v roce 1997. „Nemůžete začít s technologií, a pak hledat, jak ji uživateli vnutit.“
Když Steve Jobs v lednu 2007 představil veřejnosti první iPhone, nebyl to první smartphone na trhu. Ani nebyl – alespoň dle parametrů – nejrychlejší, nejlepší a už vůbec nenabízel nejvíce funkcí. Ale byl od začátku navržený tak, aby padl do ruky, šel ovládat prsty a nabízel odezvu tak rychlou, že jeho ovládání bylo intuitivní. Žádný jiný konkurenční smartphone z té doby neodhadl budoucnost tak dobře. Přístup iPhone vyhrál na celé čáře a konkurence se přizpůsobila. Na trhu jsou dnes tisíce telefonů a skoro všechny vypadají jako nějaká mírně upravená varianta některého z iPhonů.
Historie telefonu iPhone:
Na tento Jobsův princip – neprodávejte lidem technologii, prodávejte jim zážitek – Apple v roce 2024 pozapomněl a je za to právem kritizován. Místo toho, aby ukázal, jak je umělá inteligence užitečná, začal lidem nabízet technologii, a až potom hledat, jak by ta technologie mohla být užitečná. Z rozhovorů je zřejmé, že si Apple tuto chybu zpětně uvědomuje. A pravděpodobně se ji pokusí napravit.
Měl by si pospíšit. Bývalý klíčový designér Steva Jobse – Jony Ive, jeden z hlavních návrhářů řady iPhone, iPad a MacBook – nedávno oznámil spolupráci se Samem Altmanem (spoluzakladatel a šéf OpenAI).

Jony Ive (vlevo) a Sam Altman (vpravo) prezentují svůj zatím tajný hardwarový projekt „io“, který má představit úplně nový typ osobního zařízení využívající umělou inteligenci.
Jejich projekt „io“ je prozatím záměrně zahalený tajemstvím; možná ještě sami nevědí, jakou na sebe vezme podobu. Ale jasně řekli, jaký je cíl: udělat úplně nový typ zařízení, které umožní lidem komunikovat s umělou inteligencí, aniž by k tomu potřebovali telefon. Spekuluje se, že se Altman a Ive pokusí udělat lepší a chytřejší verzi neúspěšného Humane Pin.
Futuristická vize „života bez chytrého telefonu“ je pro nás možná nyní – v době maximální závislosti na mobilních obrazovkách – těžko představitelná. A pro současnou účetní rozvahu společnosti Apple poněkud nepříjemná. Ale když se podíváme na celkové směřování Apple, vidíme, že oni se tímto směrem dívají.
Apple nevydělává jen na telefonech. Vydělává na tom, že nabízí svým zákazníkům ucelené prostředí, které je všude kolem nich. Telefony iPhone a tablety iPad komunikují s počítačem MacBook, notifikace se ukážou na hodinkách Apple Watch a celá domácnost se sejde u Apple TV. S každým dalším kouskem hardware, který si zákazník pořídí, se zvyšuje příležitost pro užitečnou a plynulou interkonektivitu.
Apple už ukázal svou ultimátní vizi takového propojení. Zatím ve značně nedokonalé verzi, v podobě futuristického zařízení Vision Pro. Tato helma využívající virtuální realitu je zatím určená spíše vývojářům.
Podívejte se na moje první dojmy z Vision Pro (2024):

Jak jsem si vyzkoušel Apple Vision Pro.Video: Pavel Kasík, Seznam Zprávy
Helma Vision Pro je neprůhledná – na svět se koukáte zprostředkovaně, skrze kamery a simulaci. Je ale jasné, že Apple (a taky Google, Meta a další firmy) pracují na brýlích, které by neizolovaly člověka od světa. Budou to brýle průhledové (AR – augmented reality) a informace uvidíte v prostoru. Tam, kde umělá inteligence usoudí, že dávají smysl.
Pamatujete na Liquid Glass? Tu naleštěnou, ale těžko čitelnou nádheru, o které píšeme na začátku? Když se na to podíváme optikou této vize budoucnosti, najednou nevypadá tak nesmyslně. „Myslím, že Apple nás připravuje na budoucnost, ve které budeme nosit chytré brýle,“ spekuluje futuristka Sinead Bovellová. „Proč by nám servírovali horší uživatelský zážitek? Proč dávat lidem hůře čitelný text? Protože přesně takto bude text vypadat na průhledových brýlích pro rozšířenou realitu.“
Průhledové brýle totiž – aspoň v nejbližší době – budou umět zvýšit jas nějakého bodu, ale nebudou umět selektivně nějakou část ztmavit. Představit si to můžeme jako bílou zeď, na kterou promítáme film pomocí projektoru: projektor může pouze přidat světlo, nikoli ubírat. Takže nejtmavější černá bude pořád jen tak černá, jako je bílá zeď vedle, proto je vhodné zatáhnout rolety, když promítate na zeď ve dne.

Apple vylepšil 3D avatary lidí, které zobrazuje v brýlích Vision Pro: vlevo nová verze, vpravo původní.
„Myslím, že nás připravují na dobu, kdy budou ovládací prvky rozmístěné v prostoru,“ řekl mi k tomu Petr Mára, český technologický youtuber a podcaster. „A taky si myslím, že Apple dá časem lidem s iPhonem a iPadem přístup k tomu, že uvidí v prostoru to, co dnes vidí lidé ve virtuálních brýlích Vision Pro. Což ostatně už Apple naznačil, když ukázal možnost společného sledování jednoho videa dvěma lidem s brýlemi Vision na hlavě.“
Samozřejmě, že do té doby bude muset Apple vymyslet celou řadu řešení významných technologických problémů i drobných detailů. Mimo jiné právě tu umělou inteligenci, ve které za konkurencí stále očividně zaostává. Ale to jim nemusí bránit v tom, aby svou vizi sjednoceného systému posouvali dál.
„Za deset let možná nebudete potřebovat iPhone,“ uvedl nedávno Eddy Cue, viceprezident Apple, během soudního líčení týkajícího se monopolního postavení Google. A důvodem je právě umělá inteligence.

Vypadá takhle budoucnost?
Je jasné, že se Apple na tuto budoucnost připravuje po svém. A jejich strategie je – jak se zdá – docela průhledná.