Hlavní obsah

Hodně velké štěstí v loterii, na kterou se vrhli profíci s roboty. Tři hráči v Účtenkovce vyhráli přes 300 cen

Ministryně financí Alena Schillerová chce změnit pravidla, aby lidé mohli zaregistrovat jen 500 účtenek měsíčně.

Reklama

Úřad ve Sněmovně sliboval, že smyslem loterie Účtenkovka je kontrola, zda obchodníci neobcházejí EET. Po dvou letech popisuje význam hry jinak.

Článek

Po vážném podezření, že státní loterii Účtenkovka opanovali profesionální hráči a loterie podle znalců nabyla rysů podvodné hry, se ze zveřejněných dat o hráčích rýsuje další pochybnost.

Jaký má hra pořádaná Ministerstvem financí za 75 milionů ročně účel.

Když totiž Ministerstvo financí před dvěma lety ve Sněmovně spuštění hry obhajovalo, uvedlo, že Účtenkovka má umožnit veřejnosti kontrolovat pravost účtenek vydávaných povinnými subjekty.

V důvodové zprávě napsalo, že Účtenkovka poskytne co největší množství účtenek pro další analytickou práci a cílené zaměření kontrol.

Ministerstvo ale na základě vadných účtenek, které jsou do Účtenkovky registrovány, žádné kontroly nedělá. Přiznalo to už minulý rok. „Účtenková loterie není nástroj Finanční správy ke kontrole obchodníků,” řekl už minulý rok mluvčí ministerstva Michal Žurovec.

Nyní ministerstvo říká, že jde jen o edukativní program, který má lidi naučit sbírat účtenky.

„Cílem soutěže je pozitivní motivace spotřebitelů k přebírání účtenek. To se podle průměrného počtu zaregistrovaných účtenek okolo 15 milionů měsíčně daří,“ tvrdí ministerstvo.

Podle statistik však číslo aktivních hráčů klesá. Po spuštění loterie na podzim 2017 se zapojilo 478 tisíc lidí. Letos v září jich bylo necelých 340 tisíc.

„Pokud účtenky přebírají podle čísel pouze tři procenta české populace, tak je otázkou, jestli to ten cíl splňuje,“ řekl Seznamu analytik Marek Sušický.

Podle zveřejněných dat o hráčích bývá konstantně 1,5 milionu účtenek nezařazeno do slosování, protože neexistují v elektronické evidenci tržeb.

Ministerstvo říká, že nejde o nic znepokojujícího, protože důvodem jsou podle něho drobné chyby při registraci do hry.

„Důvodem nezařazení účtenky je zpravidla překlep,“ říká Michal Žurovec. „Může se jednat o situaci, kdy hráč zadá nesprávné údaje z účtenky.”

Z dalších odpovědí ministerstva ale vyplývá, že z účtenek se nezjistí, kde dochází k vydávání fiktivních kódů.

Ministryně financí také popírá, že by Účtenkovku ovládli profesionální hráči. Z dat však plyne, že jeden z hráčů nasbíral letos v srpnu celých 11 128 účtenek, což by při splnění podmínek loterie znamenalo jít denně do 370 obchodů a v každém si něco koupit.

„Rozhodně odmítám spekulace, že by existovali nějací roboti, kteří by chrlili účtenky,“ říká přesto Alena Schillerová. „Ten systém je nastaven tak, že pokud by se něco takového prokázalo, tak by byl takový hráč vyloučen,” uvedla.

Seznam zatím nemá dostatečné důkazy, které by dokázaly, že do systému EET se naboural robot. Při spuštění hry však na internetu vznikl bazar účtenek, kde lidé směňují své účtenky. Na bazaru je funkce robot, kde přímo stojí: „Po aktivaci robota dojde k tomu, že systém najde účtenky, které ještě nemáte, nahraje je na vámi vybraný herní účet na Účtenkovce. To vše jedním klikem. Po aktivaci nevypínejte okno, ale nechte robota běžet.“

Robot podle bazaru projíždí účtenky od nejstaršího možného data a hledá účtenky, které ještě uživatel nemá. Bazar se rovněž chlubí novou funkcí. „Pokud se robotovi nepodaří nahrát účtenku do Účtenkovky, dává automaticky záporné hodnocení,” píše zmíněný web.

Ministryně také navzdory své jistotě o regulérnosti hry hodlá v reakci na zveřejněná čísla omezit limit registrovaných účtenek. Pokud jí to půjde hladce, mělo by od prosince být možné zaregistrovat maximálně 500 účtenek měsíčně.

Pochybnosti vzbuzují i další data

Ukazují, že prvních Top 50 hráčů (s největším počtem zaregistrovaných účtenek) hraje opravdu hodně. Jen první tři hráči dohromady vyhráli přes 300 cen, což je velké číslo, když vezmeme v potaz, že hru hraje okolo 400 tisíc lidí měsíčně.

Ministerstvo měsíčně rozdělí 21 tisíc cen a podle dokumentů, které má Seznam v ruce, dalo za 21 slosování přes 110 milionů korun.

Reklama

Související témata:

Doporučované