Hlavní obsah

Jak se utrácí za komiksy? Comic-Con Prague si letos může každý užít doma

Podívejte se, jaké Comic-Con Prague letos chystá plány a jak se utrácí za komiksy. (Video: Jan Marek)

 

Reklama

7. 5. 18:37

Pořadatelé letošního Comic-Conu připravili pro fanoušky už na tuto neděli tzv. Home Edition. Data ukazují, že pandemie komiksu díky e-shopům příliš neuškodila.

Článek

První ročník českého Comic-Conu loni navštívilo 23 tisíc lidí. Už měsíce před akcí se vyprodaly VIP lístky a pak i prakticky všechny ostatní vstupenky. Jeden den stál 790 a tři až 1990 korun. Vstupenky loni byly hlavní zdroj příjmů akce s náklady od 15 do 20 milionů.

Nejdražšími položkami byli herci za stovky tisíc i miliony korun – jako představitelé Gimliho a Hellboye, tedy John Rhys-Davies a Roman Perlman. Letošní Comic-Con Prague doplní i Ray Stevenson z trilogie Thora, Suanne Braunová z Hvězdné brány či Červeného trpaslíka, Julian Glover z Hvězdných válek nebo Neal McDonough z Kapitána Ameriky. Dorazí i celá řada hvězdných cosplayerů – tedy lidí s propracovaným komiksovým kostýmem jako z dílny filmového návrháře. Návštěvníci se tak mohou těšit mimo jiné i na kostýmovou soutěž PragoCosplay.

O pětinu vyšší náklady. Fanoušci prý zasluhují náhradu

Kvůli covidu se však druhý ročník už dvakrát odsouval, nakonec na termín od 15. do 17. října, a tak rostly i náklady. Spolupořadatel akce Pavel Renčín už koncem března pro SZ Byznys odhadl jejich zvýšení na 10 až 20 procent.

„Obávám se, že ty náklady vyrostou v řádu nižších milionů, především to budou pracovní náklady, protože držíte pracovní tým o rok déle, všichni pracují, pořád přesouvají věci, vyjednávají je znovu, je to vlastně opakování práce, kterou stačilo udělat jednou,“ vysvětluje jeden z hlavních organizátorů.

„Myslím, že jsme připravení i na to, že letošní rok bude ztrátový, ale chceme ho odehrát co nejlépe. Mluvím hodně o těch fanoušcích. Kvůli těmto překážkám se pro ně snažíme vymýšlet i něco navíc za to, že to trvalo déle a tak – přidat jednoho zahraničního autora, herce, cosplayera. Takže i ten program nás letos bude stát o něco více,“ dodává Renčín.

Comic-Con i z domu a se známými herci

Pokud bude dobrá proočkovanost a situace, organizátoři prý mohou navýšit kapacitu v pražském O2 Universu i na 30 tisíc míst. Prodali už 10 tisíc vstupenek a jejich majitelé mají jako bonus vstup zdarma na takzvaný Home Edition, tedy domácí verzi Comic-Conu.

Ten už tuto neděli vynahrazuje přesunutou hlavní akci. V prodeji jsou symbolicky za 90 korun i samostatné vstupy, které prý však nepokryjí ani náklady. Akce má hned dvě programové linie s řadou spisovatelů, herců a cosplayerů, které uvedou DJ Roxtar a Mikoláš Tuček. Nebo i fanouškovské pořady a bonusový program.

„V první programové linii budou moci pokládat fanoušci živě dotazy oblíbeným hvězdným hostům. Budou mít jedinečnou možnost zeptat se třeba spisovatele Tada Williamse na to, co je zajímá,“ doplňuje Václav Pravda, programový ředitel festivalu. Podle Renčína se mohou těšit i na česky mluvící známé osobnosti ze zahraničí jako Davida Nykla z Arrowa či Hvězdné brány nebo Predraga Bjelaca, tedy Igora Karkarova z Harryho Pottera.

Komiksu se v Česku daří. Prodeje rostou

Komiksových fanoušků je v Česku i podle prodejů e-shopů poměrně dost. Třeba Alza.cz zaznamenala loni v kategorii gaming nárůst o 83 procent a u samotných komiksů za letošní první čtvrtletí pak skoro o tři čtvrtiny.

„Mezi nejprodávanější komiksy za první letošní kvartál patří ty ze světa Minecraft a SpongeBob (pro děti), dospělé zaujal Cyberpunk 2077. Mezi pětici nejprodávanějších se dostal i český komiks o historii Obrázky z českých dějin a pověstí. V první desítce se umístily i komiksy ze světa hrdinů Marvelu i manga My hero Academia,“ dodává Daniela Chovancová, tisková mluvčí e-shopu.

Prodeje figurek podle například Mall.cz za poslední rok rostly o 20 procent. A s výsledky se přidává i online tržiště Aukro, konkrétně zahraniční komiksy u něj mezi lety 2018 a 2020 rostly zhruba o 40 procent. Nejsou ale přitom tím, co v Česku vévodí překupování sběratelských předmětů.

U překupujících sběratelů vede Čtyřlístek

„Sběratelské předměty vykazují svou stálost bez ohledu na krizi. Ze statistik našeho portálu spíše vyplývá, že jejich cena roste,“ uvádí Pavel Krejčíř z největšího českého online tržiště Aukro.

„Navzdory rostoucí nabídce komiksů však mají pro české sběratele stále největší hodnotu stará vydání Čtyřlístku. Od roku 2018 se přes Aukro prodaly Čtyřlístky za více než 14 milionů korun, což dělá přes polovinu celkového obratu v kategorii komiksů. Nejvyšší dosažená cena originálu prvního čísla Čtyřlístku z roku 1969 byla 44 900 Kč,“ dodává.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované