Hlavní obsah

Výrobce obalů z Pardubic je opět na prodej. Cena se může blížit miliardě

Foto: Profimedia.cz

Obaly se stávají stále žádanějším zbožím. Ilustrační snímek.

Belgická skupina Van de Velde Packaging prodává pardubického výrobce papírových obalů Unipap. Pouhé tři roky poté, co ho koupila od rodiny Rozmanových. Cena se může pohybovat okolo jedné miliardy korun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po třech letech od převzetí pardubického výrobce průmyslových obalů – společnosti Unipap – se ho chtějí jeho belgičtí majitelé podle dvou nezávislých zdrojů z oblasti fúzí a akvizic zbavit. Belgická skupina Van de Velde Packaging totiž firmu nyní opět prodává.

Společnost Van de Velde Packaging Unipap (bývalý Unipap) se zabývá výrobou průmyslových obalů pro internetové obchody, potravinářský průmysl nebo strojírenství a patří i mezi významné tuzemské výrobce obalů pro automobilový průmysl. Společnost rovněž vyváží do celého světa.

Na přímé otázky ohledně prodeje ale belgická skupina nereagovala. Podle zdrojů s prodejem radí stejně jako před třemi lety poradenská firma KPMG. Ani ta dotazy SZ nekomentovala.

Pro trh je překvapením, že belgický strategický investor prodává společnost pouhé tři roky od jejího nákupu. Podobně se totiž chovají spíše dravé investiční skupiny. „Prodej necelé tři roky od nákupu je velmi netypický. Vypadá to, že se ve skupině Velde něco většího změnilo a řešením nové situace je prodej české majetkové účasti,“ uvádí Radim Dohnal, analytik Capitalinked.com.

Běžné to není ani podle šéfa investičního bankovnictví Wood & Company Ondřeje Berky. „Důvodů může být několik – např. změna strategického směřování celé skupiny, geografický refokus (zaměření se na jiné trhy, pozn. red.), nepovedená realizace původního záměru s aktivem, špatné hospodářské výsledky, nebo naopak atraktivní indikace od možných kupujících apod.,“ dodává Berka.

Belgická skupina koupila Unipap od rodiny Rozmanových po téměř 30 letech od založení. Cena podle dřívějších informací z médií atakovala hranici 800 milionů korun.

A i nyní budou muset zájemci sáhnout hluboko do kapsy. „Pokud bych odhlédl od vnitroskupinové půjčky, pak čistě z pohledu násobků EBITDA čekám cenu nad jednou miliardou korun,“ uvádí Dohnal. Šlo by o hodnotu společnosti včetně dluhů.

Podle Berky se hodnota společnosti bez zohlednění dluhů a hotovosti může pohybovat někde mezi sedminásobkem až desetinásobkem ukazatele EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy). Podle posledních výsledků společnosti za rok 2023 by se jednalo o částku v rozmezí 640 až 920 milionů korun.

Před třemi lety byl o Unipap velký zájem a nakonec se vybíralo mezi čtyřmi finalisty. I nyní by tak mohl prodej firmy přilákat řadu uchazečů. „Zájem by měl být mezi dalšími nadnárodními strategickými investory, tedy konkurenty současného vlastníka. U finančních investorů předpokládám zájem vlažnější,“ říká Berka.

O společnost by mohl být zájem investorů citelný i nyní vzhledem ke svižnému růstu obalového odvětví na celém světě. Celosvětový trh s obaly podle odhadu konzultační firmy Towards Packaging dosáhl minulý rok velikosti 1,28 bilionu dolarů. Do roku 2034 se má zvětšit na 1,69 bilionu dolarů. Každoročně tak poroste tempem ve výši 3,16 procenta.

„Obalové společnosti patří mezi docela žádané obory. Technologické vybavení této firmy je na vysoké úrovni. Nicméně u obalů poslední dobou roste specializace a je výhodné být zapojen do celoevropských schémat,“ doplňuje Dohnal.

Výrobci obalů budou v příštích letech profitovat zejména z rozmachu e-commerce, a tedy ohromného množství obalů pro stoupající počty zásilek. Důraz bude v odvětví kladen zejména na udržitelnost a digitalizaci.

Doporučované