Hlavní obsah

Slovenské řetězce zavedou strop na základní potraviny, Česko to nechystá

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto

Reklama

Velké slovenské maloobchodní řetězce stanoví tříměsíční cenový strop na některé potraviny. Oznámil to ministr zemědělství Samuel Vlčan. Česko zatím podobný krok neplánuje.

Článek

Osm největších maloobchodních řetězců na Slovensku od pondělí na tři měsíce stanoví cenový strop na vybrané potraviny. Opatření se dotkne téměř 400 různých položek. Novinářům to řekl ministr zemědělství Samuel Vlčan a zástupci maloobchodu. Právě zdražování potravin přispělo na Slovensku ke zrychlení inflace na dlouhodobá maxima.

„Tyto produkty se nebudou shodovat v každé síti. Ke snížení ceny může dojít, během tří měsíců se ceny ale zvyšovat nebudou,“ uvedl k projektu Martin Krajčovič, předseda Slovenské aliance moderního obchodu, která v zemi sdružuje přední řetězce.

Potraviny s cenovým stropem, mezi které bude patřit hlavně zboží slovenského původu, maloobchod označí logem „Protiinflační garance“ a jejich ceny by měl zveřejnit na svých webových stránkách. „Já si této iniciativy vážím. Věřím, že tímto způsobem pomůžeme hlavně obyvatelstvu s nízkými příjmy,“ řekl Vlčan.

Loni se slovenský maloobchod zavázal, že u více než desítky základních potravin nebude zvyšovat své marže. Podle Krajčoviče řetězce zvýšily ceny méně, než jim stouply nákupní ceny zboží.

Potraviny byly na Slovensku letos v únoru stejně jako v lednu meziročně dražší o 28,6 procenta. Náklady na potraviny a na bydlení včetně energií mají dohromady největší podíl na výdajích slovenských domácností. Meziroční míra inflace na Slovensku v únoru zrychlila tempo na 15,4 procenta z lednových 15,2 procenta. Vrátila se tak na úroveň z loňského listopadu a prosince, kdy byla na více než 22letém maximu.

Česko podle aktuálních informací podobný krok neplánuje. „Jako ministerstvo vůbec neuvažujeme nad umělým zastropováním cen. Pokud by se české řetězce rozhodly k podobnému kroku, bylo by to z jejich vlastní iniciativy. Jako klíčový problém naopak vidíme spíše absenci zdravého konkurenčního prostředí mezi obchodními řetězci,“ říká Vojtěch Bílý, tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství.

Meziroční růst potravin v Česku se v únoru zmírnil z lednových 24,8 procent na 23,9 procent.

Reklama

Doporučované