Hlavní obsah

„Pokec“ i topení na povel. Automobilky dávají vozům umělou inteligenci

Foto: koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy, AI vizualizace

Ilustrační foto.

Reklama

Popovídat si za jízdy s vlastním autem už nebude sci-fi. Některé automobilky představují nové hlasové asistenty, kteří na základě umělé inteligence nejen odpoví na otázky, ale budou schopni s řidičem vést rozhovor.

Článek

Technologie hlasových asistentů v automobilech se neustále vyvíjí a automobilky přichází s novými nápady. Na slavném technologickém veletrhu CES, který právě začal v Las Vegas, představili své nejnovější technologie například Volkswagen nebo Mercedes.

Volkswagen odkryl svou chytrou asistentku Idu, poháněnou populárním chatbotem ChatGPT, kterou vyvinul ve spolupráci se společností Cerence. Ta umí vést hovor s řidičem nebo ovládat některé funkce auta, jako je třeba topení. Novou asistentku by měly mít nové modely Volkswagenu do poloviny letošního roku.

„Volkswagen vždy umožňoval přístup k technologiím a zpřístupnil je široké veřejnosti. To je zakořeněno v naší DNA. Díky tomu jsme nyní prvním velkosériovým výrobcem, který tuto inovativní technologii zařadil do standardní výbavy vozů od kompaktních vozů výše,“ řekl Kai Grünitz, člen představenstva značky Volkswagen pro technický vývoj.

Co umí ChatGPT?

Bezplatná služba ChatGPT je konverzační generátor textu založený na velkém jazykovém modelu GPT-3.5 a GPT-4. Uživatelé mohou s „chatbotem“ komunikovat pomocí textu, a to prakticky na jakékoli téma.

ChatGPT ohromuje tím, že umí smysluplně odpovídat, vést debaty, psát články, básně nebo eseje přesně dle zadání, generovat funkční zdrojový kód… A také pořádně kecat, jak jsme popsali v tomto článku:

V praxi lze ChatGPT využít třeba ke generování textů, psaní e-mailů, překládání, vytváření různých nápadů, programování nebo rychlé analýze a přepsání textu. Více tipů v našem článku:

Funkce bude dostupná nejprve v Evropě, ale uvažuje se o ní i pro zákazníky v USA. Ida bude k dispozici napříč modelovou řadou VW, včetně vozů Tiguan, Passat a Golf a také u elektromobilů, uvádí automobilka v tiskové zprávě.

Co konkrétní Ida umí? Integrace ChatGPT podle Volkswagenu daleko přesahuje dosavadní možnosti hlasového ovládání, řidiči navíc nebudou muset instalovat žádnou aplikaci nebo vytvářet speciální účet. Ida se aktivuje buď tlačítkem na volantu nebo jenom slovy „hello Ida“.

Novinku bude možné využít k ovládání navigace nebo zábavních prvků, jako je třeba hudba. Řidič se jí také může ptát na otázky z oblasti všeobecných znalostí, což podle Volkswagenu obohatí konverzaci na cestě nebo pomůže posádce rychle zodpovědět různé otázky a nejasnosti. Ida může ovládat i klimatizaci, stačí jen říct, že je vám zima a ona sama zvedne topení, uvádí agentury Reuters. To vše bez použití rukou. Neměla by ale ukládat žádné informace o jízdě a okamžitě mazat jak otázky, tak odpovědi, aby se zajistilo bezpečí dat.

„Naši zákazníci si nechtějí nastavovat sedadla ručně. Chtějí využívat systémy umožňující hlasový dialog,“ uvedl pro Reuters Grünitz. Jak asistentka funguje, je vidět ve videu, kde si na veletrhu sedá do auta youtuberka Kim Java a říká nahlas, že má chuť na butter chicken. Ida jí okamžitě nabídne seznam indických restaurací, díky chatbotu totiž pozná, že je butter chicken indické jídlo a začne hledat, kde by si ho mohla řidička dát.

Řidiči si popovídají i s Mercedesem

Nového virtuálního asistenta představil na veletrhu i Mercedes. Také ten dokáže s řidiči vést dialog a na základě kontextu rozhovoru mu například doporučovat různé tipy. Dokáže mluvit různými tóny odrážejícími různé pocity a klást takové otázky, aby si ujasnil, na co přesně se řidič ptá, uvedla společnost.

„Auto je váš partner pro rozhovor. Můžete se ptát, povídat si, být produktivní,“ řekl Markus Schaefer, technologický ředitel Mercedesu, na tiskové konferenci v Las Vegas. Asistent bude podle Reuters součástí vozů, jako je nový model třídy CLA, plně elektrické verze menšího čtyřdveřového modelu, který bude mít na veletrhu premiéru v Severní Americe.

„Mercedes-Benz nově vytváří digitální zážitek pro cestující tím, že využívá umělou inteligenci a nabízí interakci podobnou té s člověkem pomocí inteligentního virtuálního asistenta MBUX. Má empatické vlastnosti, které doplňují váš styl jízdy a náladu,“ cituje magazín Forbes Ola Källeniuse, generálního ředitel společnosti.

Mercedes již minulý rok začal testovat implementaci ChatGPT do hlasového asistenta, stejně jako Volkswagen. Řidiči ve Spojených státech ho mohou v beta verzi testovat od června 2023, uvádí společnost v tiskové zprávě.

Reklama

Doporučované