Hlavní obsah

Jančura zrušil v autobusech stevardy, nahradí je virtuální obsluha

Foto: Student Agency

V příštím roce by se měla na linkách RegioJetu představit virtuální stevardka.

Reklama

Žluté autobusy RegioJet přestaly využívat průvodčí i na mezinárodních linkách. O práci přijde zhruba 40 zaměstnanců plus brigádníci. Krok souvisí s covidem, příští rok by měla začít ve spojích fungovat digitální náhrada.

Článek

Po roce a půl, kdy zmizeli ze žlutých autobusů stevardi a stevardky na domácích linkách, přistupuje společnost Student Agency Radima Jančury ke stejnému kroku na mezinárodních spojích.

Důvodem jsou především opatření spojená s koronavirem, která neumožňují cestovat obsluze ve volném režimu přes hranice. Na rozdíl od řidičů autobusů totiž nemají výjimky například z karantény či povinných testů.

Zároveň přeprava podstatně klesla, takže firma musela přistoupit k propouštění. „S přibližně třiceti až čtyřiceti stevardy jsme bohužel ukončili pracovní poměr právě s ohledem na to, že se zatím nedá naplánovat termín jejich opětovného nasazení. Poskytování palubního servisu je prioritou a RegioJet to bude řešit, jakmile padnou překážky způsobené opatřeními spojenými s covidem-19. V případě nové personální potřeby je RegioJet připraven další stevardky a stevardy opět zaměstnat,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Na firemní krok upozornil server Zdopravy.cz.

Podle informací SZ Byznys společnost začala zároveň pracovat na „virtuální stevardce“, tedy řešení, které by mělo být v příštím roce nasazeno do provozu jako minimálně částečná náhrada obsluhy v autobusech. A cestu si najde také do vlaků. Tam stevardi a stevardky zůstávají (vztahují se na ně jiná covidová pravidla než na obsluhu v autobusech), ale nová aplikace by mohla zjednodušit obsluhu či zlepšit servis i ve vlacích.

„V rámci holdingu vzniklo nové oddělení digitálního produktu a vzniká kompletní digitální tým složený ze specializovaných odborníků se špičkovým know-how v oblasti digitalizace. Firma si od nového týmu slibuje nové služby, které budou jedinečné na českém i středoevropském trhu. Součástí chystané digitalizace a inovací bude i projekt takzvané vzdálené virtuální stevardky,“ dodává Aleš Ondrůj.

V aplikaci nebo v sedačce

Služba by tak měla průběžně informovat například o poloze spoje, zpožděních, navazujících spojeních, možnostech náhrady škod nebo má sloužit k objednávání jídla. Ať už v podobě aplikace na chytrém telefonu, nebo rozhraní na obrazovkách integrovaných do sedaček. Podle Ondrůje může pomoci také v orientaci cizojazyčných cestujících. Celkově by to pochopitelně mělo vést ke snížení firemních nákladů.

Propouštění pracovníci spíše naznačují, že už se jako obsluha do autobusů nevrátí. „Už delší dobu to bylo na hraně s tím, zda budou nebo nebudou stevardi alespoň na zahraničních linkách. Posledním hřebíčkem do rakve byla korona,“ říká jeden z nich.

Reklama

Doporučované