Článek
Ředitelství silnic a dálnic zhotoviteli v případě splnění termínu zaplatí více než 26 milionů korun. Na svém twitterovém účtu o tom informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Oprava by měla skončit v prosinci příštího roku.
S původně uvažovanou délkou opravy opakovaně vyjadřoval nevoli krajský úřad. „S navrženou uzavírkou v délce 2,4 roku na křižovatce Rádelský mlýn zásadně nesouhlasíme,“ uvedl například hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). „Navržená délka úplné uzavírky křižovatky směrem na Jablonec ze strany investora a projektantů je 854 pracovních dnů. Je to pro mě nepředstavitelné a nepřijatelné. Dopravní situace a cestování do druhého největšího města v Libereckém kraji bude mimořádně komplikovaná a řidiči budou uzavírku a omezení objíždět všemi možnými i nemožnými trasami. S návrhem délky uzavírky proto jako kraj zásadně nesouhlasíme a požadujeme, aby všechny práce probíhaly v režimu 7/16, tedy sedm dní v týdnu a šestnáct hodin každý den. Každý ušetřený den a týden bude mimořádně užitečný.“
Podívejte se na videovizualizaci, která představuje proměnu křižovatky:
Jak nyní uvedl Radek Mátl, přestavba by tedy nakonec měla být o sedm měsíců urychlena.
Křižovatku Rádelský mlýn postavili počátkem 70. let. Původně šlo o křížení silnice I. třídy se silnicí II. třídy, dnes je rušné křížení součástí mezinárodní silnice E442. Podle posledního sčítání projede po silnici I/35 v tomto místě denně přes 33 000 aut a po silnici I/65 více než 12 350 automobilů za den. Rekonstrukci křižovatka nutně potřebuje. „Od roku 2012 se tam stalo 151 nehod, při každé třetí byl někdo zraněn. Smrtelná nehoda tam nebyla, v posledních letech ale nehod přibývá,“ řekl již dříve vedoucí krajské dopravní policie Jaroslav Řehák.
Podívejte se, jak bude vypadat přestavěná křižovatka:
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_gT_L/TOtD.jpeg?fl=cro,0,0,900,692%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nyní se mimo jiné budují pilíře mostní estakády, která bude jednosměrnou větví pro odbočení z Liberce na Jablonec nad Nisou.
Rádelský mlýn byl vybudován na počátku sedmdesátých let a dnešním nárokům na bezpečný provoz již nevyhovoval.
Práce pokročily i na svedení Jeřmanického potoka do krytého koryta a rekonstrukcí prochází původní opěrná zeď, která vede podél koryta řeky Mohelky.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_gR_K/3XJF.jpeg?fl=cro,0,0,900,675%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Takto vypadala křižovatka před přestavbou.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_gY_M/8zxF.jpeg?fl=cro,0,0,2059,1082%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nově navržené řešení změní tuto křižovatku na takzvanou rozštěpovou se třemi výškovými úrovněmi.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_gX_M/UnfG.jpeg?fl=cro,0,0,2006,1027%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Takto bude Rádelský mlýn vypadat po skončení rekonstrukce v listopadu 2021.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_gQ_M/A8gE.jpeg?fl=cro,0,0,1976,1050%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nová křižovatka má být výrazně bezpečnější.
Hlavním cílem přestavby za více než 408 milionů korun bez DPH je zvýšení bezpečnosti a odbourání úrovňového křížení, kde se stávaly dopravní nehody. „Z nynější dvouúrovňové se stane třípatrová mimoúrovňová křižovatka,“ řekl vedoucí odboru dopravy Libereckého kraje Jan Čáp. Kvůli stavbě je omezený provoz i na Liberec, doprava je svedena ze čtyř pruhů do dvou.