Hlavní obsah

Podnikatel jde proti proudu. Malé firmy se na drahé energie vymlouvají

„Pokud máte výrobní firmu, musíte teď chodit mezi lidi a neustále je uklidňovat,“ říká výrobce povlečení David Svoboda.Video: Zuzan Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Nepříznivá ekonomická situace dopadá na velké průmyslové kolosy i menší a středně velké firmy. Z některých z nich ale zní překvapivý optimismus – zákazníci nakupovat nepřestávají. Kdo je však hodně nervózní, to jsou zaměstnanci.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

David Svoboda s podnikáním začínal v devadesátých letech jako levný dodavatel látek pro německého výrobce. Ten ale ze dne na den výrobu převedl do ještě levnějšího Pákistánu a Davida Svobodu postavil před nelehké rozhodnutí. Buď skončí v dluzích a propustí desítky lidí, nebo zkusí podnikat s vlastní značkou. Rozhodl se pro druhou cestu a dnes má jeho firma Svoboda Linen tržby desítky milionů a své prémiové povlečení prodává v pěti evropských zemích.

Krize 2008 až 2011 byla silnější

Za více než dvacet let, co jeho společnost funguje, zažil mnoho turbulencí, a i možná proto současnou dobu nepovažuje za fatální.

„Samozřejmě je trošičku turbulentní a nejistá, i na nás má vliv zdražení cen energií. Myslím si ale, že krize z roku 2008 až 2011 byla silnější, přinejmenším v našem oboru. Současnou dobu určitě přežijeme,“ říká Svoboda s tím, že i když je dražší povlečení, které vyrábí, právě to zboží, které si lidé mohou odpustit, zatím nic podobného nepozoruje.

„Vánoce jsme udělali velmi pěkné, a když vidíme první lednové dny, tržby jsou ustálené. Určitě nejsou horší než v minulém roce,“ dodává s tím, že tomu jde ale aktivně naproti. Právě teď by podle něj měly i menší firmy zainvestovat do marketingu, aby byly vidět, a soustředit se na zvyšování produktivity práce. „Krizí se firmy musí proinvestovat. Ne proškrtat,“ dodává v pořadu Agenda SZ Byznys.

S vlastním produktem je krach kvůli energiím výmluva

Stejně tak si myslí, že pro výrobní firmy, které mají vlastní výrobek s přidanou hodnotou, nebudou fatální ani ceny energií.

„Nemyslím si, že by energie byly skutečným důvodem krachů. Samozřejmě velké firmy, a obzvláště ty energeticky náročné, se s tím budou hůř vypořádávat, ale u malých firem, kde máme ceny zastropované, to jsou podle mého názoru spíše zástupné důvody,“ dodává s tím, že neuvažuje o tom, že by kvůli nákladům přenesl výrobu mimo Česko.

Zaměstnanci mají strach

Zatímco u zákazníků David Svoboda změny nepozoruje, u zaměstnanců je to už jiné. „Nejistota ve společnosti je opravdu veliká a asi tomu nepřidávaly ani poslední dny před prezidentskými volbami. Je potřeba zaměstnance neustále uklidňovat, že nechystáme propouštění, že plánujeme nové produkty,“ říká Svoboda s tím, že v posledních měsících chodí do dílny komunikovat se zaměstnanci každý den.

„Pokud máte výrobní firmu, musíte chodit mezi lidi a tam to nějakým způsobem zprostředkovávat a neustále je uklidňovat.“

Textilní tradice v Česku

V roce 1989 v českém textilním průmyslu pracovalo přes 200 tisíc lidí. Pak přišly krachy a propouštění. Aktuálně výroba oděvů a textilu v Česku zaměstnává více než 30 tisíc lidí. V posledních letech se textilní a oděvní průmysl znovu zvedá ze dna zejména díky silnému zázemí rodinných podniků.

Další výrobci povlečení v Česku:

Matějovský

Svoboda Linen - Glamonde

Zdeněk Staněk

B.E. S. Petrovice

Písecké lůžkoviny

Iveta Mičková přikrývky z Vysočiny

Úvěr jedině v eurech

I menší a středně velké firmy ale podle Svobody trápí silná koruna a i tady se už – kde to jde – používá euro. „Euro by určitě pomohlo. Letos uvažujeme o koupi nového stroje na úvěr a ten bude v eurech,“ dává příklad. Silná koruna totiž poškozuje právě exportéry. Za své zboží totiž dostávají v zahraničí eura, ale při jejich směně obdrží méně českých korun, kterými zase platí své zaměstnance.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované