Hlavní obsah

Komentář: Temu je rizikem pro spotřebitele i pro celý český trh

Ruslan Skopal
CEO a spolumajitel Styx, internetového obchodu Trenýrkárna.cz, Maluna.cz a dalších e-shopů
Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Čínské on-line tržiště Temu, na němž lze až podezřele levně nakoupit téměř cokoli, se zdá být jasnou hrozbou nejen pro české spotřebitele, ale i pro celou českou e-commerce, píše v komentáři podnikatel v e-shopech Ruslan Skopal.

Článek

Čínské on-line tržiště Temu, na kterém lze až podezřele levně nakoupit téměř cokoli, se zdá být jasnou hrozbou nejen pro spotřebitele, kterému jsou tak s největší pravděpodobností předkládány produkty bez u nás jinak běžných a pro prodejce povinných náležitostí a atestů, ale i pro celou českou e-commerce, potažmo celý český trh.

Temu k nám vstoupilo agresivně, stejně jako do celého světa. Jeho aplikace má v Google Play více než sto milionů stažení, což mluví za vše. Díky obrovským investicím skoupilo Temu téměř veškerý on-line reklamní prostor a obsadilo i neskutečně mnoho místa ve vyhledávačích a na sociálních sítích. Zároveň útočí na zákazníky až neuvěřitelně levnými nabídkami a zřejmě dumpingovými cenami. Zdravotní rizika výrobků bez patřičných atestů jsou obrovská. A mnohá z rizik jsou takového charakteru, že se projeví až za dlouhou dobu.

Produkty, které Temu nabízí, často nemají ani uvedeno zákonem dané složení, přičemž v tomto případě bohužel asi ani nemá smysl informovat ČOI, jelikož jde o čínské tržiště, kde je vymahatelnost práva prostě složitá.

Dalším rizikem či problémem je absence českého návodu, která může také vést k nebezpečnému zprovoznění nebo používání. Věty s varováními, která se nám mohou někdy v návodech zdát úsměvná či zbytečná, by právě zde mohly kriticky chybět. Zatím nebylo medializováno žádné velké neštěstí, pokud vím. Naštěstí. Jen si ale představme, co by se mohlo stát, kdyby v důsledku absence označení věkové skupiny na hračce došlo k tomu, že by dvouleté dítě mělo v ruce hračku, kterou by mít nemělo, a nějakou malou součástku vdechlo.

Temu vtrhlo na český i evropský trh, ale máme pocit, že vlastně nemusí dodržovat přísné podmínky, které mají pro on-line podnikání lokální obchody a e-shopy. Tím pádem vznikají nerovné podmínky pro obchodníky. Někdo chtěl možná jen vyzkoušet novou možnost on-line nákupu a byl zvědavý, jestli mu ta nesmyslně levná věc vůbec dorazí, když neriskuje ani cenu dopravy z běžného českého e-shopu. Ale agresivní reklama, bombardování e-maily a upozorněními udělaly své a rázem je Temu druhou nejnavštěvovanější stránkou v ČR. Nejen že podobná tržiště nabízejí zboží za naprosto směšně nízké dumpingové ceny v jim odpovídající (ne)kvalitě, ale navíc je například konkrétně Temu aktuálně obviňováno z prodeje kopií a padělků.

S nízkou cenou nabízených produktů se pak logicky nabízí otázka, odkud pocházejí a zda nevznikly nucenou prací, na což upozorňoval během loňského roku i americký Kongres. Tyto dohady zatím nemůžeme vyvrátit ani potvrdit. Jako další k zamyšlení určitě stojí i problematika vrácení zboží – je opravdu plněno vše dle platných norem a má zákazník třeba právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů? Stejný otazník visí i nad tématem ochrany osobních údajů spotřebitele, jelikož existuje reálné riziko, že Temu svou aplikací sbírá zdrojová data o uživatelích (americká výzkumná společnost Grizzly Research na základě analýzy jejího kódu a fungování systému Android uvedla, že Temu je nejnebezpečnější aplikací dostupnou široké veřejnosti.)

Drastické obsazení reklamního prostoru pak mělo za důsledek nárůst cen on-line reklamy meziročně o desítky procent, což značně ztížilo pozici nejen malým hráčům. Mnoho menších e-shopů, které měly svůj prodej založený právě na internetové reklamě, pak již zplakalo nad výdělkem. Ale zpět k té mé hlavní myšlence a úvaze.

Proč čeští výrobci a majitelé e-shopů musí dodržovat česká a evropská pravidla a zákony, ale na druhé straně to vypadá, že Temu nemusí? Nebo máme ve státním rozpočtu přebytek finančních prostředků, a když někdo zřejmě prostě daně a cla neplatí, tak to je přeci jedno? Nebojíme se zdravotních rizik, která mohou přinášet tyto necertifikované produkty, včetně dětských hraček nebo sexuálních pomůcek či spodního prádla?

Celý český e-commerce zde několik let buduje svoji image a v posledních letech edukuje zákazníky, že nakupovat na internetu je dnes již bezpečné. Tímto alibismem příslušných úřadů ale tuto práci házíme do koše a vracíme se o deset až patnáct let zpět.

Reklama

Doporučované