Hlavní obsah

Závod o nákup webových stránek se zkratkou AI se už rozběhl

Foto: Pixabay.com/ Sujins

Ilustrační foto.

Reklama

O umělé inteligenci a jejích možnostech se píše už všude. Poněkud ve skrytu se ale zároveň rozběhl závod a často tvrdý boj o webové adresy s populární zkratkou AI.

Článek

Když technologický podnikatel Ian Leaman potřeboval koupit webovou adresu pro svůj nový startup s umělou inteligencí, zjistil, že má drahý problém.

Newyorčan totiž pojmenoval svůj podnik Pantry AI, a tak se v prosinci loňského roku rozhodl zjistit, zda doména Pantry.ai již není obsazená. Bohužel si ji už před několika lety zaregistroval někdo jiný, takže se Leaman musel spojit s touto osobou, aby zjistil, zda by se s ní mohl dohodnout na odkoupení. Příběh popisuje server BBC.

„Nabídl jsem mu 2000 dolarů (téměř 46 000  Kč) a on řekl, že chce jen 12 000 dolarů,“ popisuje Leaman. „Pak jsem mu nabídl 7000 dolarů, ale on trval na 12 000 (275 000 korun). „Dohodli jsme se na 12 000 dolarech, pokud to ale bude možné provést se splátkovým kalendářem.“

Leaman, který je nyní hrdým majitelem Pantry.ai, říká, že i když byla dohoda drahá, je rád, že si zajistil zapamatovatelnou webovou adresu, která má v sobě „silné podstatné jméno“. Takovou adresu je prý stále vzácnější získat.

Částka 12 000 dolarů se může zdát vysoká, ale ve skutečnosti je na spodní hranici poplatků, které se nyní platí za doménová jména obsahující zkratku pro umělou inteligenci. To platí zejména v případě, že je AI koncovkou – částí za tečkou, jako je .com nebo .co.uk.

Jedna webová adresa, npc.ai, byla letos prodána za 250 000 dolarů (5,7 milionu korun), zatímco jiná, service.ai, byla podle jedné zprávy prodána za 127 500 dolarů (2,9 milionu korun). Takováto závratná čísla jsou vedlejším efektem horečného dění kolem začínajících firem a technologií založených na umělé inteligenci.

Doména nad zlato

Jak systém získání doménového jména vlastně funguje? Existuje více než 1000 registrátorů domén. Ti všichni jsou akreditováni globální organizací s názvem The Internet Corporation for Assigned Names.

Přejdete tedy na webové stránky jednoho z těchto registrátorů a zadáte požadované jméno. Poté vám zde sdělí, zda je k dispozici, nebo zda již bylo zaregistrováno. Pokud je webová adresa volná, můžete jednoduše zaplatit malou částku – pouhých 15 liber (421 korun) ročně – a zaregistrovat si ji jako svou vlastní.

Na druhou stranu, pokud je konkrétní doménové jméno již zaregistrováno, ale vy se o něj chcete opravdu pokusit, musíte se obrátit na tzv. zprostředkovatele domén. Jedná se o podniky, které zprostředkovávají nákup a prodej webových adres.

Zprostředkovatel – za poplatek – kontaktuje současného vlastníka a zjistí, zda ji chce prodat, a poté se pokusí zprostředkovat dohodu.

Pro zajímavost, i v Česku funguje správce domény cz. Je to společnost nic.cz. V tomto případě tedy může udělovat pouze domény druhého řádu, tedy to, co je před koncovkou cz. „Mohu vám sdělit, ze doména ai.cz má svého držitele od roku 2002,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Vilém Sládek.

Joe Udemme, výkonný ředitel americké společnosti Name Experts, která se zabývá zprostředkováním domén, serveru BBC řekl, že poptávka po webových stránkách s umělou inteligencí v posledním roce prudce vzrostla.

„U těch, kteří chtějí příponu .ai, vidím prodeje v pětimístných a někdy i šestimístných číslech,“ říká. „Pro firmy je nejvhodnější krátká a značková doména.“

Podle údajů, které BBC poskytla společnost Escrow.com, jež se zabývá prodejem doménových jmen, vzrostla celková hodnota všech doménových jmen s koncovkou AI v srpnu letošního roku na 20 milionů dolarů, zatímco o rok dříve to bylo sedm milionů dolarů.

Zprostředkovatelská společnost Afternic mezitím uvedla, že výraz AI je nyní druhým nejpoužívanějším slovem v adresách webových stránek prodávaných prostřednictvím její platformy.

„Tyto domény s umělou inteligencí kupují jak začínající firmy, které hledají své jméno na internetu, tak ti, kteří se snaží tyto domény převést, aby vydělali nějaké peníze,“ říká Matt Barrie, výkonný ředitel společnosti Escrow.

Dodává, že jeden spekulant s doménovými jmény koupil název webové stránky AI za 300 000 dolarů, aby ji pak o několik měsíců později prodal za 1,5 milionu dolarů. „V tomto prostoru jsou spekulanti, kteří si uvědomují, že společnosti chtějí co nejlepší značku.“

Jedno slovo jako cenná nemovitost

Pro firmy zabývající se umělou inteligencí může být získání vybrané webové adresy nákladnou záležitostí, ale Barrie říká, že získání „krátké a čisté“ adresy může společnosti pomoci zobrazit se výše ve výsledcích internetového vyhledávání. Dodává, že pro spotřebitele je také snadněji zapamatovatelná.

„Považujte špičkovou doménu za trvalou slevu z marketingového rozpočtu,“ říká Barrie.

Udemme potvrzuje, že nejoblíbenější webové adresy firem zabývajících se umělou inteligencí jsou tvořeny jedním slovem a koncovkou .ai.

„Na používání jednoho slova se dá nahlížet tak, že se z něj stává digitální nemovitost na pláži,“ říká pro BBC. „Jakmile ji jednou vybudujete, nikdo ji nemůže vybudovat před vámi, pouze za vámi.“

Pan Leaman souhlasí a říká, že by raději získal Pantry.ai než PantryAI.com. Jeho firma využívá umělou inteligenci k tomu, aby pomohla výrobcům spotřebního zboží přesně vypočítat, kolik produktů potřebují vyrobit pro budoucí objednávky.

Příliv webových adres souvisejících s umělou inteligencí, které letí z internetových regálů, je hnutím, které tu zůstane, říká Andrew Rosener, výkonný ředitel společnosti MediaOptions, která zprostředkovává doménová jména.

„Umělá inteligence není takový trend, jaký jsme viděli u kryptoměn… díky všemu tomu, že se sem hrne investiční kapitál a že společnosti chtějí prodejcům a zákazníkům ukázat, jak jsou v oblasti umělé inteligence pokrokové.“

Varuje však firmy, aby se vyhnuly nákupu domén zaměřených na AI jen proto, že je tato technologie právě teď žhavá. „Nedoporučoval bych klientům, aby utráceli přemrštěné ceny za doménu obsahující ‚AI‘ jen proto, aby byli součástí toho, co se teď děje,“ říká pan Rosener. „Pouze v případě, že je vaše společnost zaměřená na umělou inteligenci, by takové rozhodnutí mělo smysl.“

Reklama

Doporučované