Hlavní obsah

Musí být pop zábavný? Charisma Harryho Stylese prodá i desku bez emocí

Sára Sichingerová
Hudební publicistka
Foto: Seznam Zprávy

Harry Styles je ambasador nového mužství. Škoda, že nedělá zábavnější hudbu.

Reklama

Harry Styles jako by na svém novém albu Harry’s House neměl co říct, monotónnost skladeb ale zachraňuje jeho vypravěčské charisma. Proč poslouchat hudbu, jejíž největší kvalitou je identita autora?

Článek

Hudební kariéra Harryho Stylese začala v roce 2010 v mladém boybandu One Direction, který si našel posluchačky zejména v řadách dospívajících dívek. Ty si kapelu zamilovaly s kultovní oddaností a již tenkrát na sebe Styles strhl zdaleka největší pozornost. Se znalostí svého publika pak budoval i navazující kariéru a jeho osobitý rukopis romantických písní cílících primárně na ženy se spolu s genderově nekonformní módou smísil ve výraznou uměleckou identitu, která jednak narušuje představy o maskulinitě a jednak dalece přesahuje jeho hudební originalitu.

Nelze zároveň říct, že by Harry Styles neskládal obstojnou hudbu: na novém albu občas zafungují překvapivé harmonie, dynamiku několika skladeb podpoří ve vhodnou chvíli uvolněné mezihry a nejsilnější stránkou kompozice je bezpochyby rozsáhlá hudební zkušenost autora. Inspiraci si totiž půjčuje z řady žánrů, ze známějších je nejvýraznější vliv funku, z méně známých může zaujmout koncept japonského city popu, který se točí kolem městského života a Styles k němu mimo jiné odkazuje názvem alba.

Zvuk Harry’s House zároveň není do důsledku jednotný, v polovině jej protíná akustická balada Matilda, která vytrhne posluchače z pomalu plynoucí desky tragickým příběhem, který je na jinak emočně plochém albu zaskočí s odzbrojující sílou. Návrat k druhé polovině plejády lovesongů je pak ale o to větším zklamáním: jako celek deska nemá čím zaujmout, od všeho je na ní tak právě akorát, aby mohla hrát donekonečna na pozadí a neurazit, zároveň u ní ale nelze pro její jednotvárnost udržet plnou pozornost. Jako největší nedostatek zarazí absence dominantní emoce většiny melodií, jako by se až z textů mělo vypátrávat, které promluvy o lásce jsou šťastné a které naopak.

Samotné texty navíc často zanechají stejný dojem. Ústředním tématem v nich bývá sex, jehož typické autorovo ztvárnění známe například z loňského letního hitu Watermelon Sugar, ve kterém opisuje orální sex metaforikou konzumování ovoce. Na novém albu nejsou asociace tak prvoplánové, vzpomínky na intimní fyzický kontakt vyvolává kdejaký každodenní předmět a snaha se vyhnout explicitním pojmenováním je pro posluchače napoprvé zábavnou hádankou, časem se ale oposlouchá a může vzbudit frustraci z toho, že nic nemůže být řečené napřímo. Zároveň je ale nutné vzít v potaz kontext paralelní tvorby jiných umělců: pokud muži mluví v mainstreamové hudbě o sexu s ženami, jde většinou o více či méně agresivní objektifikaci nebo romantická klišé. Záplava poetických narážek tak sice unaví, autorovi se ale těžko vyčítá jeho laskavý tón a schopnost se vyjádřit svébytně.

Obraz, který o sobě Styles vytváří, je silný právě v tom, že nemá na mainstreamové scéně obdoby. Jeho empatické a kreativní pojetí maskulinity je zřetelné z každé skladby, ať už se zasnívá v parku, nebo naslouchá kamarádce, která si stěžuje na nefunkční vztahy. Rád se staví se do role laskavého posluchače, nabízí smířlivé rady, pro všechno najde pochopení a vytváří tak svět, ve kterém je každý problém vyslyšen. V narcistním žánru popu se pak člověk, který přemýšlí hlavně o druhých, paradoxně jeví jako osvěžující novinka, na kterou nejspíš posluchači dlouho čekali.

Ve výsledku se tak o popu dozvídáme hlavně to, co každý dlouho tušil: identita tvůrců je jeho klíčovou a dost možná nejzásadnější součástí. Málokdo, kdo si jednou vybudoval reputaci kvalitního hudebníka, ji ztrácí, a to platí často i pro kultovní kapely vracející se po desítkách let s žánrovou hudbou zamrzlou tempem i obsahem v minulosti. Harry Styles nejspíš nabyl tento status proto, že umí říct něco, co nikdo jiný neříká, a jeho publikum o takový druh výpovědi stojí. Laskavá a neprvoplánová maskulinita, empatie a citlivá fascinace sexualitou popové scéně mužských zpěváků tak chybí, že pro ni posluchači bez problému překonají jednotvárnost a vyprázdněnost.

Harry’s House tak nepochybně bude oblíbeným albem i bez toho, aby nabídlo zábavu v tom smyslu, jak bychom ji od popu čekali.

Reklama

Související témata:

Doporučované