Hlavní obsah

„K létu jsme přistoupili pesimisticky.“ Ruzyňské letiště startuje pomalu

Rozhovor s Jaroslavem Filipem z Letiště Praha.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jak je na tom Letiště Praha, je slyšet hned. Zatímco před pandemií z něj startovalo letadlo co tři minuty, teď jich odtud vzlétá jen 200 za den. Provoz jako před covidem čeká nejdříve za čtyři roky.

Článek

„K létu jsme přistoupili pesimisticky. Pro červenec čekáme 550 tisíc cestujících. To je čtvrtina toho, co tu byla před pandemií,“ počítá šéf sekce Leteckého obchodu Letiště Praha Jaroslav Filip.

Situaci teď v létě zachraňují Češi-dovolenkáři, zahraniční cestující však citelně chybí.

„Všichni věříme, že se čísla vrátí do doby před pandemií. Otázka je, jakou rychlostí. Úrovně předcovidové, kdy jsme v roce 2019 odbavili 17,8 milionu cestujících, dosáhneme někdy v letech 2025 až 2026,“ odhaduje Filip.

Z Prahy nově s Němci na Kanáry i do Barcelony

Ruzyně pomalu obnovuje i covidem přerušená spojení se světem. „Je tu více živo než v posledních měsících. V červenci nabízí Letiště Praha spojení do 100 destinací. Minulý červenec jsme jich měli 70 a červenec před covidem 170 destinací,“ řekl Filip. Nejčastěji lidé míří do Řecka, Španělska a Itálie.

Vzpruhou pro skomírající letiště může být podzim. 31. října tu aerolinky Eurowings z německé skupiny Lufthansa otevřou novou bázi. To znamená, že tu „zakotví“ dvě svá letadla a otevřou 14 nových linek.

„V průběhu zimního letového řádu nabídne až 14 destinací. V průběhu letního letového řádu čili za rok svůj podíl na letišti navýší,“ říká Filip.

Kam se z Prahy s Eurowings od podzimu nově dostanete? Jednou týdně budou létat do Atén a na kanárské ostrovy Fuerteventura a Tenerife a do Záhřebu. Čtyřikrát týdně poletí spoj do Barcelony, dokonce šestkrát týdně do Kodaně a Milána. V nabídce bude i Birmingham, Bristol, Málaga či Tel Aviv.

Levné letenky končí

Jde o mix neobsluhovaných tratí a destinace, které měly v nabídce Smartwings nebo ČSA. Letenky jsou už v prodeji. Cena těch jednosměrných začíná na 800 korunách. Podle Jaroslava Filipa éra laciných letenek pomalu končí.

„Do vybraných destinací lze najít velice zajímavé ceny. Ale je malá nabídka sedačkové kapacity. Lze očekávat, že ceny budou vyšší.“

Aby do Ruzyně nalákali dopravce, spustili speciální covidový program. Pokud se aerolinka na Letiště Václava Havla vrátí, dostane od letiště slevu, řádově v nižších desítkách procent.

Amerika v nedohlednu

Kam se z Prahy naopak přímým letem jen tak nepodíváte, jsou Spojené státy. Nejdříve za rok v létě. „Dálkový segment je komplikovanější. Vstup ze třetích zemí do Česka není povolen. Jsme v kontaktu s americkými dopravci, řešíme s nimi už příští léto,“ uvedl Filip.

Na rozdíl od „zamrzlých“ Spojených států či Asie, v Evropě se situace liší každý týden. „Podmínky se mění každý pátek, s platností od následujícího pondělí. Doporučujeme cestujícím, aby se informovali, zda potřebují testy či potvrzení o bezinfekčnosti,“ varuje Filip.

Na zmatky v neděli doplatila dvacítka českých turistů, které irský dopravce Ryanair odmítl vzít na palubu letu do Švédska, přestože měli platné negativní testy.

„Ryanair vyžadoval po českých cestujících jiné podmínky než švédská strana. Bohužel došlo k omylu a cestující nebyli vpuštěni na palubu. Opakovat se může všechno,“ připouští Jaroslav Filip.

Reklama

Doporučované