Hlavní obsah

Zvědavý čínský TikTok rozdělil české firmy

Foto: Profimedia.cz, Seznam Zprávy

Firmy čelí tlaku, zda si ponechat aplikaci TikTok, když před ní varuje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Il. foto.

Reklama

Aplikace TikTok, před jejímž používáním varoval Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, je na „pozorování“ v řadě firem, které ji využívají. Část z nich sleduje, co se bude dít, část se s ní už rozloučila.

Článek

Aplikace pro mladé, jak se říká čínské sociální síti, kterou díky krátkému vtipnému videoobsahu konzumují především lidé do 30 let, se ocitla v nelibosti. Když ji na začátku března Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) označil za bezpečnostní hrozbu, tak ji v reakci na to na svých zařízeních zablokovaly rezorty vnitra, zahraničí, obrany, školství nebo práce.

Nyní k tomu přistupují i soukromé firmy. Některé si ji však oblíbily jako vhodný komunikační kanál a s odkazem na to, že i ostatní sociální sítě sbírají o svých uživatelích data a mohou být potenciálně nebezpečné, se jí zatím plně vzdát nechtějí. Všechny se však zaštiťují tím, že je pro ně bezpečnost na prvním místě.

Atraktivita TikToku je nicméně daná tím, že počet jeho uživatelů rychle roste a oslovuje mladé, ke kterým se tradičními kanály těžko dostává.

Radikálně přistoupila k problému například AirBank, která v minulosti na TikTok umístila několik reklam, založila si tam vlastní účet, chtěla ho začít aktivně využívat a mluvčí banky si sama soukromě začala zkoušet, co platforma umí, aby dokázala tento komunikační kanál dobře obsluhovat. Po vydání varování však banka všechny aktivity stopla.

„Varování související s používáním aplikace TikTok bereme velmi vážně. Přijali jsme opatření, která spočívají v zákazu používání této aplikace i pro soukromé účely ve služebních zařízeních zaměstnanců včetně služebních telefonů a zastavili naplánované reklamní kampaně na této platformě,“ řekla mluvčí banky Jana Pokorná.

Foto: Air Bank

Mluvčí Air Bank si soukromě nacvičovala vtipná videa. Zkušenosti už ale asi v praxi nezúročí.

Raiffeisenbank aplikaci naopak dále pro komunikaci využívá, protože je přesvědčena o tom, že má její využívání plně pod kontrolou.

„Z bezpečnostních důvodů užíváme ke správě tohoto komunikačního kanálu od počátku zařízení, které není jakkoliv propojené se systémy banky, a plně tedy vycházíme vstříc doporučením nejen našeho týmu bezpečnosti, ale i úřadů,“ říká mluvčí banky Tereza Kaiseršotová. Banka však podle ní s ohledem na současnou situaci vyhodnocuje další působení na této síti.

Podobně k němu přistupuje i Česká spořitelna. „TikTok úspěšně využíváme od roku 2022 pro komunikaci témat souvisejícíh s finančním zdravím a správným hospodařením na cílovou skupinu mladých klientů 18 až 30 let. Pro mladou generaci do 30 let je TikTok v zásadě jedinou komunikační platformou, na které se přirozeně vyskytují a kde jsou zvyklí konzumovat v zásadě veškerý mediální obsah od zábavy přes zpravodajství až po edukaci v oblasti finančního zdraví,“ vysvětluje mluvčí banky Filip Hrubý.

Foto: Česká spořitelna

Česká spořitelna se snaží pomocí zábavných videí naučit mladé správně nakládat s penězi.

Spořitelna podle něj však rozumí doporučení NÚKIB, které se týká využívání aplikace TikTok na mobilních telefonech, a není vyloučeno, že po dokončení analýzy přistoupí k omezení využívání této aplikace na telefonech svých zaměstnanců.

O TikToku si nedělám iluze – služba zdarma obvykle znamená, že produktem je jejich uživatel. V nějaké míře však obsah šmírují prakticky všechny velké firmy, jejichž software se běžně používá – Google, Microsoft, Facebook s WhatsApp.
Marek Indra, majoritní akcionář fondu IFIS

To už udělaly také České dráhy, které sice ke komunikaci vůči veřejnosti čínskou aplikaci nepoužívaly, ale raději ji stoply centrálně.

„V návaznosti na vydané varování jsme implementovali opatření, které na něj reaguje. Vzhledem k tomu, že aplikace TikTok není potřebná pro plnění pracovních povinností zaměstnanců, není důvod, proč by měla být nainstalována na služebních zařízeních,“ popsal zákaz jejího využívání mluvčí drah Emanuel Vittek.

ČSOB dokonce vydala zákaz využívat TikTok ještě před varováním úřadu. „Obecně nepodporujeme přístup zaměstnanců k sociálním sítím, pokud to přímo nesouvisí s jejich pracovní náplní. Přístup k TikToku je u nás z počítačů již delší dobu bez výjimky zakázán. Na základě varování NÚKIB podnikáme další kroky, abychom více omezili přístup zaměstnanců i z jejich osobních mobilních zařízení, která mohou používat k připojení například na pracovní e-mail,“ říká mluvčí bankovní skupiny Patrik Madle.

Komerční banka zakázala využívat a instalovat aplikaci na všech firemních zařízení a pokud zaměstnanci využívají soukromá zařízení pro práci v rámci bankovní skupiny, také ji v nich nesmějí mít nainstalovanou.

„Pro ostatní případy, kdy soukromé zařízení není využíváno pro práci ve Skupině KB, jsme vydali silné doporučení sociální síť TikTok nepoužívat,“ dodává mluvčí banky Michal Teubner.

Také mBank vydala doporučení odstranit aplikaci ze všech zařízení, z nichž mají zaměstnanci přístup k systémům banky, a stejné doporučení vydala i vůči soukromým zařízením svých pracovníků v místech, kde se probírají firemní záležitosti.

Anketa

Využíváte TikTok?
Ano, soukromě
12,1 %
Ano, ve firmě
0,5 %
Ano, soukromě i ve firmě
1,3 %
Ne
86,1 %
Celkem hlasovalo 1512 čtenářů.

UniCredit a Trinity bank aplikaci na svých zařízeních nevyužívají a nepodporují. Banka Creditas podle slov šéfky komunikace Lucie Brunclíkové využívání aplikace v sítích a zařízeních banky zakázala. Na soukromých zařízeních však své zaměstnance nekontroluje. Stejně k tomu přistupují Max banka a Hello bank!.

Podobně situaci vnímá také advokátní kancelář DBK Partners. „U zařízení, která se používají k citlivé a důvěrné komunikaci, se obecně vyhýbáme aplikacím, jež by mohly být bezpečnostně problematické. A mezi ně lze dle posledního dění TikTok zařadit. U soukromých zařízení jsme zaměstnance neomezovali, nicméně tato zařízení se pro důvěrnou komunikaci nepoužívají,“ věří partnerka kanceláře Vladimíra Knoblochová.

Zaměstnance neomezoval na soukromých zařízeních ani investiční fond IFIS. Sám za sebe však TikTok k marketingovým aktivitám nepoužívá a ani nepodporuje jeho využívání na firemních zařízeních. Jeho hlavní akcionář je však obecně k využívání softwaru velkých firem skeptický.

„O TikToku si nedělám iluze – služba zdarma obvykle znamená, že produktem je jejich uživatel. Celkově je ale dobré si uvědomit, že v nějaké míře obsah šmírují prakticky všechny velké firmy, jejichž software se běžně používá – Google, Microsoft, Facebook s WhatsApp… A ani u nich nelze mít jistotu, kde data končí a kdo je může využít/zneužít,“ podotýká majoritní akcionář fondu Marek Indra.

Před „cizími“ aplikacemi se obecně brání také náborová společnost ManpowerGroup. „TikTok zatím u nás není specificky řešen, ale máme nastavenu politiku, že firemní data na mobilech jsou šifrovaná, takže se k nim cizí aplikace nedostane. Vztahuje se to ale především na Outlook, SharePoint, OneDrive a interní aplikace,“ říká manažer pro kybernetickou bezpečnost František Urban.

Potenciálně však podle něj aplikace riziková je, protože jí uživatelé většinou udělí přístup ke kontaktům, volání, fotoaparátu, SMS a podobně a navíc shromažďuje data o chování uživatelů v této aplikaci.

Ožehavým tématem je využívání TikToku pro módní značky a obchodníky, kterým aplikace, na níž mladí tráví v současnosti nejvíce času (podle výzkumu 400 tisíc rodin v USA, Španělsku a Velké Británii a Austrálii), pomáhá zvyšovat prodeje. Aktivně ji například využívá maloobchodní prodejce, který na ní rozjel kampaň „Kaufland: Není jen pro starý!“.

Foto: Kaufland

Německý řetězec rozjel kampaň „Kaufland: Není jen pro starý!“. Varování NÚKIB mu „kazí plány“.

Německá společnost se tak do okamžitého zákazu, který by jí znemožnil účinnou komunikaci s mladými nakupujícími pomocí vtipných videí, příliš nehrne. „Situaci týkající se TikToku monitorujeme, míru rizik nepodceňujeme. Nicméně žádné konkrétní kroky v tuto chvíli nechystáme,“ říká mluvčí řetězce Renata Maierl​.

Opatrně kolem situace našlapuje také drogerie dm. „V tuto chvílí využíváme TikTok jako médium pro oslovení a komunikaci s mladší cílovou skupinou, takzvanou generací Z. Učíme se s ním pracovat a připravujeme různé typy obsahu, abychom zjistili, na co sledující reagují a co je zajímá,“ říká Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.

Foto: drogerie dm

Také drogerie dm se učí aplikaci využívat k edukaci zákazníků (k čemu jsou například věrnostní body) pomocí vtipu. Ani jí se nechce aplikaci opustit.

Společnost však podle něj diskuzi ohledně TikToku a zabezpečení dat pečlivě sleduje. „Zabezpečení služebních telefonů jsme prověřovali a od našich techniků z Německa máme potvrzeno, že aplikace nemá přístup k jakýmkoliv datům společnosti dm. Přesto ve spolupráci s ostatními zeměmi skupiny dm, které jsou na TikToku již aktivní, řešíme interně otázky ohledně dalšího využívání sociální sítě TikTok pro marketingové účely,“ dodává Peroutka.

TikTok dosud aktivně využívala také česká módní značka Vuch nabízející kabelky, peněženky a doplňky, avšak podle slov personálního a marketingového šéfa Josefa Jankovského s ním po posledních událostech bude s největší pravděpodobností končit.

Přístup na firemní TikTok má podle něj jen jeden správce, který má nyní informaci, že do odvolání nic přidávat nebude a s největší pravděpodobností bude účet smazán.

Foto: Trenýrkárna

Vtipné skeče využívají i Trenýrkárna a prodejce kabelek a peněženek Vuch. Trenýrkárně se však aplikaci tak těžce opouštět nebude. Obchodně jí zatím tak velký přínos neposkytla.

„Co se týče jednotlivých zaměstnanců, tak jim nemůžeme určovat, jakou aplikaci v telefonu pro soukromé účely mít můžou a nemůžou, nicméně vydáme doporučení s informacemi, které by měli vědět, a bude už na nich, jestli síť budou nadále využívat, nebo ne,“ dodává Jankovský.

Méně se bude na čínské síti vyskytovat také Trenýrkárna, avšak nejen kvůli bezpečnostní hrozbě, ale i z obchodních důvodů. „TikTok využíváme, ale budeme na něm méně aktivní. Uvidíme, kam se situace posune, jelikož je to pro nás nyní špatně uchopitelný kanál, který aktuálně za nás nemá požadované ROI (návratnost investic), a k tomu ještě uvidíme, jaká bude jeho budoucnost s ohledem na dynamičnost aktuální situace,“ říká šéf a spolumajitel e-shopu Ruslan Skopal.

Co mají jeho kolegové na soukromých zařízeních, je podle něj jejich věc. „Snažíme se kolegy vzdělávat ohledně spamu, dezinformací a obecných hrozeb, jako je finanční gramotnost, ale je to vše spíše formou doporučení,“ dodává Skopal.

Reklama

Doporučované